Bilar från A till Ö: Ampera – spännande bil som mötte motstånd

Opel Ampera bedömdes ha potential och utsågs till Årets bil 2012. Ändå blev den ingen marknadsledare. Strömmen av kunder uteblev och den ackumulerade försäljningen motsvarade inte förväntningarna. Ampera fasades därför ut och 2015 blev den sista årsmodellen. Trots det kan man säga att bilen finns kvar på vår jord.

Namnet Ampera är uppfunnet för att vi ska koppla till elektricitet. Ampere är nämligen den internationellt standardiserade måttenheten för elektrisk ström, uppkallad efter den franske fysikern André-Marie Ampère (1775-1836). Namnet är förstås valt för att Opel gärna vill påminna om att denna bil drivs av en elmotor. Någon elbil är det däremot inte. Opel Ampera är en så kallad laddhybrid. Detta innebär att bilen använder hybridteknik och alltså har både bensinmotor och elmotor. Bensinmotorn används för att generera ström till elmotorn.
Prefixet ”ladd-” betyder att bilens batterier kan laddas med ström från elnätet när bilen är parkerad. Att kalla detta för laddhybrid är ju egentligen lite konstigt, eftersom även en ”vanlig” hybridbil laddar sina batterier, men skillnaden är att den ”vanliga” hybriden bara kan ladda med hjälp av sin förbränningsmotor. Engelskans term för denna typ av fordon, ”plug in” (”plugga i”) beskriver egentligen bättre vad det handlar om genom att skilja på de bilar som ansluts till elnätet och alla andra, som kör omkring ”unplugged”.

Finns bara med sladd
Formuleringen ”Plug In” är en del av modellbeteckningen på flera laddhybridbilar, men inte på Ampera. Det kan naturligtvis bero på att Opel tyckte att man med sitt strömkopplade modellnamn redan hade lyckats så bra med att beskriva bilen att man inte behövde skriva några ytterligare ord på bakluckan. Men det kan också bero på att Opel – till skillnad från de flesta andra laddhybridtillverkare – inte hade något behov av att skilja sin laddhybridmodell från den ”vanliga” versionen av bilmodellen. Opel Ampera tillverkades nämligen bara som laddhybrid och utvecklades från noll för att bli just en sådan. Detta skiljer den från laddhybrider som Toyota Prius Plug In, Volvo V60 Plug In och Mitsubishi Outlander PHEV.
Merparten av alla Priusar som säljs är ”vanliga” hybrider, utan sladd. Outlander och V60 fanns först som ”vanliga” bensin- respektive dieselbilar och utrustades sedan med laddhybridtekniken. Och eftersom laddhybrider är bra mycket dyrare än sina sladdlösa släktingar vill biltillverkarna förstås på ett eller annat sätt understryka att bilarna har denna teknik.

Elbil eller ej?
Det är som synes inte alldeles enkelt att hålla isär begreppen så att man inte får kortslutning i huvudet. Och för att komplicera saken ytterligare finns det folk som hävdar att Opel Ampera faktiskt är en elbil, närmare bestämt en elbil med räckviddsförlängare. De som resonerar på detta sätt menar att eftersom elmotorn driver bilen så är det en elbil, även om det finns en bensinmotor som hjälper elmotorn att kunna driva elbilen längre. Detta sätt att se på saken motsvarar dock inte den vedertagna terminologin. Men vilken kategori en bilmodell ska placeras i är inte alltid helt självklart. Opel Ampera med sin bensintank på 35 liter brukar som sagt inte betraktas som en elbil, men det verkar råda stor samsyn om att exempelvis en BMW i3 REX med 9-literstank är en elbil. Skillnaden i hur man ser på bilarna beror dock troligen inte i första hand på hur länge bensinmotorn kan arbeta innan tanken är tom, utan hur långt man kommer utan att bensinmotorn måste startas. Alltså kan man konstatera att gränsen mellan elbil och laddhybridbil går någonstans mellan i3:ans teoretiska räckvidd på 16 mil och Amperas 8 mil.
Opel Ampera (som i Storbritannien fick namnet Vauxhall Ampera) är praktiskt taget samma bil som Chevrolet Volt (som i Australien kallas Holden Volt), även om de marknadsförts isolerade från varandra. Även Volt har förresten fått sitt namn från fysikboken – volt är måttenhet för elektrisk spänning. De båda modellerna utvecklades parallellt, även om Volt började serietillverkas lite tidigare. Både Opel och Chevrolet ägs av General Motors. Spännande nog verkar ägaren se en potentialskillnad mellan sina modeller, för samtidigt som Opel bryter strömmen i Ampera-fabriken fortsätter flödet av Volt. Och framtiden verkar vara säkrad, åtminstone under de närmaste åren. 2016 års modell kallas nämligen ”nästa generations Volt” och förutom nytt utseende utlovar Chevrolet ännu bättre batterier.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!