Foto: Gibbs

Bilar från A till Ö: Aquada – sofistikerad strandleksak

Affärsmannen Alan Gibbs såg filmhjälten James Bond köra ner i vattnet med sin sportbil – och fortsätta köra i vattnet. Gibbs bestämde sig för att bygga en sådan bil. Men det var lättare sagt än gjort. Transportmyndigheternas regelverk var tråkigare än filmfiktionen.

Inom biologi är amfibier benämning på djur eller växter som kan leva både på land och i vatten. I överförd betydelse kan man också tala om amfibier när det gäller farkoster som kan användas både på land och i vatten.
Alan Gibbs’ företag, Gibbs Amphibians, har, som namnet antyder, specialiserat sig på att bygga sådana amfibier. Företagets farkoster är framför allt avsedda för ”nyttig” verksamhet som räddningstjänst, polisinsatser och forskningsexpeditioner. Detta gäller exempelvis farkosterna Phibian (en förkortning av det engelska ordet ”amphibian”, amfibie) och Humdinga (som man anar är en lek med terrängfordonsmärket Hummer och det engelska ordet ”dinghy”, som betyder ungefär ”gummibåt”). Humdinga och Phibian kan köras på väg, i terräng och i vatten. Detta kan förstås vara praktiskt, till exempel om utryckningspersonal kan köra till strandkanten och sedan vidare ut i vattnet utan att behöva spilla tid på att flytta personer och materiel till en båt.

Mer nöje än nytta
Vissa av Gibbs produkter verkar dock helt enkelt vara leksaker för personer som har mycket pengar att lägga på leksaker. Det gäller vattenskotrarna Biski och Triski, som på land blir två- respektive trehjuliga motorcyklar. Och det gäller den Bond-inspirerade sportbilen Aquada, som också kan användas som motorbåt. Eller är det en motorbåt som kan bli en sportbil?
– Det är helt klart bådadera. Det är en amfibie, fastslår Anmol Kalsi, presstalesman på brittiska Gibbs Amphibians.
Men att Aquada skulle vara en leksak, det håller Kalsi inte alls med om. Och kanske är jag orättvis. Aquada ska ju vara en Bond-bil. Och ingen kan väl beskylla agent 007 för att inte göra nytta? Han har ju räddat den engelska drottningen, flera andra damer samt den västerländska demokratin upprepade gånger.
Bond-bilen kunde användas även under ytan. Riktigt lika avancerad är inte Aquada. Men den behöver bara sex sekunder för att förvandlas från bil till båt. Man behöver inte ens stanna. Så fort bilen flyter fälls hjulen upp för att minska motståndet i vattnet.
Till skillnad från sina större Gibbs-syskon är Aquada inte terränggående. Den har en traditionell sportbilskonstruktion med bakhjulsdrift. I vattnet drivs farkosten i stället av en jetvattenstråle. Både hjul och vattenstråle får dock kraften från samma inombordsmotor, en bensindriven V6 med fyra ventiler per cylinder och en maxeffekt på 175 hästkrafter. Toppfarten ska enligt uppgift vara drygt 160 km/h på väg och drygt 48 km/h (26 knop) på vatten.
Det ryms tre personer i en Aquada. Det finns dock inget baksäte, så alla tre sitter i bredd, med föraren i mitten. Detta gör förstås Aquada bred för att vara bil (och för att vara en sexton fots båt). Aquada är drygt två meter bred, och då har man inte räknat med backspeglarna.

Svårt med regler
Att bygga en fyrhjulig farkost som kunde ta sig fram både på land och i vatten, det var inte särskilt svårt för Gibbs Amphibians. Det svåra var att uppfylla krav från både sjöfarts- och vägtrafikmyndigheter. Ta till exempel kravet att nya bilar måste ha krockkuddar. Sådana fungerar bra i en bil, men i en båt kan de lösas ut när skrovet slår mot vågorna. Aquada tillverkades bara under en kort period, men Gibbs Amphibians svarar inte på frågan om detta berodde på svårigheter att uppfylla myndigheternas krav eller om det hade andra orsaker.
Företaget har inte heller kunnat svara på frågor om hur det gick till när de olika produktnamnen skapades. Anmol Kalsi kan dock berätta att Gibbs fastnade för namnet Aquada för att det var originellt och användbart.
Namnet är förstås bildat av det latinska ordet ”aqua”, som betyder vatten. Ändelsen ”da” får namnet att låta lite spanskt, men detta var troligen inte huvudsyftet. Avsikten var förmodligen att bokstavskombinationen ”quad” skulle skapas inne i namnet. Denna ordled kommer ursprungligen från latinet och anger att något har med talet fyra att göra. I namnet ”Aquada” syftar ”quad” troligen på farkostens fyra hjul.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!