Bilar från A till Ö: BAC – lätta brittiska bilar

Först på 20-talet i London. Sedan på 10-talet i Liverpool. Två brittiska bilmärken har burit namnet BAC.

Det första föddes på Great Portland Street i London 1921. Bokstäverna ”BAC” i bilmärkets namn var en förkortning av British Automotive Company (”Brittiska automobilföretaget”), det företag som tillverkade bilen. Nåja, ”tillverkade” är förresten kanske en liten överdrift, för egentligen var BAC-bilarna ombyggda bilar från det franska märket Mathis, närmare bestämt Mathis-modellen 10 HP.
Både BAC och Mathis var små bilar av den typ som på engelska benämndes ”cyclecars” eller ”light cars” men som på svenska snarare motsvaras av ”minibilar”. Det var bilar som skulle vara billiga att köpa, köra och äga. De var därför små och lätta, hade spartansk utrustning och små, förhållandevis bränslesnåla motorer. BAC-bilen var tvåsitsig och hade en fyrcylindrig sidventilsmotor på 1,1 liter. Bilen saknade bränslepump och bensinen rann till Zenith-förgasaren tack vare att tanken satt ovanför motorn. Eftersom det fanns begränsat med utrymme under motorhuven var tanken låg och bred. När man skulle fylla på bensin fick man öppna motorhuven för att komma åt.

Levde inte länge
Det första BAC blev ett kortlivat bilmärke. Troligen berodde det på att firman inte kunde hävda sig i den tuffa konkurrensen mellan alla de företag som på 1920-talet ville vara med och marknadsföra minibilar. Byggandet av BAC upphörde 1923. Nuförtiden är BAC ett föga känt märke och det finns så vitt man vet inga bevarade exemplar.
Åttiosex år senare kom ett nytt bilmärke som fick namnet BAC. Även detta namn är en förkortning. Bokstäverna A och C står faktiskt för exakt samma ord som hos 20-talsmärket – ”Automotive Company”. B:et har dock en annan betydelse. Det är en förkortning av efternamnet ”Briggs”, som i sin tur kommer från de brittiska bröderna Briggs – Ian och Neill – som grundade bilmärket i Liverpool 2009. De båda bilbyggarbröderna har delat upp arbetet med BAC-bilen mellan sig. Ian står för designen medan ingenjören Neill har konstruerat chassiet. Märkets hittills enda modell heter Mono.

Lätthet är likhet
Förutom att flera av bokstäverna i namnet betyder samma sak har de båda BAC-bilarna en del annat gemensamt. Båda bilmärkena är brittiska. Och båda BAC-företagen har försökt bygga små och lätta bilar. Den modernare BAC-bilen är faktiskt bara drygt en meter hög och mindre än fyra meter lång. Tack vare kolfiberkompositkaross väger den bara 580 kg. Båda har fyra hjul och fyrcylindriga motorer.
Men där slutar nog likheterna. För medan mellankrigstidens BAC hade så många som två sittplatser har den moderna BAC:n endast en – därav modellnamnet Mono. Och medan 20-talets BAC-bolag ville bygga en bil som skulle bli billig att köpa och äga verkar 2000-talets BAC-byggare inte ens ha försökt – en Mono kostar nästan 1,8 miljoner kronor. Syftet med bilen är helt enkelt att låta personer som har för mycket pengar komma så nära känslan av att köra formel 1 som det över huvud taget är möjligt i en bil som är laglig på vanliga vägar. Den tidiga BAC:n hade tio beskedliga hästar under huven, men dess nutida namne har en monstermotor med 300 hästkrafter. Mono-monstret ger en toppfart på drygt 270 km/h och tar den lätta bilen från 0 till 100 km/h på 2,8 sekunder. Och till skillnad från 20-talsbilen är BAC Mono utrustad med bränslepump.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!