Bilar från A till Ö: Bandini – stor liten man som byggde storartade små bil

Italienaren Ilario Bandini blev tidigt intresserad av bilar och det mesta i hans liv kom att handla om fordon. Namnet Bandini har blivit synonymt med små, snabba och snygga sportbilar och den kortväxte Ilario är ihågkommen som en stor man.

Bondsonen Bandini föddes den 18 april 1911 i närheten av staden Forlì i norra Italien. När den motorintresserade Bandini hade gått ut grundskolan började han som mekaniker- och metallsvarvarlärling. Som 25-åring flyttade han till Eritrea, som vid denna tid var en italiensk koloni. Där arbetade han som bilmekaniker och chaufför. Under åren i Östafrika lyckades han spara ihop så pass mycket pengar att han 1938 eller 1939 kunde flytta tillbaka till Italien och starta företag i sin gamla hemstad Forlì. Bandini-bolagets verksamhet bestod av bilförsäljning, bilreparationer, biluthyrning, limousinservice samt konvertering av bensinbilar till gengasdrift. Som om allt detta inte vore nog började Ilario Bandini vid ungefär samma tid dessutom ställa upp i bil- och motorcykeltävlingar.
Efter kriget bestämde Bandini sig för att bygga egna bilar. Det bilmärke som därmed skapades uppkallades efter sin upphovsman och fick alltså heta Bandini. År 1946 kom den första modellen; den tvåsitsiga Bandini 1100, där talet 1100 syftar på motorstorleken i kubikcentimeter. Motor, växellåda och bromsar kom från Fiat 1100, men hade byggts om av Bandini. Karossen var gjord av aluminium som hamrades ut för hand och monterades på ett rörramschassi. Den delade bakaxeln var Bandinis egen konstruktion och innebar att bakhjulen hade individuell fjädring.

Torpederade tävlingsmotståndarna
Tävlingsversionen av Bandini 1100, som kom 1947, hette Bandini 1100 Siluro. Det italienska ordet ”siluro” betyder ”torped”. Namnet utgjorde en bra beskrivning av utseendet på den lilla, smala och snabba bilen. Senare kom Siluro med 750-kubiksmotor och med denna modell blev Bandini-förare mycket framgångsrika i amerikanska lopp för bilar med motorer i denna storleksklass. Detta ledde till ett stort intresse för Bandini-bilar i USA. Bandini kom också att använda amerikanska motorer i vissa av sina bilar, nämligen ombyggda motorer från biltillverkaren Crosley.
Efter de amerikanska framgångarna ville Bandini gärna betona att bilmärket minsann inte bara vann tävlingar i Italien utan också i andra länder. Därför fick Siluros efterträdare namnet Bandini 750 Sports Internazionale, i vilket ordet ”internazionale” förstås betyder ”internationell”. I folkmun fick modellen dock en helt annan benämning.
Siluro hade gjort skäl för sitt namn genom att verkligen vara formad som en torped. Den första versionen var så smal att hjulen hamnade en bra bit utanför resten av bilen. Stänkskärmarna satt därför inte fast i karossen utan var av motorcykeltyp och satt på själva hjulen (senare ändrades dock tävlingsreglerna så att bilarna var tvungna att ha stänkskärmar som satt fast i karossen). Även efterträdaren, 750 Sports Internazionale, var slank och smäcker, men denna bil hade en karossform som mer påminner om de bilar vi är vana vid nu för tiden, det vill säga med en kaross som omsluter hjulen.

Tålde tvålen
Den nya karossformen gav i folkmun upphov till smeknamnet Saponetta (”den lilla tvålen”). Detta låter kanske som något som halkar omkring lite planlöst, till skillnad från den aggressiva och målsökande Siluro. Men Ilario Bandini verkar inte ha tyckt att smeknamnet var något fult och krävde således inte att folkmun skulle tvättas med tvål.
Bilmärket Bandini upphörde att existera när Ilario Bandini dog 1992. Sammanlagt hade då 75 Bandini-bilar byggts. Så vitt man vet finns 46 av dem bevarade. Bil-legendarens brorson, Dino Bandini, har till minne av sin farbror inrättat ett Ilario Bandini-museum i Forlì. Staden Forlì har dessutom uppkallat ett torg efter sin store lille son.
Det emblem som sitter ovanför Bandini-bilarnas kylargrill föreställer en galande dvärgtupp. Tuppen kommer från staden Forlìs vapen, men det har också påpekats att den småväxta men självsäkra figuren lika gärna skulle kunna vara en symbol för personen Ilario Bandini. Nästa vecka kommer det förresten mer om dvärgfäderfän i Bilar från A till Ö.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!