Foto: Viktor Lagerborg

Racing i litet format nöje för alla åldrar

På Ersboda finns de flesta sorters bilföretag. Handlare, mekaniker, uthyrare, besiktare och rengörare. Umeå RC ägnar sig också åt bilar men den lilla skillnaden att fordonen där är betydligt mindre och styrs med fjärrkontroll. – Nuförtiden funkar radiostyrda bilar betydligt bättre än när jag började, säger företagets grundare Patrik Bodén.

Umeå RC:s ägare Patrik Bodén har drivit företaget länge och varit intresserad av radiostyrda bilar ännu längre.
– Jag började när jag var ungefär nio år gammal. Jag såg en polare som körde sin radiostyrda bil och blev helt biten, minns han.
Intresset fortsatte genom åren och företaget Umeå RC blev en naturlig förlängning av det.
– Jag har alltid tävlat med radiostyrda bilar och jag ville komma undan lite billigare så jag började sälja en del till mina kompisar och sen har det rullat på, säger Patrik Bodén.
Det är ett rimligt skäl med tanke på att det kan vara en ganska så kostsam hobby även om det finns radiostyrda bilar i många olika prisklasser.
– För en tusenlapp får man en fin liten vattentät elbil, och för en tävlingsbil för inomhusbruk får du kanske lägga ut 2500 men då får man en jättefin bil som man kan vinna med om man är en tillräckligt bra chaufför, säger Patrik Bodén.
Bilar för utomhus är både snabbare och dyrare än inomhusvarianten. De kostar ofta uppemot 15 000 kronor men i gengäld kan de komma upp i 70 kilometer i timmen.

Från sex till sextio år
Förutom att sälja radiostyrda fordon har Umeå RC också en inomhusbana där man kan köra dem, något som lockar till sig såväl inbitna entusiaster som glada amatörer.
– Det kommer många företag, kompisgäng, svensexor, möhippor och olika föreningar. De tävlar med hyrbilar i kval, semifinal och final och sen har vi en liten prisceremoni, säger Patrik Bodén och fortsätter:
– Kvällstid är det klubbens medlemmar som kör med sina egna lite mer avancerade bilar.
Klubben har ungefär 25 stycken medlemmar i alla åldrar.
– Det är jättestor spridning. Från sexåringar upp till vår äldsta medlem som är sextio plus och fortfarande tävlar, säger Patrik Bodén.

Nöta och meka
Till skillnad från många andra sporter är tävlande sällan indelade efter ålder vilket Patrik Bodén uppskattar:
– Trots att jag är 45 kan jag tävla och ha kul. Ibland kan man tävla mot nån som är nio år och väldigt duktig.
En förares skicklighet beror enligt honom framförallt på koncentrationsförmåga, snabba reaktioner, uthållighet och naturligtvis träning.
– Man måste nöta, nöta, nöta. Sen måste man givetvis vara teknisk också, säger Patrik Bodén.
Att köra bilen är nämligen inte allt. Det handlar också om att meka med dem, ofta mellan varje lopp.
– Det är mekandet som är roligast för de som kör på kvällen. De kör i 15 minuter och sen går de och mekar, säger Patrik Bodén och tillägger:
– Det är precis som i annan motorsport. Det är i princip mer inställningar än på en Formel 1-bil.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!