Bilar från A till Ö: Ballot – ingen dum bil

Det franska ordet ”ballot” betyder bland annat ”bal”, ”packe”, ”bunt” eller ”bylte”. Men det kan också betyda ”tönt”, ”töntig”, ”dummer”, ”segpropp”, ”idiot” eller ”dumskalle”. Något oformligt och orörligt eller något korkat, alltså. Inget idealiskt namn på ett bilmärke, kan man tycka. Men så tänkte nog inte bröderna Édouard och Maurice Ballot, vare sig när de grundade sitt verkstadsföretag eller några år senare, när de bestämde sig för att börja bygga bilar. De uppkallade helt enkelt företaget – och senare bilmärket – efter sig själva. Och de kunde ju inte rå för att de hette Ballot.

År 1905 grundade Édouard Ballot ett maskintillverkningsföretag tillsammans med sin bror Maurice. Ballot-bolaget byggde först motorer för bruk inom marinen och i industrin. Édouard Ballot hade för övrigt tjänstgjort som officerare i just marinen innan han blev motorfabrikör och detta lär vara anledningen till att Ballot-bolagets logotyp bestod av ett ankare.
Några år före första världskriget började företaget också tillverka bilmotorer. Detta gick så bra att bröderna Ballot några år senare, efter kriget, bestämde sig för att börja bygga egna bilar.

Gjorde inte skäl för namnet
De motorer som bröderna Ballot hade byggt och sålt till andra biltillverkare var säkert av hög kvalitet på alla sätt och gav antagligen inte upphov till några som helst orättvisa associationer till något klumpigt eller töntigt. Men de var vanliga bilmotorer för bruk i vanliga bilar. Företagets första egna vagnar var däremot sportbilar och racerbilar. Detta hade troligtvis mycket att göra med att bröderna Ballot efter kriget hade lyckats locka till sig den eftertraktade motorkonstruktören Ernest Henry från Peugeot. Hos bröderna Ballot byggde Henry raka åttor med dubbla överliggande kamaxlar, vilket var en mycket avancerad konstruktion i en bil på 1910-talet. Dessa motorer var avsedda för tävlingsbilar, men inte långt efter att de första Ballot-bilarna framgångsrikt tävlat i den tidens mest prestigefyllda lopp lanserade Ballot en vanlig landsvägsvagn: 2LS. Nåväl, någon massproducerad folkbil var det väl inte tal om. Ballot 2LS var en tekniskt avancerad och mycket dyr modell. Bara 100 bilar byggdes under åren 1921 till 1925.

Före sin tid
Ballot 2LS var den första ”vanliga” bil (i betydelsen inte byggd för tävlingsbanorna) som hade toppventiler och dubbla överliggande kamaxlar. Motoreffekten, 75 hästkrafter, var imponerande med den tidens mått mätt, särskilt med tanke på att den kom från en tvålitersmotor. (Modellbeteckningen 2LS står för övrigt troligen för ”Two Litre Sport”.) Tack vare Ernest Henrys motor kunde Ballot 2LS komma upp i 150 km/h, och kunde därmed köra ifrån de flesta. Och tack vare att stora franska vägar vid denna tid genomgick avsevärda förbättringar var det också möjligt – om än säkert inte lämpligt – att bitvis även i praktiken framföra bilar i höga hastigheter. När modellen 2LT (där ”T” står för ”Tourer”) kom 1923 blev den snabbt en av de mest populära långfärdsbilarna som såldes på den franska marknaden.
I början av 1930-talet hade den spanska biltillverkaren Hispano-Suiza fått finansiella problem till följd av lågkonjunkturen. Detta blev även Ballots olycka. I ett försök att bredda sin målgrupp bestämde sig Hispano-Suiza nämligen för att köpa upp Ballot-bolaget. Därefter gick det fort utför för Ballot. Bilmärket Ballot lades ned 1932.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!