Bilar från A till Ö: Babybilarna

Små, få och konstiga. Så kan man beskriva de flesta av de bilar som började med ”Baby”. De tillverkades i förhållandevis litet antal, hade blygsam storlek och speciellt utseende.

Det engelska ordet ”baby” betyder bland annat ”spädbarn”. Även formen ”babe” förekommer med samma betydelse. Enligt Websters engelska ordbok kommer orden från keltiska språk, där orden ”bab” respektive ”baban” uppges ha betytt ”spädbarn” eller ”barn”. Ordstammen är naturligtvis mycket gammal och har kanske ljudhärmande ursprung – kanske tyckte man att det var så jollrande spädbarn lät.
Orden ”baby” och ”babe” kan också brukas i betydelser som ”älskling”, ”kelgris” eller ”favorit”. Dessutom kan ordet ”baby” helt enkelt användas för att beskriva något som är litet. Det är på detta sistnämnda sätt som några olika biltillverkare bestämt sig för att använda namnet. Denna vecka handlar Bilar från A till Ö om bilnamn som börjar med ”Baby”: Baby Blake, Baby-Brousse, Baby Moose och Baby LeSabre.

Brittisk bekvämlighet
Modellen Baby Blake har tillverkats länge. Den är gjord av brons för att inte rosta. Tillverkaren skryter med att Baby Blake är så välbyggd och så lätt att reparera att det finns exemplar från 1920-talet som fortfarande är i bruk. Dessutom påstår tillverkaren att det är vanligt med 30 till 40 år gamla exemplar som ännu används. På grund av det relativt höga priset på nytillverkade Baby Blake tycker många att det är en bra affär att köpa begagnade exemplar. Kanske behöver de putsas upp, kanske behöver någon packning bytas, men sedan är det bara att gasa på.
Baby Blake tillverkas i Storbritannien och på standardmodellen sitter spaken till vänster om sätet, men för en extra kostnad kan man få sätet till vänster och spaken till höger.
Namnet ”Baby Blake” syftar förstås på att detta är företagets mindre modell. Det finns också en större och lyxigare modell som heter Blake Victory.
Men detta skulle ju handla om bilar. Den Baby Blake som nu beskrivits må vara båttoalettstolarnas Rolls-Royce, men nu lämnar vi den och koncentrerar oss på bilen Baby Blake (som också är brittisk). Den första delen av namnet, ”Baby”, har förstås att göra med att det var en liten bil. Andra delen av namnet, ”Blake”, kommer från företaget som tillverkade bilen. Företaget, som av allt att döma var uppkallat efter sin grundare, hette E. G. Blake och fanns i staden Croydon i Londons södra utkanter. Bilen lär ha haft två separata tvåtaktsmotorer. Detta låter som en onödigt krånglig konstruktion och kanske var denna konstighet en av orsakerna till att bilen Baby Blake – till skillnad från sin båt-WC-namne – byggdes i bara några få exemplar och detta endast under år 1922.

Bil för bushen
Baby-Brousse tillhörde en biltyp som på engelska brukar kallas buggy. Det engelska ordet ”buggy” betyder ungefär ”liten, lätt vagn”. Av någon anledning har man i Sverige fastnat för benämningen ”beach buggy” när biltypen ska beskrivas. Ordet ”sandloppa” förekommer också men verkar inte ha bitit sig fast.
Bilar av denna typ kommer inte alltid från etablerade biltillverkare utan är ofta hemmabyggen. De har enkelt karosseri. Ofta saknas tak, dörrar och fönster. Kanske är det detta som givit upphov till den ”svenska” benämningen – ”beach” betyder ”strand” och i vårt klimat kan ju en sådan bil användas endast under badsäsongen.
Beachbuggybyggaren utgår ofta från en bil som har ett starkt chassi och där underredet kan fungera utan att vara hopmonterat med sin ”riktiga” kaross. Två bilmodeller som ofta fått donera sina chassier till buggybyggen är Volkswagen Typ 1 (”Bubblan”) och Citroën 2CV. Det var den senare som blev Baby-Brousse. På Citroën-chassiet byggdes en kaross i form av en kantig stållåda utan dörrar. Men det konstigaste med bilen var nog att de olika plåtarna inte sammanfogades genom svetsning utan genom att skruvas ihop.
Baby-Brousse byggdes i Elfenbenskusten i drygt 30 000 exemplar under åren 1963 till 1979. Det franska ordet ”brousse” motsvaras i svenskan närmast av det engelska lånordet ”bush”, alltså en speciell sorts vegetation som ofta förknippas med Afrika. Namnet ”Baby-Brousse” skulle troligen framhäva att den lilla bilens robusta konstruktion gjorde den lämplig för oländig terräng.

Älgkalvar och småsablar
I snårskogen av bilnamn som börjar med ”Baby” finns också amerikanska Baby Moose, som betyder ”Älgkalv”. Den lilla bilen med det intressanta namnet tillverkades av ett företag som också hade ett intressant namn: Bull Moose-Cutting Automobile Company. Om man översätter detta ord för ord blir det ”älgtjur-skärande bilföretag”. Älgtjurens ursprung är höljt i dunkel, men företagsnamnet hade i alla fall inte med älgslakt att göra. Cutting-delen av namnet kommer från ett företag som startades 1909 av en person vid namn Charles Cutting. Bilen Baby Moose tillverkades i få exemplar och endast under 1914.
Sist bland baby-bilarna kommer den lustiga lilla sportbilen Baby LeSabre, som byggdes i sex exemplar av amerikanen Frank Mann i början av 50-talet. Mann hade varit med och utvecklat det amerikanska jetdrivna stridsflygplanet F-86 Sabre och när han skulle bygga sin sportbil hämtade han inspiration från flygplansformerna. Ordet ”sabre” finns i både engelska och franska och betyder ”sabel”. Med den franska bestämda artikeln ”le” blir det ”sabeln”.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!