Bilar från A till Ö: Grävlingsbilarna

Otto Zachow hade tröttnat på att köra fast i mellanvästerns modd. Han såg bakhjulen snurra i snösörjan samtidigt som framhjulen stod stilla. Frustrerad sade han till sin svåger: – Vem har nånsin hört talas om en mula som går på bara två ben?

Vi som klagar på dagens vägar borde kanske ta en tidsresa till bilens barndom för att få lite perspektiv. När de första bilarna kom hade bilvägar ännu inte uppfunnits. Hästdragna vagnar hade under århundraden satt standarden. Vägnätet behövde inte klara högre hastigheter än de som dragdjuren kunde åstadkomma. Gator, vägar och vägbroar behövde inte tåla större belastning än den tyngsta vagn som ett hästspann orkade dra.
Särskilt i Nordamerika kunde en tur på landsbygden bli en prövning för både bil och förare. Amerikanska automobiler hade ofta stora hjul och hög markfrigång för att ta sig fram. Ändå hände det ofta att bilar blev stående i lervälling.

Första fyrhjulsdriften
Två amerikaner som hade fått nog av att sitta fast var Otto Zachow och hans svåger William Besserdich, som tillsammans ägde en mekanisk verkstad i den lilla staden Clintonville i Wisconsin. År 1908 tog de patent på en metod att fördela bilmotorns kraft på både bak- och framaxel, och började sedan bygga det som brukar betraktas som USA:s första kommersiellt framgångsrika system för fyrhjulsdrift.
De startade företaget Badger Four Wheel Drive Auto Company, som under de första åren tillverkade fyrhjulsdrivna personbilar. Sammansättningen ”four wheel drive” betyder ”fyrhjulsdrift”. Orden ”auto company” betyder här ”bilföretag”. Och ”badger” betyder ”grävling”. Att man blandade in en grävling i namnet berodde antagligen på att den skulle symbolisera förmågan att ta sig fram i alla sorters terräng. Det grävande mårddjuret blev dock inte särskilt långlivat i företagsnamnet. Redan efter knappt två år bytte man till Four Wheel Drive Auto Company, vilket ofta förkortades FWD.
Det fanns vid denna tid minst två andra amerikanska bilmärken som hette Badger och man skulle kunna tänka sig att det var detta som gjorde att FWD dumpade grävlingen i namnet. Men när tidningen Milwaukee Journal 1967 frågade folk från FWD förklarade företagets företrädare att namnbytet inte berodde på de andra Badger-bilarna. Enligt FWD-folket var skälet helt enkelt att företaget ville fokusera på FWD-bilens viktigaste egenskap – fyrhjulsdriften.
(Att företagsnamnet förkortades FWD kan för oss som lever nu vara förvirrande av flera olika skäl. För det första eftersom denna förkortning under senare år mest kommit att stå för ”front wheel drive” (framhjulsdrift), inte ”four wheel drive. Och för det andra eftersom företaget FWD snart insåg att det var i terränggående lastbilar som den stora efterfrågan på fyrhjulsdrift fanns, och som lastbilstillverkare kom FWD ofta att bygga lastbilar med drivning på avsevärt fler hjul än fyra.

Bellacks backbestigare
Flera amerikanska Badger-bilmärken existerade som sagt samtidigt. Minst ett av dem fanns faktiskt i Wisconsin, alltså i samma delstat som sin fyrhjulsdrivna namne. En annan Badger byggdes sålunda under åren 1910 till 1911 av The Badger Motor Car Co. (”Automobilföretaget Grävlingen”) i staden Columbus, mindre än 17 mil söder om Zachows och Besserdichs bilfabrik i Clintonville.
Även i fallet med den Columbus-byggda bilen kan namnet ha haft att göra med att bolaget bakom bilen ville berätta att Badger var ett fordon som kunde ta sig fram överallt. Det var en ganska liten bil men den hade långt axelavstånd, stora hjul och en med den tidens mått mätt muskulös motor på 30 hästkrafter. Bilen marknadsfördes som en ”hill climber” (på svenska ”kullklättrare” eller ”backbestigare”).
En av bilfabrikens grundare, A. M. Bellack, hade också grundat den livsmedelskonservfabrik som under många år var Columbus största industri. När bilfabriken behövde ett utrymme för förvaring av färdigbyggda bilar och konservfabriken samtidigt hade plats över i ett lagerutrymme på tredje våningen föll det sig naturligt att Bellack ordnade så att Badger-bilarna fick förvaras där. Det berättas att bilarna kördes uppför ramper till lagerlokalen och att ett fotografi av förflyttningen användes i reklamen för backbestigaren Badger.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!