Silver på förstaplatsen i Sverige

Färglära är läran om färgers egenskaper, användning och sammansättning. Olika färger sägs påverka oss människor på olika sätt – de kan till exempel vara varma eller kalla, lugnande eller energifyllda. Färger har också symboliska värden, som kan skilja sig åt mellan olika kulturer. Så vad säger då grått/silver – den vanligaste bilfärgen i Sverige – om svenskarna?

I 63 år har färgföretaget Axalta tagit fram statistik över de vanligaste bilfärgerna i världen. De senaste fem åren har vitt toppat listan, globalt sett. Enligt den senaste rankningen är 35 procent av världens bilar vita. Axaltas statistik är uppdelad i världsdelar och större regioner utan att gå in på enskilda länder, men vill man granska Sverige närmare har SCB egen statistik över de vanligaste färgerna på bilar. Enligt denna återfinns vitt först på femte plats i Sverige – här är det istället silver/grått som innehar förstaplatsen.
Näst vanligast, sett till både världen och Sverige, är svart. Överlag är de mer neutrala färgerna – svart, vitt och grått – betydligt mer vanliga än starkare färger som rött, blått och gult. Sverige är dock mer färgstarkt än världen. Av fordonen här är kring fjorton procent röda och blåa vardera medan samma färger globalt sett ligger runt sex-sju procent.

Samma färg eller helt olika?
Vad uttrycker då de olika färgerna? En av de främsta auktoriteterna inom området är den amerikanska färgexperten Leatrice Eiseman som bland annat arbetat för färgföretaget Pantone och Ikea. Hon har granskat färger just i förhållande till bilar och vad de säger om ägarna. De vanligaste färgerna, vitt och grått, är båda neutrala färger som inte sticker ut. Vitt symboliserar enkelhet och renhet medan grått kan signalera att bilen är praktisk. Medan SCB klumpar ihop färgerna grått och silver i sin statistik räknar Axalta dem som två olika färger. Silver, enligt Leatrice, har en helt annan betydelse än grått. Silver signalerar futurism, prestige och elegans.
Nyanser av vitt, som gräddvitt och vanilj, har blivit vanligare i bilvärlden och kan förmedla andra intryck än vanligt vitt. Pärlemor som räknas under vitt är, enligt Leatrice, ”chic” och associerar till smycken och juveler. Tvåan svart signalerar elegans, makt och självständighet. Rött, en klassisk sportbilsfärg, utstrålar energi och att man gärna vill synas, medan blått uttrycker lugn och trovärdighet. Brunt och beige signalerar jordnära egenskaper men har under senare år i också fått en exklusivare innebörd, något som Leatrice förklarar med det ökade intresset för kaffe och choklad – vilket färgen associerar till.

Grått är tryggt
Mindre vanliga färger på bilar är grönt, gult, guld och orange. Rosa är så pass ovanligt att Leatrice inte ens tar upp den. I en undersökning från Sifo och bilauktionssajten KVD tidigare i år framgår att rosa rent av kan vara avskräckande för bilköpare. Samma undersökning visade att grått, svart och silver är de färger som känns tryggast för bilspekulanter.
Ska man gå efter Leatrice färglära uppskattar alltså de neutrala svenskarna enkelhet och praktiska egenskaper men också prestige – så mer än i övriga världen där vitt är ohotad etta. Men enligt Pantone finns det ännu en faktor som spelar in: klimatet. Bor man i ett land med varmt klimat väljer man vita bilar eftersom de blir mindre varma.
JONNY BERGGREN

Fler Artiklar
Klicka och läs!