Foto: Peter Öberg

Umeåprofilen: Choklad är livet för Jenny

Jenny Berg har alltid älskat choklad – därav smeknamnet Choklad-Jenny. Häromåret startade hon Vintage Plantations, Umeås första chokladfabrik och en av endast fyra chokladfabriker i landet som gör choklad på riktigt, ”från böna till kaka”.

Hejsan Jenny! När visste du att det var choklad du ville arbeta med?
– Det var när jag var i England som ung, men då hade jag inget företag. Det startade jag 2008, och 2013 startade jag fabriken. Under åren däremellan reste jag mycket, ordnade kontakter och skapade en bra relation till odlarna. Det fanns inte heller några maskiner, så det tog väldigt lång tid.
I morgon är det Umeå-galan. För ett år sen blev du utsedd till Årets Unga Företagare – har det fört med sig något för dig?
– Ja. Det är fler som bokar mig som föreläsare och det är kunder som hittat oss tack vare priset – det gav en push för företaget. Det är ett väldigt bra arrangemang och det var ett minne för livet. Det roliga är att Tensaii som gjort våra hemsidor är nominerade i samma kategori i år.
Du pratar om ”bean to bar”, från böna till chokladkaka. Vad innebär det och vad är skillnaden på choklad från er och en vanlig chokladkaka i matbutiken?
– Vad många inte känner till är att det är samma choklad i nästan alla chokladprodukter, oavsett om det är Marabou, Cloetta eller Åre Chokladfabrik. De köper in färdig choklad, ofta i form av chokladpellets, som de smälter ner, och det finns bara en stor tillverkare. Vi har egna odlingar i Ecuador och Peru och vi gör allt.
När är choklad som godast?
– När man har nymalda bönor och det är nyrostat och man plocker upp direkt från maskinen. Det är en smak som man aldrig får i en chokladkaka.
Ni har en del typiskt ”norrländska” smaker i sortimentet. Vad tycker de i Ecuador eller Peru om de smakerna?
– Örter och bär har de redan en relation till, så det är chokladkakan som är en större grej. Det finns ingen kvalitetschoklad där, utan bara godis, så när de smakar vår choklad tycker de att den inte smakar socker.
Hur går det då för Plantations? Och hur ser framtidsplanerna ut?
– Det går bra. Vi kommer öka med en miljon i omsättning i år, men kostnaderna ökar också. Problemet är att det inte finns nog många delikatessbutiker i Sverige. Det går jättebra i Norrland och Umeå, nu har vi en distributör för södra Sverige och vi finns i Portugal, men vi behöver finnas på fler platser. Här i Umeå har Duå hjälpt oss enormt mycket, de står för en stor del var vår försäljning. De har verkligen höjt matstandarden i stan.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!