Bilar från A till Ö: AMI – en alldeles speciell vän

Den franska biltillverkaren Citroën byggde sällan slätstrukna bilar. Modellen AMI skulle fylla mellanrummet mellan stora DS och lilla 2CV, men någon mellanmjölksbil blev den inte. Med sin ”felvända” bakruta och andra djärva formgivningsgrepp har den parkerat sig bland designklassikerna.

I slutet av 1950-talet hade Citroën i sitt modellprogram en stor och bekväm bil som hette DS (även känd som Paddan) och en liten, billig bil som hette 2CV. Men man ville också kunna erbjuda något däremellan.
Den enkla och robusta 2CV var helt rätt när den kom 1948, och blev den allra första bilen för många franska familjer. Men några år senare, när Frankrike fått upp farten med återuppbyggnaden efter kriget, steg lönerna och hushållen började efterfråga bekvämare bilar. Därmed uppstod en nisch i marknaden som andra biltillverkare, till exempel Renault och Peugeot, förstod att utnyttja. Citroën ville också vara med och trängas i denna mellanklass och började därför utveckla en ny modell.
Men det var inte bara bilköparnas inkomster som förbättrades. Även vägarna blev bättre. Åren efter kriget var vägnätet dåligt. Att 2CV hade en mycket blygsam toppfart hade då knappast någon praktisk betydelse. Men i takt med att motorvägar byggdes började den lilla bilen komma på efterkälken. Citroën satte därför upp målet att den nya modellen skulle ha en toppfart på minst 100 km/h. För att åstadkomma detta arbetade man mycket med att ge den nya bilen så lågt luftmotstånd som möjligt. Men man borrade också upp den tvåcylindriga 425-kubiksboxer som satt i 2CV, så att man fick ett rytande vilddjur på 600 kubik och 22 hästkrafter. Den nya bilen, som till stor del byggdes på samma chassi som 2CV, kom 1961 och fick namnet AMI 6.

Besynnerliga bokstavskombinationer
Citroën har genom åren haft flera modellnamn som bestått av bokstäver med svårbegriplig innebörd, som DS och dess lite mindre påkostade syskon ID. Många Citroën-kännare har dock påpekat att det knappast kan vara en slump att DS uttalat på franska låter likadant som ordet ”déesse” (”gudinna”) eller att ID låter som ”idée” (”idé”). När jag går igenom vad som skrivits om AMI stöter jag flera gånger på uppgiften att AMI skulle vara ytterligare ett exempel på denna citroënska finurlighet. Jag känner mig dum – det enda jag kan komma på är att ”ami” är ett franskt ord som betyder ”vän”. Det är säkert ett bra namn på en bilmodell, men inte särskilt fyndigt eller finurligt.
Vart vänder man sig om man vill fråga om vitsiga namn? Till Göteborg, förstås. Jag ringer upp Svenska Citroënklubben, som har sina lokaler i denna ordvitsandets huvudstad. De goa gubbarna i klubblokalen kastar sig genast över ämnet. Alla är överens om att namnet betyder ”vän”, men ingen känner till att det skulle vara någon ordvits. Lorentz Österling, en av redaktörerna för klubbtidningen Autogënial, hjälper mig dock genom att gräva bland Citroënklubbens skrifter. Han finner svaret i en flera år gammal Autogënial-artikel av Peter H Svensson. Där kan man läsa att den modell, som skulle fylla mellanrummet mellan DS och 2CV, fick projektkoden M. M:et stod för ”Milieu de gamme”, (”mitt i (modell)utbudet”). När man sedan hade bestämt sig för att den nya bilen skulle bygga på 2CV-chassiet lade man till ett A, som var den interna modellbeteckningen för 2CV, samt siffran 6, som verkar ha haft med den starkare motorn att göra (2CV med 435-kubiksmotorn hade beteckningen 2 CV 4). Därmed hade man A:et, M:et och en sexa.

Halvvägs till sex
För att förklara fortsättningen måste vi beröra en av den franska byråkratins allra stoltaste skapelser; systemet med skattehästkrafter, som lite förenklat innebar att fordonsskatten bestämdes av ett teoretiskt uträknat antal hästkrafter som inte hade så mycket med den verkliga effekten att göra. 2CV hade byggts för att hamna i skatteklassen för två hästkrafter – därav namnet, som är en förkortning av ”2 chevaux-vapeur” (”2 hästkrafter”). Men med den större motorn hamnade man i klass 3. Och eftersom 3 är hälften av 6 förvandlades AM6 på något sätt till ”à mi-six” (”till hälften sex” eller ”halvvägs till sex”) som sedan blev AMI 6.
År 1969 kom AMI 8, med bland annat ny kaross och ännu starkare motor. I Sverige fick dock AMI 6 och AMI 8 marknadsföras som MI 6 respektive MI 8, eftersom ett svenskt företag redan hade registrerat namnet AMI, berättar Lorentz Österling.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!