Bilar från A till Ö: Alpine – ett toppennamn

Köra fort med en Renault 4CV? Ja, varför inte? Det var inte bilhistoriens starkaste fordon, men den lilla svansmotorbilen var pålitlig och hängde med bra i svängarna. Och i Jean Rédélés händer förvandlades den till en riktig sportbil.

Jean Rédélé (1922-2007) föddes i den lilla staden Dieppe vid Engelska kanalen i nordligaste Frankrike. Som son till ortens Renaulthandlare var det kanske inte helt oväntat att han skulle bli bilintresserad. Efter kriget var det brist på bilar, och Rédélé började anpassa militärfordon till civilt bruk. Han fortsatte med att bygga om en Renault 4CV till tävlingsbil och ställde upp med den i olika lopp.
Det gick bra för Rédélé och hans Renault, och uppmuntrad av framgångarna fortsatte han förbättra 4CV-bilar. Han byggde karosser av aluminium för att göra bilarna lättare. Liksom 4CV hade Rédélés bilar 750 kubiks svansmotor, men i stället för Renaults treväxlade låda använde han en femväxlad, vilket förstås underlättade när loppen gick längs branta bergsvägar. Rika bilsportfantaster började fråga om Rédélé kunde bygga liknande bilar åt dem. Bland annat på grund av detta bestämde han sig för att skapa ett eget bilmärke.

Alppokalen lockade
Ett av de lopp som Rédélé ställde upp i var Coupe des Alpes (på svenska ”Alppokalen” eller ”Alpcupen”). Denna tävling i franska Alperna arrangerades första gången 1932, och sedan med några få undantag varje år fram till 1971. Under 1950-talet var detta en av världens mest prestigefyllda biltävlingar.
I likhet med många andra tävlingar har Coupes des Alpes fått sitt namn efter det pris som deltagarna har chans att vinna. De deltagare som fullföljde loppet utan tidstillägg tilldelades nämligen den åtråvärda pokalen Coupes des Alpes. Att bara genomföra en tävling – man behövde alltså inte ens komma först – låter kanske inte som någon imponerande bedrift, men för att förstå hur stort det var att vinna denna pokal bör man veta att den delades ut endast 166 gånger under loppets 39-åriga historia.
Rédélé fick pokalen 1954 och samma år grundade han sitt eget biltillverkningsföretag hemma i Dieppe. För att påminna om framgångarna i alploppet bestämde han sig för att kalla sitt bilmärke Alpine. (Det franska ordet ”alpine” betyder ”alpin” eller ”högfjälls-”.)
Den första Alpine-bilen, A106, kom 1955. Det var en liten, tvådörrars sportbil med glasfiberkaross, svansmotor och en kraftig centralrörsram som gjorde bilen vridstyv och gav goda vägegenskaper. Tack vare den låga vikten klarade sig de första Alpine-modellerna med små motorer.
År 1973 köptes Alpine upp av Renault. Alpine upphörde som eget bilmärke och blev i stället namn på en serie sportiga Renault-modeller. Renault Alpine A610, som kom 1995, blev den sista av dessa. Renault har dock fortsatt att tillverka sportiga versioner av sina modeller i fabriken i Dieppe.

Namnet var upptaget
Rédélés Alpine är inte den enda bil som fått sitt namn tack vare framgångar i Coupe des Alpes. Även det brittiska bilmärket Sunbeam har använt namnet – som också är ett engelskt ord med samma betydelse som det franska – men i detta fall är det förstås Sunbeams egna högfjällssegrar som namnet ska påminna om. Och det var faktiskt Sunbeam som var först med sin Alpine – den kom redan 1953. Att bilarna fick samma namn gav upphov till mångåriga tvister och gjorde bland annat att den franska bilen måste byta namn när den skulle säljas i Storbritannien, där Sunbeam ägde rättigheterna till namnet.
Det är osäkert om Rédélé kände till den anglosaxiska Alpinen när han namngav sitt eget bilmärke. Å ena sidan var det bara några månader mellan lanseringen av Sunbeam Alpine och den tidpunkt då Rédélé namngav sitt företag, och kanske var Rédélé under denna tid mer intresserad av sitt eget tävlande och sitt eget bilbyggande än av vad som producerades på andra sidan kanalen. Å andra sidan var ju Sunbeam ett märke som satsade stort på deltagande i olika biltävlingar – ofta precis samma biltävlingar som Rédélé själv – så det kan verka osannolikt att han inte skulle ha en aning om vad som försiggick hos sin bilkörnings- och biltillverkningskonkurrent.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!