Bilar från A till Ö: Aton Impulse – skonsamt monster

Har du stor familj? Har du alldeles för mycket pengar över? Bor du på en kuperad ö utan vägar och utan förbindelse med fastlandet? Har du tillgång till två parkeringsfickor bredvid varandra på jobbet? Om du svarar ja på dessa frågor, då är Aton Impulse bilmärket för dig.

Den ryska biltillverkaren Aton Impulse bygger fyrhjulsdrivna bilar med enorma hjul – monstertruckar, kort sagt. Men det är tydligen snälla monster. Bilarna är gjorda för körning i terräng, men enligt företagets vd, Arthur Touktarov, är de skonsamma mot marken eftersom lufttrycket i ballongdäcken kan sänkas så att de blir extra mjuka och fördelar tyngden över ännu större yta. Däcktrycket kan ändras utan att föraren behöver gå ut ur bilen. Även markfrigången kan justeras från förarplatsen. Från normala 300 mm kan bilen ”hissas upp” och få 600 mm under buken.
Aton Impulse har funnits sedan 2001. Först kom modellen Viking 2992, sedan Viking 29031. Båda är amfibiebilar – på vatten är de propellerdrivna. Föraren sitter ensam i det cockpit-liknande utrymmet längst fram i bilen och ser ut genom flera vindrutor som välver sig runt förarplatsen. Passagerarna (som mest sju stycken) sitter längre bak. Två av dem sitter snett bakom föraren, på ömse sidor om den lilla ”motorhuven”, som alltså finns mitt i bilen, inne i kupén. Resten av passagerarna sitter uppradade på två bänkar som löper längs bilens sidor.

Terrängbil från Tatarstan
Hittills har bara få Aton Impulse Viking tillverkats, men enligt Touktarov planeras nu en produktion på 500 exemplar per år. Bilarna byggs ungefär 100 mil öster om Moskva, i staden Naberezjnyje Tjelny i Tatarstan. I staden finns också KAZAN, en lastbilstillverkare som bland annat byggt terränggående bilar åt den ryska armén. Idén att skapa en ”miljövänlig” terränggående bil fick Touktarov och några vänner till honom när de arbetade på KAZAN-fabriken. De var alla intresserade av jakt och fiske och ville ha ett fordon som kunde ta dem ut i naturen.
Enligt Touktarov är bilarna avsedda bland annat för dem som bor och arbetar i väglöst land, turism, gas-, olje- och gruvindustrin, jord- och skogsbruk, viltvård, räddningstjänst, gränspatrullering och rättsväsende. När man betraktar den 5,3 meter långa, 2,6 meter breda och 2,7 meter höga Viking 29031 med dess 1,3 meter höga och drygt en halv meter breda hjul anar man dock att det finns ytterligare en kategori av potentiella kunder: personer som vill känna sig oövervinnerliga i trafiken. Men med tanke på monster-, muskel- och macho-imagen är motorerna förvånansvärt beskedliga. 2992 har en 1,8-litersmotor som ger 82 hästkrafter och en toppfart på 60 km/h på väg (12 km/h i vatten). På 29031 finns starkare motorer, men toppfarten är ändå bara 80 km/h. Detta skulle kanske ses som ett problem om bilarna vore avsedda främst för vägtrafik, men i terrängen kan man ju ändå inte köra så fort. Och med tanke på den där sista kategorin av möjliga kunder, de som vill känna sig tuffa i trafiken, är det väl snarast en fördel om bilarna inte går så fort – särskilt om Impuls-föraren skulle vara någon som har lite svårt att kontrollera sina impulser. Om en Aton-förare till exempel missar att bromsa när föraren framför stannar för rött ljus, då lär det inte vara frågan om att bara byta bakljus och bakre kofångare på personbilen framför, utan snarare att knacka ut taket.

Symbol för solen
I bilmärkets namn är de första två bokstäverna Arthur Touktarovs initialer. Men det är inte det enda skälet till att man valde namnet. Enligt Touktarov ville man komma på ett namn som signalerade miljövänlighet.
– När vi funderade på företagsnamn fann vi den egyptiska guden Aton, symbol för solen. Vi ville gärna uppkalla företaget efter denna historiska figur. Tyvärr fanns det i Ryssland redan ett finansbolag registrerat under namnet ATON, berättar Touktarov.
Vännerna lade då till ett ord och fick Aton Impulse, ett namn som enligt Touktarov ska tolkas som ”solens energi”. Modellnamnet Viking valdes för att det för tankarna till forntidens orädda krigare som tog sig fram överallt utan att låta sig stoppas av snö, floder eller andra hinder i naturen.
Slutligen: Siffrorna. Vad betyder de? Egentligen ingenting. Det var inte Aton Impulse som hittade på talen 2992 och 29031. Bilarna tilldelades dessa nummer av certifieringsorganet NAMI, Rysslands statliga institut för forskning om och utveckling av bilar och motorer.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!