Bilar från A till Ö: Astra – bilen som siktade mot stjärnorna

Det latinska ordet ”Astra” har varit populärt som namn på bilar. Namnet bars på 20-talet av såväl rumänsk lastbil som fransk mikrobil. I Storbritannien tillverkades på 1950-talet en tvåsitsig mikrobil som hette Anzani Astra. Och i USA presenterades 1956 konceptbilen Astra-Gnome, en bildesigners vision av hur bilarna skulle komma att se ut i framtiden (närmare bestämt år 2000). Men denna artikel kommer att handla om den mest kända av alla Astra.

För många biltillverkare är lilla mellanklassen den del av modellsortimentet som står för de stora försäljningsvolymerna. Hos Opel var det under många år Kadett som fyllde denna funktion. Sex generationer hann det bli innan kadetten slutligen mönstrade av och efterträddes av Astra 1991.
– Vid den tiden var, och är fortfarande, kompaktmodellen bilmärkets ryggrad, den mest sålda modellen. Alltså: om någon modell i modellprogrammet skulle kallas Astra – ”stjärna” på latin – så var det den här, förklarar Jean-Philippe Kempf, chef för internationell produkt- och varumärkeskommunikation på Opel-koncernens huvudkontor i Rüsselsheim i Tyskland.
På 1980-talet började Opel tycka att de gamla modellnamnen, som utgjordes av grader i marinen, hade blivit omoderna. Man ville bort från namn som Kadett, Kapitän och Admiral. I stället ville Opel skapa en ny, sammanhängande namngivningsstrategi till sina nya bilmodeller. Det första steget var att 1982 lansera namnet Corsa på märkets minsta modell. Namnet är ett italienskt ord som betyder bland annat ”lopp”, ”tävling” eller ”race”.
– Ett utmärkt namn på en liten, kraftfull och rörlig modell, tycker Kempf.
Corsa var det första exemplet på den nya namngivningsstrategi, som innebar att Opels personbilar sedan fick namn som slutade på bokstaven A, berättar Kempf. Visserligen hade man tidigare haft namnet Ascona, men detta namn var tydligen inte en del av samma sammanhängande strategi som de senare A-namnen. Och i Storbritannien hade Vauxhall (som bilmärket Opel kallas när det säljs där) redan flera år tidigare påbörjat en tradition med A-namn, berättar Kempf och nämner modellerna Viva och Cresta.

Kraftfullt låtsaslatin
Efter Opel Corsa kom Vectra 1988 och Calibra 1989. För Jean-Philippe Kempf ger dessa båda namn associationer till kraft. Han berättar att inspirationen till båda namnet kommer från latinet, även om ”Vectra” och ”Calibra” – i motsats till ”Astra” – egentligen inte är latinska ord.
Han har helt rätt i att ordet ”astra” finns i latin. Men om man ska vara riktigt petig betyder det inte ”stjärna” (då skulle det heta ”astrum”) utan ”stjärnor” eller ”stjärnorna” (bestämd form finns inte i latinet). Och att byta ut ett sådant inarbetat namn som Kadett var faktiskt som att sikta mot stjärnorna.
– Det var ett djärvt drag av Opel att gå från den supervälkända och etablerade Kadett till Astra, säger Kempf.
Men modet kom inte förrän 1991. Namnet Astra hade varit på tapeten redan när den sista generationens Kadett skulle lanseras 1985, men då var tiden inte mogen.
– Det skulle ha varit den logiska fortsättningen efter lanseringen av Corsa 1982. Men Opel vågade vid den tiden inte kalla bilen Astra, berättar Kempf.
Det fick bli ytterligare en Kadett-kull i stället. Men i Storbritannien, där Vauxhall redan hade sin tradition med namn som slutade på A, där vågade man. Den bil som på kontinenten kallades Kadett blev där Vauxhall Astra.
– När sedan den nya modellen i lilla mellanklassen utvecklades blev det uppenbart att namnet Kadett inte skulle vara förenligt med resten av modellprogrammet och att det skulle låta ganska gammalmodigt jämfört med de kraftfulla och moderna nya namn som hade lanserats under de föregående åren. Det var dags också för Opels kompaktbil att gå över till ett modernt namn. Och eftersom Vauxhall redan hade det perfekta namnet fanns det ingen anledning att leta längre. Där kom Opel Astra, konstaterar Jean-Philippe Kempf.

Astra godkände Astra
Men namnet Astra användes ju redan av ett svenskt läkemedelsföretag. Kom det då inte någon magsur reaktion därifrån när Opel började med namnet? Nej, tydligen inte. Lotta Sjösten, presskontakt på AstraZeneca, kan inte hitta något som tyder på att det skulle ha varit någon tvist.
Men Kempf berättar att biltillverkare oftast gör mycket noggranna sökningar inte bara på det namn man planerar att använda utan även på namn som låter eller stavas ungefär likadant, och frågar de företag, som använder de likartade namnen, om lov. Och när Opel i början av 90-talet började marknadsföra märkets nya modell i mindre mellanklassen, då stod det längst ner i tidningsannonserna att namnet Astra användes med benäget tillstånd från läkemedelsföretaget.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!