Bilar från A till Ö: Aventador – tjurkärran

Tjurar är tjusiga, tycker man tydligen hos Lamborghini. Märkets logotyp är en ilsken tjur, företaget kallar sig gärna ”Den rasande tjurens hus” och flera av dess bilmodeller är uppkallade efter kända tjurar.

Bilmärket Lamborghini grundades 1963 av italienaren Ferruccio Lamborghini (1916-1993). Men Lamborghinis historia som tillverkare av fyrhjuliga fordon började långt tidigare. Ferruccio Lamborghini föddes in i en lantbrukarfamilj och han grundade 1948 traktortillverkningsföretaget Lamborghini Trattori (”Lamborghinis traktorer”).
Detta var en tid då allt fler arbetsdjur på europeiska gårdar ersattes av maskiner. Man skulle således kunna tro att det är på grund av Lamborghinis agrara arv som en tjur blivit symbol för företaget. Orsaken är dock en annan. Tjurförtjusningen hör nämligen ihop med herr Lamborghinis fäbless för tjurfäktning. Det berättas att han i början av 60-talet besökte en spansk tjurfäktningsarena och blev mycket begeistrad av denna så kallade sport.
Stjärntecken blev logotyp
Men bilmärkets bovina band beror inte bara på bolagsgrundarens böjelse för tjurfäktning. Att Lamborghinis logga består av en tjur beror också på att Ferruccio Lamborghini var född i stjärntecknet oxen, berättar Gerald Kahlke, kommunikationschef på italienska Lamborghini.
Nu invänder nog vän av ordning att en tjur och en oxe inte är samma sak. Det är i så fall en alldeles korrekt iakttagelse. Och nog är det en ilsken tjur – inte någon beskedlig oxe – som syns på Lamborghinis emblem. Förklaringen till förvirringen är att den svenska beteckningen på stjärntecknet, ”oxen”, inte är någon exakt översättning av latinets namn på företeelsen i fråga. På latin kallas stjärntecknet ”taurus”. Detta ord betyder i första hand ”tjur” eller ”tjuren”.
Den tjur som logotypen avbildar har huvudet sänkt och skrapar med klövarna i marken – den är beredd att anfalla. Men varför är den så aggressiv?
– Lamborghiniloggan visar en tjur i attackposition för att företaget grundades som en utmaning mot den tidens befintliga sportbilstillverkare, förklarar Gerald Kahlke.
Man kan konstatera att herr Kahlke uttrycker sig diplomatiskt. Den som kan sin italienska sportbilsmytologi vet att den ”befintliga sportbilstillverkare” som skulle utmanas var Ferrari och ingen annan.
Lamborghini-legenderna berättar ungefär följande: Den motorintresserade Lamborghini hade köpt en Ferrari-bil, men var inte nöjd med den. Bland annat tyckte han att kopplingen behövde åtgärdas. (Den som kört en äldre traktor med osynkroniserad växellåda vet att kopplingen är en viktig detalj, så det var kanske inte så konstigt att traktortillverkaren Lamborghini hade synpunkter på just denna.) Ferruccio Lamborghini sökte upp företaget Ferraris grundare och ledare, Enzo Ferrari, för att klaga på bland annat kopplingen. Enzo Ferrari uppges då ha avfärdat Lamborghini som en ”simpel traktortillverkare”. Händelsen lär ha fått den furiöse Ferruccio att se rött. Han fick ett horn i sidan till Enzo Ferrari och det berättas att Lamborghini där och då bestämde sig då för att han skulle bygga bättre bilar än Ferrari.

Duktig på att dö
Ferruccio Lamborghinis tjurfäktningsförtjusning ledde till att flera av bilmärkets modeller fick namn efter berömda tjurar, tjurraser, tjurfäktningsområden och tjurfäktningsattiraljer (mer om detta i kommande delar av Bilar från A till Ö). Så även Aventador. Denna modell är uppkallad efter en tjur som 1993 plågades och dödades på en tjurfäktningsarena i staden Zaragoza i Spanien. Aventador ansågs så framstående i konsten att lida och dö på ett underhållande sätt att den postumt tilldelades en fin utmärkelse. Detta imponerade tydligen på Lamborghini, som senare (2011) kom att använda namnet på en bilmodell.
Det spanska ordet ”aventador” betyder bland annat ”vinnare”, ”segrare”, ”den som överträffar”, ”den som förbättrar”, ”den som har försprång” eller ”den som slår”.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!