Bilar från A till Ö: Atlas – lastbar titan

I grekisk mytologi var Atlas en titan som bar upp himlavalvet. Det är svårt att beräkna exakt hur mycket himlavalvet väger, men nog förstår man att han måste ha varit rejält stark, den där Atlas. Denna styrka, i kombination med ett kort och lättuttalat namn som genom sin koppling till antiken antyder tradition, bildning och stil, är troligen det som gjort att många varumärken och företag kallats Atlas. Flera bilmärken och bilmodeller har burit namnet. Denna artikel handlar om några av dem.

Ett av bilmärkena vid namn Atlas tillverkades 1907 i staden Pittsburgh i delstaten Pennsylvania i USA. Åtminstone var det tanken – det finns så vitt känt inga bevarade bilar och det är inte säkert att någon serietillverkning någonsin kom igång. Företaget som tillverkade – eller tänkte tillverka – bilen hette Atlas Automobile Company (”Atlas automobilföretag”). Firman var från början en återförsäljare av andra bilmärken, bland annat Ford. Dessutom slipade man skridskor samt sålde däck och båtmotorer. Oavsett hur många bilar som tillverkades verkar det som om bara beslutet att bygga bilar var början till slutet för Atlas Automobile, för företaget upplöstes 1908.
En annan amerikansk Atlas tillverkades under åren 1907 till 1913 i Springfield i delstaten Massachusetts. Denna Atlas byggdes av ett företag som hette Atlas Motor Car Company. Även detta namn kan – förvirrande nog – översättas med ”Atlas automobilföretag”. Företaget grundades av person vid namn Harry A. Knox. Han hade tidigare startat biltillverkningsföretaget Knox Automobile Company (”Knox automobilföretag”) men problem i samarbetet med finansiärerna gjorde att Knox lämnade sitt företag och startade ett nytt: Knox Motor Truck Company (”Knox lastbilsföretag”). Ledningen för Knox Automobile Co. tyckte att namnen var alltför lika och stämde Knox i domstol. Rätten förbjöd honom att använda ”Knox” i företagsnamnet. Han uppkallade då företaget efter en av sina lastbilar, som hette Atlas.

Knox blev Knight
Detta bilmärke bytte namn till Atlas-Knight när Atlas Motor Car Co. började använda motorer av märket Knight. De hade gott rykte och det ansågs tydligen fördelaktigt att framhäva dem genom att inkludera ”Knight” i bilmärkets namn.
Att motorn verkade vara det viktigaste i en bil, det är även Kanadas Atlas exempel på. Den kanadensiska Atlasen, som 1911 började byggas i staden Brockville i provinsen Ontario, fick sitt namn för att den använde motorer från Atlas Engine Works (”Atlas motorfabriker”) i Indianapolis i USA-delstaten Indiana. Växellådan kom också från Indiana, från Warner Gear Co. (”Warners växelföretag” eller ”Warners kugghjulsföretag”), men det var tydligen inte tillräckligt för att ge bilen namnet Warner. Och karossen tillverkades av Canada Carriage Company (”Kanadas vagnsföretag”) i Brockville, men inte gjorde det att bilen hette Canada. Av viss vikt verkar det ändå ha varit att bilen monterades ihop just i Brockville, ty den kallades inte rätt och slätt Atlas utan Brockville-Atlas.

T-Ford alltför tung
Trots det starka namnet kom det en dag då företaget bakom bilen, Brockville Atlas Automobile Company, inte orkade längre. År 1915 veks Atlasen ihop efter ungefär 300 byggda bilar. Det berodde framför allt på två saker: T-Forden och första världskriget. För Atlas, liksom för många andra bilmärken, var det omöjligt att konkurrera med den pålitliga och billiga T-Forden. Och kriget, med mindre efterfrågan och uteblivna leveranser, blev det som slutligen knäckte Atlas.
Det fanns också tyska Atlasar. Biltillverkaren Gutbrod, som byggde små lastbilar, hade modellerna Atlas 700, 800 och 1000. I dessa modellbeteckningar syftar talen på respektive modells lastkapacitet i kilogram. Att den lilla bilen (drygt fyra meter lång) med den blygsamma motorn tilläts lasta så mycket är smått häpnadsväckande. Och det är just bilens förmåga att – liksom den mytologiske Atlas – bära stor last som givit upphov till namnet, berättar Joachim Queren-Henning, Gutbrod-expert hos föreningen Kleinwagenfreunde Schiefbahn (”Schiefbahns småbilsvänner”).
Atlas är för övrigt inte den enda mytologiska gestalt som förekommer hos Gutbrod. Även modellerna Hermes och Merkur har fått sina namn från grekisk och romersk mytologi, påpekar Queren-Henning.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!