Bilar från A till Ö: Aston Martin – startade i en backe

Det brittiska bilmärket Aston Martin föddes 1914 i en backe i Buckinghamshire. Märket har mött många motgångar sedan dess, men höjdträningen har tydligen varit nyttig, för 102-åringen verkar pigg och stark.

Lionel Walker Birch Martin föddes 1878 i Cornwall i sydvästligaste England. Som så många andra pojkar från rika brittiska familjer skickades han till internatskola. Där blev han intresserad av cykling. Hemma lärde han sin mamma cykla och som tack gav hon honom en egen cykel. Unge Lionel gick med i en cykelklubb och började tävla. Hans framgångar som tävlingscyklist hindrade honom inte från att lockas av motorcykeltävlingar, och senare också biltävlingar. Han tyckte om när det gick fort, helt enkelt. Ibland för fort. År 1909 förlorade han körkortet på grund av upprepade fall av vårdslös bilkörning, vilket innebar att han under två år fick chansen att helt koncentrera sig på cyklandet.
En av hans konkurrenter i cykelloppen var Robert Bamford. De lärde känna varandra och blev vänner. Bamford delade Martins motorintresse, och 1912 startade de tillsammans en bil- och motorcykelverkstad i västra London. Året därpå registrerade de bilfirman Bamford & Martin Ltd.

Sålde Singer
Efter förhandlingar med olika biltillverkare ställdes Bamford & Martin inför ett val: skulle de sälja Singer- eller Morris-bilar? Både Morris och Singer var etablerade brittiska företag som startat sin verksamhet med cykeltillverkning och som sedan – precis som Martin och Bamford själva – gått via motorcyklar till bilar. Men medan Morris hade lanserat sin första modell bara några månader innan Bamford och Martin startade sitt företag, hade Singer byggt bilar ända sedan 1905. Att Singer således som bilmärke betraktat var det tryggare alternativet bidrog troligen till att Bamford & Martin valde Singer. Men det kan ju också tänkas att det fanns andra skäl, som att den cykel som skolpojken Lionel fick från sin mor var just en Singer.
Lionel Martin deltog i många olika sorters rekordförsök och biltävlingar, bland annat tävlingar som handlade om att snabbast ta sig uppför branta backar. En sådan backe var Aston Hill, strax söder om byn Aston Clinton, sex mil nordväst om London. Där hölls tävlingen Aston Hill Climb (”Aston Hill-bestigningen”). År 1914 ställde Martin upp i denna tävling med en Singer 10 och förenade därmed nytta med nöje: han fick köra fort och samtidigt göra reklam för det bilmärke som Bamford & Martin sålde. När Bamford & Martin sedan bestämde sig för att börja bygga ett eget bilmärke fick det namnet Aston-Martin till minne av framgångarna på Aston Hill, berättar Faye McLeod, som tidigare var arkivarie i Aston Martin Heritage Trust, en stiftelse som ägs av brittiska Aston Martin Owners Club (”Aston Martin-ägarklubben”).

A är bra
Enligt stiftelsens registrator Tim Cottingham fanns det dessutom ytterligare ett skäl bakom namnvalet: att namnet ”Aston” börjar med bokstaven A. Som vi tidigare sett i Bilar från A till Ö använder biltillverkare gärna A som begynnelsebokstav när de ska namnge sina bilmärken eftersom namnet då kommer på någon av de första sidorna i en förteckning som är uppställd i alfabetisk ordning (till exempel en telefonkatalog). Den som bestämde att Bamford & Martins bilmärke skulle börja på A var enligt Cottingham en annan av företagets framgångsrika förare: Katherine Martin. Hon hade en hel del att säga till om i Bamford & Martin och skulle komma att ta över posten som vd i företaget efter Robert Bamford när denne inte ville vara med längre. Hon var för övrigt gift med Lionel Martin.
Vid sidan av de verkliga personerna Bamford, Martin och Martin förtjänar ytterligare en person att nämnas här. Han är visserligen påhittad, men har ändå betytt mycket för Aston Martin. Hans namn är Bond. James Bond. Han har hittills kört Aston Martin i elva filmer, vilket förstås har varit en ovärderlig reklam för märket.
Draghjälpen har behövts. Backen Aston Hill är en viktig del av Aston Martins historia, men den var långtifrån den enda uppförsbacke som bilmärket fått kämpa i. Mer om Aston Martins historia – med med- och motgångar – kommer i senare delar av Bilar från A till Ö, då de olika Aston-Martin-modellerna kommer att avhandlas.
Den cyklande pojken från Cornwall då? Vad hände med honom? Jo, han fick vara med på en del av företagets sekellånga resa, men han dog 1945. I en cykelolycka.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!