Bilar från A till Ö: Amphicar – Trippels dubbelbil

Vi som växte upp med tidningen Bamse som källa till bildning tycker inte att det är något konstigt med bilar som plötsligt förvandlas till något annat. Om en sköldpadda, en björn och en kanin åker bil och inser att skurkarna har saboterat bron över ravinen, då måste naturligtvis bilen snabbt kunna förvandlas till ett flygplan. Och ska man leta efter skatter på havets botten måste bilen förstås kunna köras i vatten.

När vi sedan skulle skaffa våra första egna bilar blev vi nog lite besvikna. Både svävande och simmande bilar lyste nämligen med sin frånvaro i tidningarnas till salu-annonser.
Både flytande och flygande bilar existerar visserligen. Det är bara det att de inte är så vanliga. Dessutom finns det så vitt jag vet inga bilar som likt sköldpaddans uppfinningar kan både flyta och flyga. Det är möjligt att någon krigsmaterieltillverkare i största hemlighet utvecklat en sådan bil någonstans, men i så fall är den väl framtagen för användning i strid, och det krockar ju fullständigt med allt vad man lär sig i Bamse.

Flyga eller flyta?
Alltså: I väntan på den tekniska utvecklingen måste den som vill färdas i skalmanstil göra ett val: Har man störst behov av att med kort varsel kunna förvandla sin bil till ett flygplan, eller är det vattnet som man snabbt måste komma ut på när vägen tar slut? Flygbilar, som amerikanska Aerocar, har Bilar från A till Ö berättat om tidigare. Denna veckas konsumentupplysning handlar därför om bilar som kan köras både på land och till sjöss, så kallade amfibiebilar. Men det kommer inte att handla så mycket om att olika farkoster jämförs med varandra med avseende på väg- och vågegenskaper. Inte heller om test som visar vilken båtbil som kommer flest (sjö)mil på en tank. Det finns nämligen inte så många modeller att välja på. Det enda amfibiebilmärke som tillverkats för den civila marknaden i någorlunda stor skala är Amphicar, som under åren 1961 till 1968 byggdes i 3878 exemplar.
Projektet sjösattes av tysken Hans Trippel (1908-2001). Han hade redan på 30-talet börjat bygga amfibiebilar, bland annat genom att bygga om en Adler och en DKW och förse dem med propellrar. Men Trippel var tyvärr inte bara bilbyggare utan också nazist. Han konstruerade amfibiefordon åt den tyska krigsmakten och dömdes efter kriget till fem års fängelse för brott mot mänskligheten. Trippel benådades dock efter tre år, och verkar därefter ha tagits till nåder av myndigheterna, för några år senare började han hjälpa den västtyska armén att bygga amfibiefordon.
Först var det meningen att Trippels båtbil skulle heta Alligator, men namnet ändrades till Amphicar. Den senare delen av namnet är det engelska ordet ”car”, som betyder ”bil”. Förleden är ursprungligen ett grekiskt morfem som betyder bland annat ”dubbel”. Men det var inte betydelsen ”Dubbelbil” som Trippel var ute efter. Han hade helt enkelt klippt av det tyska ordet ”Amphibie” (på svenska ”amfibie”), ett ord som kommer från grekiskans ”amphibios”. I detta ord sitter ”amphi” ihop med ”bios”, som betyder ”liv” (en amfibie är en växt eller ett djur som kan leva både på land och i vatten).

Bromsade med backen
Amphicars lilla svansmotor var (naturligtvis) vattenkyld. Motorn kom från den brittiska biltillverkaren Triumph. På land var Amphicar bakhjulsdriven, men vid färd i vatten drevs bilen av två propellrar. Om man behövde bromsa så lade man i backen, så att propellrarna snurrade åt andra hållet. Det fanns inget riktigt roder, men viss styreffekt kunde ändå fås genom att man vred framhjulen. På bakskärmarna fanns maffiga fenor, vars främsta uppgift var att hindra vågor från sidan att skvalpa in i motorns luftintag. För säkerhets skull var fordonen dessutom utrustade med länspump. Toppfarten på väg var 113 km/h och i vattnet 7 knop (13 km/h).
Nästan alla Amphicar gick på export till USA. När USA 1968 införde nya, hårdare miljö- och trafiksäkerhetskrav fick Amphicar inte längre säljas där, och företaget gick i kvav. Nu för tiden är Amphicar eftertraktade samlarobjekt. Ett exemplar i fint skick kan kosta hundratusentals kronor att köpa. Men någon särskilt bra bil (eller särskilt bra båt) är den egentligen inte. Kompromissen Amphicar var ingen Dubbelbil utan snarare en Varken Eller-bil. Men en kul sådan.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!