Bilar från A till Ö: Atlantis dök upp i gott sällskap

Enligt myten steg Atlantis upp ur havet. Ön befolkades och en mäktig, högtstående kultur uppstod. Men plötsligt upphörde allt. Ön sjönk ned i havet igen och folket dog ut. Många människor har fascinerats av sagan och Atlantis har blivit benämning på bland annat rymdfärja, bokförlag, idrottsförening, ett släkte av skalbaggar och – naturligtvis – ett bilmärke.

Enligt filosofen Platon var Atlantis en ö i det hav som vi nu kallar Atlanten. I dialogen Timaios skriver han att ön var ”större än Libyen och Asien tillsammans”. Men när Platon talar om Asien avser han inte det vi menar nu. Benämningen avsåg då snarare det land som låg närmast öster om nuvarande Grekland, alltså ungefär det som nu är Turkiet. Atlantis var enligt Platon ett ”storslaget och underbart kejsardöme” som styrde över flera närliggande öar.
Att en författare från Grekland förlägger handlingen till en ö-stat som underkuvar grannfolken, det är kanske inte så konstigt. Inte heller att det just i Grekland, med dess många vulkanöar, uppstår legender om land som bildas och sedan åter slukas av havet. Men att Platons Atlantis var en påhittad plats hindrar inte att massor av människor sedan dess har kommit med egna idéer om vad detta Atlantis kan ha varit och var det låg. Ön har bland annat placerats i Medelhavet samt i närheten av Azorerna, Kanarieöarna, Bahamas och Storbritannien. Även Irland, Nordamerika, Sydamerika eller Svalbard har fått utgöra Atlantis.

Patriotisk placering
Platons ord om att Atlantis var ”storslaget och underbart” har fått många patrioter att försöka koppla ihop Atlantis med just deras hemländer. En av de vildare hypoteserna framkastades av den svenske historikern Olof Rudbeck den äldre (1630-1702). I sitt verk Atland eller Manheim (på latin ”Atlantica sive Manheim”) försöker han bevisa att Sverige är Atlantis. Med fantasifulla associationer lyckas han placera nästan hela den grekiska mytologin i Sverige. Andra historiker må anse att den cumaeiska sibyllan (spåkvinnan) levde i den grekiska kolonin Kyme i närheten av dagens Neapel. Rudbeck visste bättre och placerade sierskan vid Bottenviken. Och varför inte? Ordet ”cumaeiska” låter ju onekligen som ”umeiska”. Och vid Umeå busstation sitter ju en Sibylla-skylt. Visserligen inte alldeles vid havet, men det beror säkert på landhöjningen...
Atlantis har utgjort inspiration till både film och skönlitteratur. Carl Barks låter Joakim von Anka med släktingar hitta Atlantis när de dyker efter 25-cents-mynt. Och i En världsomsegling under havet är det Jules Vernes romanfigurer som upptäcker den sjunkna ön.
Den som dyker ned i bilhistorien hittar också ett Atlantis: ett bilmärke som på 1980-talet dök upp och sedan försvann. På en ö i Atlanten, närmare bestämt i engelska Norfolk, ville Michael Booth bygga en bil vars yttre var inspirerat av klassiska 1930-talslinjer, men som hade modern teknik under skalet.

Namn med närvaro
Booth berättar att han hade helt fria händer när han skulle namnge bilmärket. Men han hade också bestämda uppfattningar om hur namnet skulle vara.
– Namnet skulle låta bra när det uttalades och se bra ut i skrift, förklarar han.
Enstaviga namn gick bort eftersom de enligt Booth ”saknar närvaro”. Två- och trestaviga namn låter alltid bättre, tycker han. Men de fick inte ha fler än tre stavelser – då blev de för svårhanterliga. Allt detta verkar även nutida biltillverkare tillämpa när de ska uppfinna bilnamn. Men Booth ville inte hitta på – han ville använda ett välkänt namn. Det fick dock inte vara använt i bilsammanhang tidigare. Booth kom fram till att sagan om Atlantis alltid har intresserat människor och att nästan alla känner till den.
– Ett historiskt namn är ofta ett bra val eftersom det bidrar med en ytterligare betydelse som drar till sig uppmärksamheten.
Referensen till svunna tider var i detta fall särskilt lämplig eftersom bilmärkets formgivning hämtade inspiration från förr, förklarar Booth.
Det är populärt bland biltillverkare att ge sina bilar namn som börjar på A. Men Michael Booth hade tänkt ett steg längre: i alfabetiska förteckningar över bilmärken skulle Atlantis placeras mellan Aston Martin och Audi, hade han räknat ut. Därmed skulle Atlantis hamna i ”gott sällskap”.
– Det är ett namn som verkade helt perfekt för mitt företag, konstaterar Booth.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!