Foto: Örjan Westberg

Med Sven-Ivar mot körkortet

Dags för körövning! För de första turerna på vägen behövs professionell hjälp. Bil & Bostad har följt med trafikskolläraren Sven-Ivar Norlin på lektion.

– Vi börjar med däcken!
Lovisa Jakobsson böjer sig ner och följer Sven-Ivar Norlins instruktioner. Innan hon sätter sig ner bakom ratten måste hon göra en grundlig genomgång av bilens delar.
Efter att ha konstaterat att det inte finns några nämnvärda slitage på däcken kontrollerar hon att lysena fungerar. Sedan får hon peka ut de olika komponenterna i motorhuven.
– Vad är det där, frågar Sven-Ivar.
– Och det där?
– Hur är oljenivån?
– Och vad säger du om kylarvätskan?
Säkerhetskontrollen går bra. 19-åriga Lovisa är väl förberedd efter flera körlektioner och teoripass. Utöver körlektionerna har hon tillbringat åtskilliga timmar i förarsätet bredvid pappan och svågern. I onsdags klarade hon teoriprovet hos Vägverket. Körkortet är nu inte långt borta för Lovisa.
– Men du ska inte skryta om din uppkörning i förväg för kreti och pleti, varnar Sven-Ivar. Prestationsångesten ökar ju fler som vet om det.

Energisnålt
Innan uppkörningen hos Vägverket är det dags för ett dubbelpass med Sven-Ivar. Det här blir en av de allra sista lektionerna i trafikskolans Volvo V50. På schemat i dag står mål- och motorvägskörning.
– I dag vill jag att du tänker på energisnål körning, säger Sven-Ivar, som gärna återkommer till miljöaspekterna på trafiken.
– Miljökörning är bra för hjärtat ska ni veta. Trygghet och hälsa går hand i hand. Ju färre snabba ryck och stötar desto lugnare blir man.
Det är en ljum och molnig fredagseftermiddag. Vi åker ner från Berghem genom stan och ut på E4:an söderut. För Sven-Ivar Norlin är det här den sista körlektionen i veckan. Sedan 2001 driver han Björkstadens Trafikskola på egen hand. Tidigare jobbade han i många år ihop med kollegan Lennart Lindgren.
– Det är mycket jobb med att vara ensam på företaget, säger Sven-Ivar. Tidiga mornar och sena kvällar blir det. Jag sätter körskolan i första rummet, därnäst kommer familjen. Så har det varit länge nu.
I Stöcksjö någon mil söder om Umeå svänger vi av och åker in på en av de mindre byvägarna. Vi åker förbi en korsning och Sven-Ivar varnar:
– Här har många förlorat sitt körkort.

Utbildad snickare
Bilskollärare har Sven-Ivar varit i fyrtio år nu. Men att han skulle hamna i yrket var ingen självklarhet. Sven-Ivar är utbildad snickare, men efter en allvarlig trafikolycka i slutet på 1960-talet blev han tvungen att hitta ett stillasittande jobb. Bilskollärare blev det och med tiden har han börjat se yrket som sitt kall.
Lovisa får öva på att tvärbromsa i hög hastighet på Stöcksjövägen.
– Hugg stenhårt! ropar Sven-Ivar. Hårdare du!
Det dunkar till rejält när bilen stannar. Tre gånger får hon försöka innan läraren är nöjd.

Ingen motorfanatiker
Någon motorfanatiker är Sven-Ivar egentligen inte. Visst tycker han att det är roligt med bilar, men han är mer intresserad av själva åkandet, att se sig omkring. Sven-Ivar tycker om att resa, särskilt till Afrika där han varit både som FN-soldat och som reseledare. Men som bilskollärare blir det mest Umeå förstås. Han säger att han kan Umeå med omnejd utantill. Inte bara vägarna, utan också mycket om husen och människorna.
– Det jag inte känner till om Umeå är inte värt att veta, säger han.
– Och mycket har jag fått lära mig av mina elever. Det är det som är det bästa med mitt jobb, kontakten med nya människor. Man blir en mycket god människokännare av det här.
Lovisa tycker att Sven-Ivar är jättebra.
– Han hjälper inte till för mycket, förklarar hon, han säger inte till om allting i förväg. Sven-Ivar har bra tålamod och låter en göra fel ibland. Först efter att man har gjort felet frågar han varför man gjorde sådär. Det är ett bra sätt att lära sig saker på.
Sven-Ivar är känd för de fyndiga små ordspråk han brukar lära sina elever. Till exempel: ”Livet, det växlar” och ”Luckan kommer, luckan går, lycklig den som luckan får.” Kärnfulla sentenser som fastnar i huvudet.

Viktigt med noggrannhet
Vi vänder norrut igen. Efter en och en halv timme i Volvon inklusive ett tankstopp är vi tryggt framme på Berghem.
– Okej, säger Sven-Ivar. Vad har du lärt dig?
– Att inte öka farten för mycket vid omkörning, säger Lovisa. Och att använda mer kraft när jag maxbromsar.
– Det är bra. Jag uppskattar att du är noggrann och koncentrerad. Okoncentration är den absolut största boven vid trafikolyckor.
Ytterligare en körlektion är genomförd. Nu är det eftertraktade kortet ett steg närmare för Lovisa Jakobsson. Och bilskolläraren stämplar ut för den här veckan. På anslagstavlan i hans kontor sitter ett vykort: ”Tack Sven-Ivar för all hjälp. Den var guld värd! Vi ses på vägen.”
ÖRJAN WESTBERG

FAKTA OM KÖRKORTET
Ett körkort är en handling som visar att man har behörighet att köra motorfordon, terrängmotorfordon, traktor och/eller motorredskap.
Svenskt körkort utfärdas av Vägverket och är även godkänt som legitimationshandling.
Det svenska körkortet inrättades 1906 under namnet kompetensbevis.
I och med Trafiksäkerhetsverkets (TSV) bildande 1968 började en mer strukturerad kursplan för fordonsförarutbildningen att utformas.
Den senaste stora förändringen kom 1993 då åldern för övningskörning sänktes till 16 år.
Dagens körkort har ett utseende som är enhetligt inom EU.

Fler Artiklar
Klicka och läs!