Foto: Bentley

Bilar från A till Ö: Arnage – engelsk lyx på franska

Något av det allra engelskaste man kan tänka sig vid sidan av drottningen, eftermiddagsteet och plommonstopet – en bilmodell från lyxmärket Bentley – har fått sitt namn från en fransk kommun. Veckans Bil & Bostad berättar hur det gick till.

I nordvästra Frankrike, ungefär tjugo mil sydväst om Paris, ligger staden Le Mans. Frankrike består av många små kommuner, och kommunen Le Mans utgör bara 53 kvadratkilometer. Som jämförelse är Umeå kommun 43 gånger större. Le Mans har dock fler invånare. Staden var huvudort för den galliska folkgruppen cenomanerna fram till ungefär 400 år före Kristus. På 200-talet byggdes en romersk ringmur som man ännu kan se rester av. Något århundrade senare (man vet inte exakt när) kom Julian, som enligt legenderna omvände stadsborna till kristendomen. Han blev stadens förste biskop och Le Mans är fortfarande ett biskopssäte. År 1871 var Le Mans platsen för ett stort slag under fransk-tyska kriget. Under 1900-talet blev Le Mans en betydande industristad. Här byggdes bland annat traktorer av märket Renault, innan detta traktormärke för några år sedan upphörde att existera. (Det tillverkas fortfarande traktorer i Le Mans, men numera heter de Claas.)

Känd för sina 24 timmar
Men alla cenomaner, biskopar och traktorer får ursäkta – det är inte främst tack vare dem som staden är känd över hela världen. Ryktbarheten har mer att göra med den biltävling som körs strax utanför staden i juni varje år. Tävlingen heter 24 Heures du Mans, men kallas ofta för rätt och slätt Le Mans. Det franska namnet kan översättas med ”Le Mans’ 24 timmar” (att tävlingen inte heter 24 Heures de Le Mans beror på en fransk finurlighet som gör att prepositionen ”de” plus bestämda artikeln ”le” blir specialordet ”du”).
Som namnet antyder håller loppet på i ett dygn. Detta innebär att tävlingen inte bara gäller vem som ökar farten snabbast eller har högst toppfart. 24 Heures du Mans handlar framför allt om bilarnas och förarnas uthållighet. Bilarna måste tåla att köras i mycket höga farter, ta tvära kurvor, accelereras kraftigt och bromsas hårt ett stort antal gånger utan att något går sönder. Dessutom får de gärna vara bränslesnåla, för varje depåstopp för tankning tar ju tid. Även förarna utsätts för påfrestningar. De ska varv efter varv bromsa, gasa och växla i exakt rätt ögonblick, välja rätt spår i kurvorna och undvika att krocka med konkurrenterna. Och detta ska de göra timme ut och timme in utan att tappa koncentrationen.
24 Heures du Mans är en av världens äldsta biltävlingar. Loppet har hållits varje år sedan 1923 med undantag för 1936 och perioden 1940-1948. Den bana som tävlingen körs på kallas Circuit de la Sarthe (”Sarthe-ringen”). Sarthe är namnet på dels det administrativa område (departement) som Le Mans är huvudort i, dels floden som delar detta område i en östlig och västlig del.
Större delen av den 14 kilometer långa slingan utgörs av vägsträckor som resten av året är öppna för vanlig trafik. Banan går genom kommunerna Le Mans i norr, Mulsanne i sydost och Arnage i sydväst. På slingans västra sida finns en svår 90-gradig kurva. Eftersom den ligger i kommunen Arnage har den fått namnet Virage d’Arnage (”Arnagekurvan”).

Minns sitt 20-tal
Under de första årens tävlingar gick det mycket bra för den brittiska biltillverkaren Bentley. Förare i Bentley-bilar vann 1924 samt varje år från 1927 till 1930. Efter 1933 kom en lång period då bilmärket inte ens deltog i loppen. Men man hade inte glömt det glada tjugotalet, och när Bentley 1998 lanserade en ny modell uppkallade man den efter den där tvära kurvan i Arnage kommun. Och sedan började det hända saker. År 2001 ställde Bentley upp i 24 Heures du Mans för första gången på nästan sjuttio år – och kom trea. 2002 kom Bentley fyra och 2003 var det dags för den första Bentley-segern sedan 1930.
Men det bör kanske påpekas att det inte var Arnage som gjorde Team Bentley till segrare i Le Mans. Bentley Arnage väger två och ett halvt ton, är mellan 5,4 och 5,6 meter lång (beroende på utförande) och har automatlåda. Med motoralternativ på uppemot 500 hästkrafter kan en Arnage säkert komma upp i ansenliga hastigheter, men genom Arnage-kurvan kommer den knappast först.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!