Hur man får flyt på flytten

Att byta boende kräver hårt arbete och för många kan det vara en pina. Ibland är det svårt att finna tid och utrymme i sin vardag, men med god planering och noggrann organisation kan man i alla fall förminska störningsmomenten.

Det finns en rad olika anledningar att flytta. Vissa gör det frivilligt, andra är tvingade, men för alla innebär det samma åtagande. Det spelar ingen roll om det gäller studier, arbete, kärlek eller skilsmässa – sett till checklistan är förutsättningarna oförändrade. Och att vara förberedd på det värsta skadar aldrig.
Enligt Boverkets beräkningar flyttar en medelsvensson mer än tio gånger under en livstid. Det finns i dag drygt 4,2 miljoner hushåll i Sverige, och varje år ändrar cirka 800 000 av dem sin adress, då de byter ett hem mot ett annat. Flytten sker oftast inom den egna kommunen, men innebär alltid en förändring.

Adressändra
Flyttanmälan ska göras senast en vecka efter flytt, men går naturligtvis få ur vägen mycket tidigare än så. Anmälan görs kostnadsfritt via telefon eller på Adressändrings hemsida. För att försäkra sig om att all post sedan hittar till den nya adressen kan man även beställa så kallad eftersändning. Privatpersoner som är 26 år eller äldre betalar då 450 kronor, för eftersändning gällande i tolv månader, medan priset för de som är under 26 eller studerar stannar på 225 kronor.
När anmälan har blivit behandlad finns den nya adressen hos bank och energibolag, såväl som Skatteverket och Försäkringskassan, samt andra angelägna myndigheter och organisationer. Men samtidigt är det viktigt att lämna besked om den ändrade adressen till andra tänkbara kontakter. I dagens nätverkssamhälle har vänner och bekanta en tendens att hålla sig underrättade, men det gäller att inte glömma bort att ändra sina uppgifter på diverse användarkonton. Listan över webbutiker och frekvent förbrukade onlinetjänster kan vara längre än man tror, och därför kan det vara bra att ta itu med adressändringen så fort som möjligt.

Anpassa i tid
Tid är även en avgörande faktor när man ska ändra sina abonnemang. Beroende på vart man ska flytta kan det nämligen krävas att gällande avtal måste avslutas, en ny stad kan innebära ett nytt abonnemang, och uppsägningstiden är överraskande lång hos många operatörer. Om man bor i hyresrätt måste man vanligtvis säga upp kontraktet minst tre månader innan utflyttning. Men när man väl är ute i god tid kan man också ta tillfället i akt för att hitta bättre lösningar. Genom att kontakta och informera de företag där man är kund finns nämligen möjligheten att få tips om tjänster som lämpar sig för den nya adressen. Och när man ändå är i farten med att undersöka möjligheten att flytta sina abonnemang, kan man även passa på att jämföra priser och villkor hos andra leverantörer. Med lite tur kan man spara mer än bara ören.
En annan detalj att se över är hemförsäkringen. Om man ska flytta till en bostadsrätt krävs ett så kallat bostadstillägg. Även här kan det vara bra att ställa frågor och jämföra priser. Samma sak när det kommer till el och vatten. Men som sagt, det gäller att vara ute i god tid, då mätare ska läsas av och bläck ska hinna torka på kontrakten. Och innan man vet ordet av har det blivit dags att ha sina saker samlade vid dörren.

Packa
Att flytta är inte bara ett utmärkt sätt att förändra sitt liv, det är även ett passande tillfälle att göra sig av med sådant som man inte längre behöver. Det enklaste är kanske att slänga allting som är överflödigt, men det kostar ingenting att skänka till välgörenhet istället. Och om det rör sig om någonting som känns för värdefullt att ge bort, kan det vara värt besväret att försöka sälja vidare till högst bjudande. Det finns trots allt ingen anledning att packa i onödan. Börja därför med att göra en lista över vad som ska få följa med på flytten. Rum för rum, stort som smått. Det ger inte bara en överblick, utan underlättar även vid sortering och märkning av själva bohaget.
Emballage och flyttkartonger finns att köpa, men om man vill hålla nere kostnaderna går det lika bra att använda banankartonger, som man brukar kunna få gratis i välkomnande livsmedelsbutiker. När man väl hittat de rätta behållarna är det bara att börja packa. En väska fylls med sådant som ska vara tillgängligt under flytten och resten läggs i lådor, som i sin tur bör märkas och kategoriseras. Med etiketter undviker man onödiga komplikationer, framförallt om en flyttfirma är inblandad.

Transportera
Har man gjort valet att anlita professionell hjälp, är första steget att försäkra sig om att de tillämpar Bohag 2010. Det utgörs av allmänna flyttbestämmelser för konsumenter, som fastställts efter överenskommelse mellan Sveriges Åkeriföretag, Sveriges Möbeltransportörers Förbund och Konsumentverket. Om firman i fråga följer dessa bestämmelser minskar nämligen risken för problem vid en eventuell reklamation. Dessutom har man då ett starkare konsumentskydd. Oavsett brukar det vara rekommenderat att alltid gå igenom sitt bohag och fastställa ett försäkringsvärde. Det vill säga ett dagsaktuellt marknadsvärde på föremålen. Men för att vara på den säkra sidan är det alltid bäst att bära de allra värdefullaste ägodelarna själv.
Om man föredrar att sköta hela flytten på egen hand finns flyttbilar att hyra på bensinmackar och uthyrningsfirmor. Men har man mycket att bära kan det kräva ett handtag från familj och vänner. Risken finns alltid att man betalar med sin hälsa. Vilket alternativ man väljer hänger helt enkelt på priset.
Städa
Att sköta städningen själv är så klart också det billigaste alternativet, men om man slarvar kan det komma att kosta i slutändan. Bor man i hyresrätt finns tydliga regler för hur olika utrymmen ska rengöras. Om inte hyresvärden har informerat om detta, är man skyldig att be om instruktioner. Det är lätt hänt att glömma berömda smutsfällor, som bakom spisen eller under badkaret, men det är inte en ursäkt som kommer att godtas. Har man pengar att spendera är alternativet att hyra en städfirma från början.
Vid det här laget är man nära slutet och det är svårt att behålla koncentrationen. Men oavsett vilken typ av bostad man flyttar från, hör det till god sed att försäkra sig om att den är så hel och ren som möjligt. En klassisk tumregel är att lämna sitt gamla boende i samma skick som man vill finna sitt nya. Och det enda som kvarstår för att lyckas med det är att ordna de sista småsakerna.

Sortera
Det finns alltid kvar några avslutande frågor innan flytten är klar, och innan man lämnar ifrån sig nycklarna måste man vara upplyst, för att kunna ge information om diverse förutsättningar. Allting som man själv förväntar sig att få veta om sin nya bostad, måste man vara beredd att erbjuda om sin gamla. Ju mindre saker det handlar om, desto enklare är de att missa. När det rör sig om konstiga ljud eller oförklarliga skador, finns det ingen information som är överflödig.
Först när bostaden slutligen står tömd och tillrättalagd kan man äntligen stoppa undan sin checklista. Åtminstone för den här gången. Det må råda obalans och underskott på bostadsmarknaden i den här kommunen för stunden, men vem vet, snart kan man behöva packa sina väskor, ändra sin adress och flytta på sig igen.
JIMMY WIDERLUND

Fler Artiklar
Klicka och läs!