Bilar från A till Ö: Anderson gjorde golfspelaren stolt

Med tanke på att namnet är så vackert kan man förstå att flera olika biltillverkare kallat sina bilar Anderson. Men ett tjusigt namn är tydligen inte allt. Trots namnet var det inget av dessa bilmärken som överlevde mer än ett decennium.

Den första Anderson-bilen tillverkades endast under år 1906. Företaget bakom bilmärket hette Anderson Machine Co. (”Andersons maskinföretag”) och fanns i staden Bedford i delstaten Indiana i USA.
Även den andra Andersonen var en Indiana-Anderson. Den tillverkades i staden Anderson av Anderson Carriage Manufacturing Company (”Andersons vagntillverkningsföretag”). I likhet med många andra vagnmakare under 1900-talets första år lockades Anderson-företaget av den nya typ av vagnar – de självgående – som började komma vid denna tid. Och i likhet med många andra vagnmakare misslyckades Anderson-företaget med att slå sig fram i den knivskarpa konkurrensen kring automobilerna.
Ungefär 200 Anderson-bilar tillverkades under åren 1907 och 1908. Bilarna var tvåsitsiga och hade stora 36-tumshjul för att kunna ta sig fram på dåliga vägar. De tvåcylindriga, luftkylda motorerna köptes från en annan biltillverkare i samma stad (och det fanns faktiskt dessutom ytterligare några biltillverkare i den lilla staden) Försäljningen gick först bra, men under 1908 vände det tvärt och Anderson Carriage-företaget gick i konkurs.

Uppkallad efter Kik-tha-we-nund
Både bilen och företaget är uppkallade efter staden Anderson. Staden har i sin tur fått sitt namn från indianhövdingen Kik-tha-we-nund, som också kallades William Anderson. Kik-tha-we-nunds mor, vars namn tyvärr inte finns nedtecknat, tillhörde en indianstam från Delaware. Fadern var en svensk immigrant vid namn John Anderson. Under några år i början av 1800-talet bodde Kik-tha-we-nund där staden Anderson nu ligger, och de nybyggare som slog sig ned i området började kalla sin bosättning Anderson Town. Detta förkortades senare till Andersontown. Kanske påpekade någon att slopandet av mellanrummet mellan orden – även om det var djärvt – inte alls minskade bläckförbrukningen, ty sedan förkortades namnet ytterligare så att det blev bara Anderson.
Också den tredje amerikanska Anderson-bilen var resultatet av att en vagnstillverkare givit sig in i bilbranschen, men denna gång gick det lite bättre. Den tredje Andersonen tillverkades nämligen under tio år. Både bilmärket och det företag som tillverkade det, Anderson Motor Company (”Andersons motorföretag”) i staden Rock Hill i South Carolina, är uppkallade efter John Gary Anderson, en av de personer som 1886 grundade företaget.

Den enda bilen som var två
Andersons bilar hade sexcylindriga boxermotorer från motortillverkaren Continental. Det fanns flera olika karosstyper att välja mellan. De karossversioner som hade fast tak kunde fås med fyra, fem eller sju sittplatser. Dessutom fanns det en cabriolet. När taket var nedfällt var detta en tvåsitsig, öppen bil av den typ som vid denna tid kallades roadster. Men när taket fälldes upp kom baksätet fram, och bilen blev då en täckt bil med plats för flera passagerare. Denna karosstyp kallades touring car. I sina annonser betonade Anderson Motor Company gärna att detta var ”den enda bilen i Amerika” som kunde vara antingen roadster eller touring car beroende på bilägarens behov. Och den fyrsitsiga modellen Sport Touring kallades ”en bil som du kommer att vara stolt över att parkera vid golfbanan eller klubben”.
Det gick tidvis mycket bra för Anderson. Bara under 1923 byggdes nästan 2000 bilar och bilmärket tillverkades i sammanlagt 7000 exemplar under åren 1916 till 1926. Men varför slutade man tillverka bilen med det vackra namnet? En förklaring som framförts är kvalitetsproblem. Under de sista åren av bilens existens började man köpa in motorer med aluminiumtoppar, och dessa böjde sig när de blev varma. En annan förklaring är att bilarna helt enkelt var för dyra. År 1920 kostade den dyraste Anderson-modellen mer än åtta gånger så mycket som en T-Ford.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!