Bilar från A till Ö: Ambassador – gula taxibilar och långlivade lyxåk

Yrkestitlar är inget vanligt tema när det gäller namn på bilar. Och i de få fall när en bil fått sitt namn från detta område handlar det förstås alltid om titlar som har hög status. En sådan titel är ambassadör, och det engelska ordet ”ambassador” har använts som namn på inte mindre än fyra olika bilmodeller.

Den första Ambassadorens upphovsman hette John D. Hertz. På 1910-talet startade han och en partner taxiåkeriet Yellow Cab Company i Chicago. De körde först med begagnade, gulmålade lyxbilar från den franska biltillverkaren Berliet och de amerikanska Alco (som Bilar från A till Ö tidigare berättat om) och Cadillac, men började sedan tillverka egna gula taxibilar. Deras biltillverkningsföretag fick namnet Yellow Cab Manufacturing Company (”Gula taxi-tillverkningsföretaget”).
Men alla ville inte åka taxi. På 1920-talet, när allt fler lärde sig att köra, började det dyka upp företag som hyrde ut bilar utan förare, alltså det som vi nuförtiden kallar hyrbilar. Hertz bestämde sig för att ge sig in i denna nya bransch. (Nu, nästan hundra år senare, figurerar namnet Hertz fortfarande i biluthyrningsbranschen. Och företaget använder fortfarande den gula färgen i sin logotyp.) År 1921 tillkännagav han att Yellow Cab vid sidan av taxitillverkningen skulle börja bygga en lyxbil och att denna bil skulle heta Ambassador. Bilen skulle framför allt användas som hyrbil, eller ”Drive-It-Yourself car”, som fenomenet kallades i annonserna. Hertz lovade att Ambassador skulle bli ”den vackraste bil som någonsin byggts” (ingen budgetbil, alltså, utan snarare en bil att vara avis på). Ambassador blev en stor bil med ett axelavstånd på 345 cm. Från början sade Hertz att den skulle få tolvcylindrig motor. Men innan tillverkningen kom igång verkar motorplanerna ha ändrats, för den Ambassador som sedan såldes fick en sexcylindrig sidventilare i stället för tolvan med toppventiler. Tillverkningen av bilen fortsatte fram till 1928, men namnet Ambassador slutade användas 1925, när Yellow Cab Manufacturing Co. köptes upp av General Motors.

AMC och BMC
Det fanns också en annan amerikansk Ambassador. Den utgjorde från tidigt trettiotal det översta skiktet i bilmärket Nashs modellprogram. År 1954 gick Nash samman med en annan amerikansk biltillverkare, Hudson, och de bildade det nya företaget American Motors Corporation, AMC (som för övrigt nästa veckas Bilar från A till Ö kommer att handla om). Det nya företagets vd hette George W. Romney (vars son Mitt 58 år senare skulle komma att tävla mot Barack Obama om att få bli USA:s 44:e president). Han bestämde att bilmärkena Nash och Hudson gradvis skulle försvinna till förmån för bilmärket AMC. Från och med 1957 kom bilen därför att heta AMC Ambassador. Denna, den mest påkostade bland bilmärkets modeller, tillverkades fram till 1974, och Ambassador hade då blivit ett av bilhistoriens allra mest långlivade modellnamn.
Nästa Ambassador var en engelsk envoyé. Austin-modellen Ambassador fick sitt namn för att tillverkaren BMC ville framhäva att det var en premiummodell. Namnet motsvarade den status som BMC ville att bilen skulle ha, förklarar Peter Youles, arkivarie i engelska veteranbilsklubben Surrey Austin Owners Club. Till skillnad från sin amerikanska ambassadörskollega blev Austins Ambassador inte gammal. Den tillverkades endast från 1982 till 1984.

Indisk åldring
Ambassador nummer fyra kom från Indien. Biltillverkaren Hindustan Motors började tillverka modellen 1958, och produktionen upphörde inte förrän 2014. Hindustan-modellen kom därmed med god marginal att gå om den amerikanska Ambassadoren bland världens mest långlivade modellnamn. Och när det gäller att representera gamla traditioner måste den indiska bilen anses vara den absolut bästa ambassadören. Den har nämligen genomgått ytterst små förändringar under sin livstid och hade ännu 2014 fortfarande sitt typiska femtiotalsutseende (och mycket av sin femtiotalsteknik) kvar.
Hindustan Ambassador är från början en kopia av den engelska Morris Oxford, men för många indier är ”Amby” en helt indisk bil. Den var ursprungligen en prestigebil för dignitärer, men har på senare tid tappat i status i takt med att andra, betydligt mer moderna bilar börjat byggas i Indien.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!