Bilen viktig i jobbet och på fritiden

Onsdagen den 28 oktober är det än en gång dags för Bilens dag, skapad av MRF för att uppmärksamma bilens roll i samhället. Vare sig man firar Bilens dag eller ej är nästan alla dagar bildagar för de som har sitt fordon som yrke.

En sådan person är Daniel Sandberg som är taxichaufför för Umeå Taxi. Att hans jobb består av mycket bilkörning är en självklarhet och enligt honom själv en stor anledning till att han valde jobbet.
– Jag tycker mycket om att köra bil och hade funderat på att köra taxi så när de annonserade ut jobbet sökte jag det, berättar Daniel Sandberg om karriären som började för ungefär ett år sedan.
Men för att få jobba som taxichaufför räcker det ju inte med att tycka om att köra bil, det krävs taxikort också. I Daniels fall fick han hjälp av sin nyblivna arbetsgivare Umeå Taxi att ta sin taxiförarlegitimation. Att kvalifikationen kräver att man är en god förare och bra på att läsa kartor är kanske inte så oväntat men det finns också en social komponent.
– Det är en sorts uppkörning där man visar att man kan köra bil och prata samtidigt, säger Daniel Sandberg.
Taxilegitimationen gäller i hela landet men många arbetsgivare i branschen, däribland Umeå Taxi, ställer krav på gedigen lokalkunskap om området där man jobbar.
– De har ett ganska hårt prov om lokalkännedom, säger Daniel Sandberg.

Gillar frihetskänslan
Efter att ha spenderat nästan hela arbetsdagen bakom ratten kan man tänka sig att även den mest entusiastiska bilist skulle tröttna en smula men åtminstone för Daniel Sandberg är det inte fallet.
– Jag kör gärna bil på fritiden också men jag tror att många andra nog tröttnar på det, säger han.
När MRF, Motorbranschens Riksförbund, skapade Bilens dag var ett av skälen att uppmärksamma den fria rörlighet som bilen ger sin innehavare och det är något Daniel Sandberg kan hålla med om.
– Bilen är frihetskänslan för mig. Jag är inte beroende av någon annan för att ta mig runt och om jag vill kan jag sätta mig och köra 50 mil bort utan större bekymmer, säger han.
Som yrkeschaufför har Daniel Sandberg förstås mer erfarenhet bakom ratten än många andra och vissa saker önskar han att medtrafikanterna kunde göra bättre.
– Om folk spenderade så mycket tid på vägen som jag skulle de nog bättre förstå vikten av att köra rätt i rondeller. Det är viktigt att använda den där lilla spaken för att signalera hur man ska svänga.

Många olika människor och platser
Med ett års erfarenhet som taxichaufför är Daniel Sandberg bara i början av sin karriär men han tvivlar inte på att han kommer att fortsätta länge:
– Jag tror att jag kommer att fortsätta köra taxi hela livet. Finns marknaden kvar så finns jag kvar.
Ett möjligt hot mot den marknaden är tjänster som Uber där privatpersoner med hjälp av en mobilapp kan agera som betalda chaufförer åt andra. Uber och liknande tjänster har orsakat mycket protester bland både amerikanska och europeiska taxichaufförer. Även om det inte märkts av så mycket i Umeå har Daniel Sandberg och hans kollegor diskuterat saken.
– Sådana tjänster konkurrerar på orättvisa villkor. Vi har höga krav på oss när det gäller säkerhet och garanti som de saknar, menar Daniel.
Men krav och konkurrens till trots råder ingen tvekan om att Daniel Sandberg tycker om sitt jobb:
– Det här jobbet är väldigt omväxlande, man får träffa olika sorters människor och se många olika platser. Det är jättetrevligt.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!