Bilar från A till Ö: ATS – ett attraktivt namn att använda

Bilar från A till Ö har ofta handlat om kortlivade, relativt okända bilmärken. Att dessa biltillverkare försvann berodde i vissa fall på att de helt enkelt inte byggde särskilt minnesvärda bilar. Men det finns också avsomnade bilmärken som många minns och som man till och med slåss om. Ett sådant är ATS.

I början av 1960-talet stormade det rejält i styrelserummen hos den italienska biltillverkaren Ferrari. Särskilt stormigt var det inom Scuderia Ferrari, den del av företaget som hade till uppgift att utveckla racerbilar och att tävla med dem för att stärka varumärket Ferrari. Ständigt stigande samarbetssvårigheter ledde 1961 till att ett antal för Ferrari viktiga personer lämnade (eller tvingades lämna) företaget. Två av dem var chefsingenjören Carlos Chiti och chefen för utveckling av experimentella sportbilar, Giotto Bizzarrini. De grundade i stället bilmärket ATS med målet att slå Ferrari på formel 1-banorna och i försäljningsstatistiken.
På papperet såg det ut som om det skulle komma att gå bra för ATS. Bizzarrini och Chiti var onekligen mycket meriterade bilbyggare och man hade även lyckats få med sig flera andra kompetenta personer. När det sedan stod klart att Ferrari-förarna Giancarlo Baghetti och Phil Hill skulle ansluta sig till ATS-stallet såg framtiden verkligen ljus ut. Även ATS drabbades dock av meningsskiljaktigheter. Det dröjde inte länge förrän en besviken Bizzarrini bröt sig ur ATS och startade egen bilkonstruktionsbyrå, Società Autostar, som samarbetade med Lamborghini. Sedan började Bizzarrini bygga bilar i det egna bilmärket Bizzarrini.

Finansiering försvann
När Bizzarrini lämnade ATS försvann också en del av företagets finansiering. Därmed blev det svårt för Carlos Chiti att förverkliga de planer han hade haft för bilmärket och 1964 bestämde sig även Chiti för att överge ATS. Chiti startade senare racingstallet Auto-Delta som tävlade med Alfa Romeo-bilar och som senare skulle komma att bli Alfa Romeos officiella racingstall.
ATS fortsatte kämpa på under några år, men till slut gick det inte längre. Bilmärket gick i graven 1969. ATS är dock knappast känt som något misslyckande utan har snarare blivit någon sorts symbol för allt som var bra med sextiotalets sportvagnar. Märket är känt för sina mittmonterade motorer och sina aluminiumkarosser. Flera företag har försökt återuppliva ATS, antingen genom att bygga bilar som sett ut som ATS-modeller eller genom att gå hela vägen och skaffa sig rättigheterna till namnet och skapa ”riktiga” ATS-automobiler. Olika uppfattningar om rätten till namnet har också givit upphov till tvister. År 2012 började två italienare, Daniele Maritan och Gianluca Gregis, på var sitt håll bygga bilar. Båda ansåg sig vara de sanna ATS-arvtagarna. Förra året förkunnade Gregis att ”hans ” ATS var till salu. Gregis tänkte nämligen börja bygga bilar under namnet Gregis i stället. Daniele Maritan tyckte dock att Gregis inte hade något ATS att sälja eftersom det var han – Maritan – som ägde namnet.

Resor och sport
Vad betyder då det åtråvärda ATS-namnet? Bokstäverna står för ”Automobili Turismo e Sport”, vilket översatt till svenska blir ungefär ”bilar [för] resande och sport”. Veckans Bil & Bostad frågar Daniele Maritan – som alltså inte uppfann namnet, men som anser att han äger det och som uppenbarligen tycker att det är ett bra namn – vad han tror om anledningen till att Bizzarrini och Chiti fastnade för just detta namn. Maritan svarar att han tror att de valde namnet för att visa att de satsade på både bilar för bruk på vanliga vägar och racerbilar.
Även den amerikanska biltillverkaren General Motors har tyckt att ATS är ett bra bilnamn och kallat en Cadillacmodell så. I det fallet handlar det dock inte om att skapa associationer till sextiotalets Automobili Turismo e Sport. Cadillac ATS marknadsförs som en lyxbil, inte som en sportbil. I Cadillac-fallet betyder A:et att bilen är byggd på den så kallade Alpha-bottenplattan, som används till bilmärkets små och medelstora bilar. Bokstäverna TS står för ”Touring Sedan”, vilket egentligen bara betyder att karossen är en så kallad sedan, det vill säga att den har fyra dörrar och ett bagageutrymme som är avskilt från kupén. Modellnamnet ATS passar in i ett mönster tillsammans med Cadillac-modeller som CTS, STS, DTS och XTS.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!