Bilar från A till Ö: Austin – från får till folkbil

En av de personer som betytt mest för brittiskt bilbyggande var Herbert Austin. Han växte upp i England, som länge var världens mest framstående industrination. Men vägen till biltillverkningen var inte spikrak, utan gick via fårklippning i Australien.

Herbert Austin föddes 1866 i det engelska grevskapet Buckinghamshire. Som artonåring emigrerade han till Australien, till staden Melbourne, där han hade en morbror. Morbrodern var produktionschef på ett företag som konstruerade broar och tillverkade metallföremål, framför allt rör. Han hjälpte Herbert att få jobb på företaget. Från broarna och rören fortsatte Herbert Austin till andra verkstadsföretag och lärde sig det mesta inom industriproduktion. Han arbetade för flera olika företag som tillverkade bland annat tryckpressar, hjul, motorer, varmvattenberedare och gruvbrytningsutrustning. Han tog också kvällskurser på en konstskola för att bli bättre på att göra ritningar. Dessa kunskaper fick han bruk för då delstaten utlyste en tävling som gick ut på att konstruera en öppningsbar bro över floden Yarra, som flyter genom Melbourne. Austin deltog i tävlingen, men vann inte.
I slutet av 1887 började han arbeta för Wolseley Sheep Shearing Machine Company Limited (på svenska ungefär “Wolseleys fårklippningsmaskinsföretag aktiebolag”). Detta företag hade uppstått i Sidney men på grund av dess framgångar hade företagsledningen bestämt sig för att starta en fabrik även i Melbourne. Företaget hade grundats av en person som hette Frederick York Wolseley efter att denne hade uppfunnit den första kommersiellt framgångsrika fårklippningsmaskinen. Möjligen klingar namnet Wolseley bekant för den bilintresserade, och om några år kommer vi att ånyo att möta denne Wolseley i Bilar från A till Ö. Men att fårklippningsfabrikören Frederick Wolseleys namn över huvud taget väcker automobilassociationer, det är i hög grad Herbert Austins förtjänst.

Förbättrade fårklippandet
Under sin tid på fårklippningsmaskinföretaget reste Austin runt på australiska fårfarmer och studerade klippningen på nära håll. Han kom på flera sätt att förbättra Wolseleys uppfinning och tog patent på dessa förbättringar. Patenten sålde han sedan till sin arbetsgivare och fick betalt i aktier i företaget. Austin visade därmed att han inte bara var ett tekniskt snille utan även smart affärsman som kunde göra ett riktigt klipp. (Förlåt!)
Efter vissa kvalitetsproblem i den australiska tillverkningen beslöt Wolseley och delägaren Austin på 1890-talet att flytta stora delar av produktionen till England. Företaget fortsatte expandera, men kämpade hela tiden mot det faktum att efterfrågan på fårklippningsmaskiner var säsongsbetonad. För att klara perioder med låg efterfrågan började man tillverka cyklar. Tack vare Herbert Austin började man snart också bygga bilar. Efter att ha arbetat med Wolseleys biltillverkning i några år ville han dock bli sin egen. År 1905 grundade han bilmärket Austin och företaget The Austin Motor Company Limited (“Motorföretaget Austin aktiebolag”), som senare skulle komma att bli en av världens största biltillverkare. Det var Austins små och prisvärda modeller, tillverkade i stora volymer, som gjorde det möjligt för även inte så förmögna engelsmän att skaffa sig bil.

Amerikansk Austin
Det har också funnits en amerikansk Austin. Denna bil är något äldre än sin brittiska namne och bör inte förväxlas med produkter från American Austin Car Company, ett företag som under 1920- och -30-talen importerade brittiska Austin-chassier och försåg dem med amerikanskbyggda karosser. Den tidiga amerikanska austinen tillverkades i staden Grand Rapids i delstaten Michigan från 1901 till 1921. Även denna bil fick sitt namn från efternamnet Austin. I fallet med den amerikanska austinen var det James E. Austin och hans son Walter Austin som var bilmärkets grundare och som lånade ut sitt efternamn.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!