Bilar från A till Ö: Almera – diamanten från Sunderland

Från bakhjulsdrift till framhjulsdrift, från kantig kartong till rund och rymlig, från solig Datsun till ruskvädersrustad Nissan. Datsun Sunny och dess efterträdare Nissan Almera hann förändras en hel del under sina fyrtio år.

I mitten av 90-talet tyckte den japanska biltillverkaren Nissan att det var dags att hitta en efterträdare till den modell som i Europa burit namnet Sunny (ett engelskt ord som betyder ”solig”). Modellen hade då funnits med i nästan 30 år, även om den under denna tid naturligtvis genomgått flera förändringar, både till det yttre och i fråga om dess konstruktion. Bland annat övergick man 1982 från bakhjulsdrift till framhjulsdrift. Bilen hette först Datsun Sunny men bytte 1982 namn till Nissan Sunny (åtminstone i Europa). År 1996 kom den bil som skulle ersätta Sunny på flera exportmarknader. I Europa fick den namnet Almera.
Vad betyder då namnet ”Almera”? Enligt flera källor, bland annat den malaysiska tidningen Business Inquirer, kommer inspirationen till namnet ”Almera” från det spanska ordet ”almendra”. Den betydelse av ordet som spanska ordböcker anger är ”mandel”, men enligt Business Inquirer är det en annan betydelse av ordet som Nissan hade i åtanke: ”stor diamant”. Och detta verkar vara en berättelse som Nissan hållit fast vid. När företaget skulle börja använda modellnamnet på den filippinska marknaden och visade bilmodellen för filippinska motorjournalister, började Nissan-representanten nämligen med att slå fast att ”almendra” betyder ”en stor diamant” och att företaget var i färd med att presentera ”diamanten bland Nissans fordon”, berättar The Philippine Star, den filippinska tidningen Pilipino Star Ngayons engelskspråkiga upplaga.
Men det finns också andra hypoteser om namnets ursprung. Vissa källor hävdar att Nissan inspirerats av de franska racerförarna Jean-Marie, Jacques och Philippe Alméras. När jag ställer frågor till Nissan om vad ”Almera” betyder och varför företaget valde detta namn, vevar jag tydligen igång en stor apparat med folk som gärna vill hjälpa mig att ta reda på detta. Men det låter sig inte göras så lätt, visar det sig, bland annat för att det är några år sedan modellen slutade tillverkas. Gun-Britt Näslund Jonasson på svenska Nissan kan dock meddela att de franska racerförarna inte har något med saken att göra – ”Almera” ska betyda ”diamant” eller ”ädelsten”.
Att ”almendra” skulle kunna betyda just ”stor diamant” kan tyckas lite långsökt, men ordet kan faktiskt beteckna något mandelformat, och en diamant som är lika stor som en mandel måste ju anses vara en ovanligt stor diamant...
Nissan Almera var en bil i det storlekssegment som ofta kallas golfklassen (men som andra biltillverkare än Volkswagen nog hellre kallar lilla mellanklassen). Almera kunde fås med sedan- eller halvkombikaross. Den senare fanns med tre eller fem dörrar. Dessutom fanns Almera som så kallad kompakt-MPV och kallades då Almera Tino. (Förkortningen MPV som framför allt används i USA, står för ”multi purpose vehicle”, på svenska ungefär ”fordon med flera användningssätt” eller helt enkelt ”minibuss”, och en kompakt-MPV är en typ av personbil som gjorts rymligare genom att man byggt på höjden, utan att bilen för den skull blivit lika stor som ”vanlig” MPV. En mini-minibuss, skulle man kunna säga.)
Det motortidningarna skrev om Almera när den kom och när den senare utvärderades var bland annat att motoreffekten var tillräcklig om än inte överväldigande, att bilen höll god kvalitet även om rostskyddet inte övertygade, att bilen sällan blev underkänd i kontrollbesiktningar samt att säkerheten inte var i toppklass, åtminstone inte på den första generationens Almera, bland annat eftersom antisladdsystem saknades. Tidningen Teknikens värld uppskattade att bilens formgivare och konstruktörer tänkt på många små detaljer. Bland annat lovordades det paraplyfack som fanns i baksätets framkant, och som gjorde att paraplyet alltid fanns nära till hands när man skulle stiga ur bilen – en detalj som visade att Almera byggdes i Storbritannien, tyckte Teknikens Värld.
De fabriker som hade tillverkat Almera, bland annat Nissan-fabriken i Sunderland i nordligaste England, slutade med det 2006. Namnet används dock fortfarande på vissa marknader som namn på andra Nissan-modeller. Bland de bilar som Nissan exporterade till Europa under åren efter 2006 fanns ingen som hade tillräckligt mycket gemensamt med Almera för att kunna kallas dess efterträdare. Nu finns emellertid modellen Pulsar, som skulle kunna ses som Almeras arvtagare, inte bara för att Pulsar också tävlar i den diamanthårda konkurrensen i golfklassen, utan också på grund av namnet. Pulsar var nämligen ett namn som Nissan använde i stället för såväl Sunny som senare Almera på vissa marknader, och nu knyter företaget ihop säcken genom att återanvända namnet Pulsar.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!