Bilar från A till Ö: AMC – annorlunda amerikanare

Det amerikanska bilmärket AMC har en lång historia. Man kan faktiskt säga att den började redan på 1890-talet, i en cykelfabrik på Franklin Street i Chicago.

Fabriken i fråga gjorde cyklar av märket Rambler och var vid denna tid var USA:s näst största cykeltillverkare. En av företagets ägare var Thomas B. Jeffery. Han uppfann flera smarta cykelsaker och hade 1882 fått patent på en sorts cykeldäck. Men med tiden blev Jeffery mer lockad av en annan sorts fordon. Vid sidan av hans cykelfabrikörsåtaganden började han därför bygga en bil i ett hörn av fabrikslokalen. År 1897 kunde han starta sin encylindriga öppna bil, greppa den rorkultliknande styrspaken och påbörja premiärturen på Chicagos gator.
Under de följande åren fortsatte han bilbyggandet parallellt med cykeltillverkningen, men vid sekelskiftet sålde han sin andel i cykelfabriken. För pengarna han fick köpte han en annan cykelfabrik, nu i staden Kenosha, som ligger vid Michigansjön några mil norr om Chicago. Det var dock inte fabrikens cykeltillverkning som Jeffery var ute efter, utan den 5 490 kvadratmeter stora lokalen, där han kunde börja bygga bilar i stor skala. Där började han 1902 tillsammans med sin son Charles serietillverka ett bilmärke som i likhet med cyklarna fick namnet Rambler.

Rätt med ratt
Jeffery den yngre hade vilda idéer om bilbyggande. Hans prototyp hade motorn fram och styrning med hjälp av ratt i stället för rorkult. Men Jeffery den äldre stoppade dessa galenskaper och förklarade att ingen människa skulle komma att köpa en bil med frontmotor och ratt. När serietillverkningen började hade man återgått till motor placerad ovanför bakaxeln samt styrning med rorkult. Några år senare accepterade dock Thomas B. Jeffery sonens tokiga idé om att föraren skulle vrida ett litet hjul för att styra bilen.
De första Rambler-bilarna hade encylindriga 1,6-litersmotorer som gav åtta hästkrafter. Under det första året lyckades man tillverka 1500 bilar. Det låter kanske inte som något hisnande antal, men detta innebar att Jefferys företag på ett år hade blivit USA:s näst största biltillverkare och att en sjättedel av alla amerikanska bilar var av märket Rambler.

Sjunket skepp chans för Nash
Jeffery den äldre dog 1910 och sonen tog då över rodret (förlåt, ratten). I maj 1915 skulle han resa till Europa i affärer. Det fartyg som han åkte med, RMS Lusitania, torpederades av en tysk ubåt utanför Irlands kust. Fartyget sjönk och många dog, men Jeffery överlevde. Detta fick honom att omvärdera vad han tyckte var viktigt i livet – vilket tydligen inte var biltillverkningen, ty han drog sig tillbaka från densamma. Kanske var Lusitanias förlisning en bidragande orsak till att det kort därefter var möjligt för bilindustripotentaten Charles W. Nash att köpa Jefferys företag.
Om Nash berättas det att han var trött på att arbeta för andra och ville ha ett eget bilmärke. Så det var kanske inte så konstigt att han genast ändrade företagets namn till Nash Motors. Namnet Jeffery föll dock inte i glömska. Det levde vidare i modellen Jeffery Quad, en fyrhjulsdriven bil som bland annat användes av USA:s krigsmakt i första världskriget. Inte heller namnet Rambler dog ut. Det kom att återanvändas som modellnamn både under Nash-tiden och senare i företagets historia.

Kelvinator fixade kylan
I slutet av 30-talet gick bilproducenten Nash samman med vitvarutillverkaren Kelvinator. Detta låter kanske inte som det allra lyckligaste av äktenskap, men Kelvinators kylskåpskompetens bidrog troligen till att Nash på 1950-talet blev först med att kunna erbjuda luftkonditionering på sina bilar.
År 1954 var det dags för nästa företagssammanslagning (som för övrigt var USA:s dittills största). Då var det Nash-Kelvinator som tillsammans med biltillverkaren Hudson bildade American Motors Corporation. Detta var varken det första eller sista amerikanska biltillverkningsföretag som burit detta namn, men det var definitivt det mest kända. Och än mer känt är det nog under förkortningen AMC.
Nash och Hudson fortsatte under några år att vara separata bilmärken i det nya företaget, men sedan bestämdes det att de skulle förenas i ett enda märke: AMC.

Atypiska amerikanare
Trots namnet var American Motors Corporation inte något typisk amerikansk biltillverkare. Företaget satsade på små, bensinsnåla bilar långt före oljekris, klimatkris och höga bensinpriser. AMC experimenterade också tidigt med alternativa drivmedel och byggde bland annat elbilsprototyper. Dessutom var AMC en föregångare när det gällde säkerhet och lanserade 1962 dubbla bromskretsar. Men AMC vågade också ta ut svängarna ordentligt när det gällde bilarnas utseendet. Modeller som Gremlin och Pacer lämnade ingen oberörd. De blev antingen älskade eller hatade.
I slutet av 1970-talet startade ett samarbete med den franska biltillverkaren Renault. 1987 övertogs American Motors Corporation av Chrysler och bilmärket AMC försvann.
FRDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!