Bilar från A till Ö: Atos – liten gigant

Bilar från A till Ö handlar denna gång om en stor liten bil som heter från A till Ö, eller åtminstone till Z. Låter det förvirrat? Följ med på vägen så kanske det klarnar när vi kommer fram.

Den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai presenterade modellen Atos 1997. Det är en lätt, kort och smal bil. Men tack vare att den också är ganska hög kan man få in nästan en kubikmeter last när baksätet är nedfällt.

Inte så gigantiska
I antik grekisk mytologi var Atos – som oftast transkriberas ”Athos” – en av de så kallade giganterna. Benämningen antyder att de skulle ha varit gigantiska, men de avbildas ofta ungefär lika stora som människor. Enligt myten var det Uranos – himlavalvet personifierat – som var far till giganterna. Deras mor var Gaia, som var Jorden personifierad. Men hon var också deras farmor, för Uranos var Gaias son. Med tanke på dessa familjeförhållanden kan man förstå att giganterna blev ganska bråkiga. De startade krig mot gudarna, men gudarna var förstås mäktiga och det gick inte bra för giganterna – alla utom en dog. Athos dog i en kamp mot guden Poseidon.
Som i alla krig finns det olika versioner om vem som började och vilka vapen som användes. Men oavsett vem som kastade den första stenen slutade det i alla fall med att Poseidon kastade en sten (det var ett berg, säger vissa) mot Athos, som krossades. Stenen blev till ett berg och berget, som alltså vilar på Athos’ kvarlevor, fick namnet Athos. Det ligger på en udde, på den yttersta delen av en långsmal halvö som det grekiska fastlandet skickar ut i Egeiska havet. Näset är några kilometer brett, berget 2033 meter högt och bergssidorna sluttar brant ner mot det omgivande havet. Man kan föreställa sig att utsikten från toppen vid vackert väder måste vara vidunderlig.
Och det var just på grekiska bergsvägar med svindlande utsikt över Egeiska havet som undertecknad första gången körde en Hyundai Atos. Det var visserligen inte på berget Athos (där behöver man särskilt tillstånd för att vara – det är en autonom del av Grekland och styrs av den ortodoxa kyrkan), men i undertecknads huvud uppstod ändå en koppling mellan bilen och berget. Flera år senare kommer insikten att det kanske inte alls var berget eller giganten som gav modellnamnet. Och troligen inte heller musketören Athos – varken den litterära figuren i böckerna av Alexandre Dumas d.ä., eller figurens förebild, den verkliga personen Athos, uppkallad efter sin sydfranska hemby Athos (som i sin tur troligen uppkallats efter en person som hette Ato eller något liknande). För i så fall skulle väl bilmodellens namn ha stavats ”Athos”?

Atoz var vinnaren
När detta skrivs har Hyundai ännu inte funnit något svar på undertecknads fråga om vad namnet betyder. Men den malaysiska bilsajten Autoworld anser sig i alla fall kunna berätta var namnet ”Atoz” kommer ifrån. Detta namn hade bilen i bland annat Storbritannien och Sydafrika – samt Malaysia (förutom att bilen där inte kallades Hyundai Atoz utan Inokom Atoz). Namnet Atoz var det vinnande bidraget i en sydkoreansk tävling som gick ut på att namnge den nya Hyundai-modellen. Enligt Autoworld betyder namnet ”A to Z”. Ordagrant översatt från engelska blir det ”A till Z”, men eftersom Z är den sista bokstaven i det engelska alfabetet skulle översättningen ”A till Ö” fånga andemeningen i ursprungsformuleringen bättre.
Bilmodellen marknadsfördes i Malaysia och på andra håll som ett ”multifunktionsfordon”, så tanken med namnet verkar ha varit att bilen räcker hela vägen, att en Atoz täcker allt man behöver, eller något liknande. Detta låter ju ganska bra, men det som ställer till det är att bilmodellen på de flesta marknader hette Atos, alltså med ett S på slutet. För om en A to Z räcker hela vägen, då räcker alltså en A to S ... 73 procent av vägen? Men det var nog inte meningen att man skulle tolka namnet på detta sätt. Kanske var A to Z ursprunget till namngivningsidén, men troligen gjorde Hyundai sedan helt enkelt som många andra nutida biltillverkare brukar göra – man valde ett namn som inte betyder något särskilt men som gärna får ge lite klassiska associationer; ett namn som ingen äger rättigheterna till och som inte förknippas med någon annan bil; ett namn som är kort (men inte alltför kort), som är lätt att uttala på olika språk och som gärna får börja med bokstaven A.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!