Bilar från A till Ö: Altea – världens vackraste?

Spanska Seat hade en patriotisk period då dess bilmodeller fick sina namn från platser i Spanien. Men det var en utlänning som hjälpte spanjorerna att göra Altea till världens tjusigaste bil.

Seat-modellen Altea tillhörde en typ av bilar som kallas MPV. Förkortningen står för ”multi-purpose vehicle” och dessa engelska ord blir i svensk översättning något i stil med ”flerfunktionsfordon”. Denna intetsägande benämning berättar ju egentligen ingenting om vad man menar med MPV, men man kan säga att det är ett mellanting mellan ”vanliga personbilar” och minibussar som Volkswagen Caravelle.
En MPV kännetecknas av att förare och passagerare sitter högre och mer upprätt än i en ”vanlig” personbil. Detta gör att en MPV blir högre än andra personbilsbiltyper. Det höga taket fortsätter dessutom hela vägen till bilens bakände. På grund av detta har man i många MPV-modeller kunnat klämma in en extra sätesrad utan att bilarna för den skull har behövt bli längre än en stor sedan, kombi eller halvkombi med fem sittplatser. Ofta kan en eller flera rader med stolar dessutom demonteras. Tack vare takhöjden kan man då ofta få plats med stora mängder bagage i dessa bilar. Och det är väl framför allt denna möjlighet – att kunna välja mellan mycket bagage eller mycket folk (eller lite av varje) – som är bakgrunden till flerfunktions-benämningen.

Italiensk form
Seat Altea kom 2004. Den hade ett säreget utseende, med en skarp linje, ett ”veck”, som på bilens sida löpte från framljusen, över framskärmen och sedan i en båge ned mot bakhjulet. Om man ser strålkastarna som bilens ögon så blir denna linje en skrattrynka. Karossen ritades av den italienske formgivaren Walter de Silva, som tidigare hade arbetat för Alfa Romeo. En annan originell detalj är att när vindrutetorkarna inte används, stannar de inte i vindrutans nederkant som på andra bilar utan döljs i det som på bilbyggarspråk brukar kallas A-stolparna, det vill säga de stålkonstruktioner som sitter på ömse sidor om vindrutan och framför framdörrarna.
Den som så önskar kan ju fnissande fantisera om hur parkeringsvakten förvirrad försöker fästa en lapp bakom vindrutetorkare som inte syns. Torkarkonstruktionen bidrog till Alteas speciella utseende men ansågs också göra A-stolparna bredare än de egentligen hade behövt vara, vilket förstås försämrar sikten något.
Seat ingår i Volkswagen-koncernen, där även bilmärken som Volkswagen, Audi och Škoda ingår. Volkswagen hade då etablerat ett renommé som tillverkare av välbyggda kvalitetsbilar, samtidigt som Audi ansågs stå för de tekniskt avancerade lösningarna och Škoda för det prisvärda. Seat hade ingen sådan specialitet. Men när Seat Altea lanserades tolkade vissa bilindustribedömare det som om Seat försökte ”muta in” de fräckt formgivna bilarna som sitt område. Och Altea har faktiskt vunnit flera olika designpriser och 2004 blev den i Milano i Italien utsedd till L’Automobile più Bella del Mondo (världens vackraste bil), vilket visar att italienare känner igen god (italiensk) design när de ser den.

Hälsobringande ortnamn
Seats representanter har inte kunnat berätta varför man valde just namnet ”Altea” till just denna bilmodell, men i likhet med flera andra Seat-modeller är Altea uppkallad efter en plats i Spanien. Det geografiska Altea är en stad som ligger på Spaniens ostkust, närmare bestämt på den del av den spanska medelhavskusten som kallas Costa Blanca. De spanska orden i namnet Costa Blanca betyder på svenska ordagrant ”vit kust”, och benämningen kommer av att stränderna har en ovanligt ljus färg.
Staden Altea har troligen fått sitt namn av morerna, det folk som erövrade området på 700-talet. Morerna gav staden namnet ”Althaia”, som antas betyda ”hälsa åt alla”. Att stadens namn har denna positiva betydelse kanske spelade roll för Seats beslut att uppkalla bilen efter staden. Och även om bilen Altea nu gått i graven verkar den ju ha mått bra medan den levde – så bra att den i sin ungdom var världens vackraste.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!