Foto: Ascari

Bilar från A till Ö: Ascari – bilbanelek på allvar

Klaas Zwart tar fortkörning på allvar. Han har försökt skapa den perfekta racerbilen och den perfekta racer-banan. Och han har uppkallat alltihop efter en man som körde ihjäl sig.

Alberto Ascari föddes i Milano 1918. Hans far, Antonio Ascari, var en berömd racerförare. Några dagar efter Albertos sjuårsdag omkom fadern under en tävling utanför Paris. Men den unge Alberto ville ändå bli precis som sin far. Alberto Ascari växte upp och blev en mycket framgångsrik tävlingsförare. Han var den första formel 1-förare som blev världsmästare två gånger efter varandra, både 1952 och 1953.
Sorgligt nog lyckades Alberto alltför väl med att bli som sin far. Precis som fadern förolyckades han på en racerbana. Precis som fadern efterlämnade han fru och två barn. Och precis som fadern dog han vid 36 års ålder (Alberto blev dock tre dagar äldre än fadern).

Frågade familjen
Från Alberto Ascaris död på Monza-banan 1955 hoppar vi 40 år framåt i tiden, till en annan person som tycker om att köra fort, nämligen den nederländske affärsmannen Klaas Zwart. Han grundade 1995 ett eget bilmärke för att skapa den perfekta fortkörarbilen. Zvart beundrade Alberto Ascari och reste till Italien för att fråga Alberto Ascaris släktingar om lov att använda namnet Ascari till sitt bilmärke, berättar María Terroba Calderón, som är chef för Ascari-klubben i Ronda, Spanien.
Ascaris första bilmodell hette Ecosse. Bilfabriken fanns då i skotska Aberdeen, och det franska ordet ”Écosse” betyder helt enkelt Skottland. Nästa modell fick namnet KZ1, där KZ är Klaas Zwarts initialer. Men tydligen tyckte inte Zwarts att KZ1 var den perfekta bilen, för han bestämde att en ännu mer påkostad bil skulle byggas, en kolfiberbil med motor på 625 hästkrafter, toppfart på 354 km/h och priset 4,4 miljoner kronor. Bilen fick namnet A10, där talet 10 syftade på att modellen skulle komma lagom till Ascaris tioårsjubileum.
Om man har chansen att få bygga exakt den bil man vill ha, då borde man väl sedan vara helt nöjd? Nja, inte riktigt. Man vill förstås ha den perfekta racerbanan att köra sin perfekta bil på. Det ville i alla fall Klaas Zwart. Möjligen var han missnöjd med att det allmänna vägnätet så sällan lät honom köra sina bilar i farter över 300 km/h. Hur som helst, han såg sig om efter en plats där han kunde bygga den fulländade fortkörarbanan. Först funderade han på att bygga den i närheten av bilfabriken i Skottland. Men så blev det inte. Kanske insåg han att en brittisk bana varje år skulle bjuda på många dagar med nederbörd. Eventuellt insåg han också att den som kör på regnvåt asfalt i farter över 300 km/h praktiskt taget ber om att få göra Alberto och Antonio Ascari sällskap där de nu är. Zwart bestämde slutligen att klimatet i sydligaste Spanien var att föredra.

Besvärlig bergbana
Zwarts runda ligger i Ronda, bland bergen strax ovanför staden Marbella. Banan är 5,4 km lång och har 26 kurvor, vissa av dem byggda som kopior av kurvor på kända formel 1-banor i olika delar av världen. På grund av banans höjdskillnader och eftersom kurvornas dosering – det vill säga hur mycket vägbanan lutar ”inåt” – varierar brukar banan betraktas som svår att memorera och svår att köra på.
Banrekordet hålls av Zwart själv, om inte sonen Erik, den ständige utmanaren, slagit honom på sistone. Men banan är inte bara far och son Zwarts privata lekplats. Alla som vill får vara med – åtminstone alla som kan betala medlemsavgiften till Ascari-klubben. Den som köper en Ascari får medlemskapet på köpet. Andra får betala motsvarande 1,4 miljoner kronor plus en årsavgift på 96 000 kronor (man kan ana att en stor del av avgiften går till försäkringspremier). Banbesökaren kan välja mellan många olika snabba bilar, och den som fortfarande har pengar kvar i plånboken kan få köra formel 1-bilar som körts i riktiga tävlingar, bland annat av Michael Schumacher. Men om besökaren hellre vill ta med sin egen Hyundai Atos så går det också bra.
I anslutning till banan finns ett lyxhotell med familjesviter. Men Ascari-klubben har insett att alla i familjen kanske inte är lika stora fartdårar. Så medan mamma eller pappa rattar racerbil kan resten av familjen gå på skönhetssalong, spela golf, skjuta lerduvor, bada i poolen eller åka helikopter ner till Solkusten för ett dopp i havet.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!