Foto: Maria Wall

Har du någonsin fyndat på loppis?

Jag tackar Nicklas för veckans ämne som ger mig fullständigt frihet att skriva om det jag själv vill. Och då väljer jag att delge läsekretsen några tankar om det här med att sälja och köpa grejer på loppis.

Alla vi som varit på bondauktioner i sommar vet ungefär värdet av en gustaviansk träsoffa numer. Avlutad? Ja på 70-talet skulle allting vara avlutat men sen har vi fått lära oss att den ska ju vara målad i originalfärg för att vara värt något. Jaså? Kökssoffan från mormors mors hem ska alltså vara grå och sliten och nött och ha rätt patina. ”Det ska synas att arbetarklassens barn har sovit i den.” För det är retro nu!

Från slit och släng – till hållbart
Efterkrigstidens prylar dyker upp på borden idag. För de flesta av oss var detta modernt för inte så länge sedan, men idag är det retro. Man kan säga att det är saker som överlevt alla kampanjer som inredningsarkitekten och redaktören för tidningen Allt i Hemmet, Lena Larsson, uttryckte det på 60-talet. Man skulle konsumera prylarna och sedan slänga dem och köpa nytt. ”Slit och släng” hette det. Idag är trenden ”hållbart”. Nu ska vi vårda prylarna igen.
Jag såg att det var 3000 pers som besökte Dragonskolans retro-marknad för någon helg sedan. Jag skulle tippa att merparten av besökarna var ute efter udda porslin signerat av Stig Lindberg, keramik av Lisa Larsson, en röd kobratelefon, ett njurformat bord från IKEA. Men kolla där, en äkta Thermos TV-kanna från Hylands tid. Det är retro idag. Det är hållbart!

Alla är vi experter i Antikrundan
Vi som troget ser Antikrundan på tv, både den engelska och den svenska versionen, har lärt oss uppskatta värdet på prylarna. Vi sitter och gissar i soffan på värdet av ljusstakar av tenn, glas från Orrefors och snidade trägubbar som Bror Hjort. Dyker det upp målade glaslampor från 20-talet med någon sirlig donna i mässing ropar vi. ”Det är art deco!” Ser vi en sliten teddybjörn vet vi genast att det är en äkta Steiff från Tyskland. Och värd massor.
Jag har blivit sån expert av Antikrundan att jag genast känner igen en textilvävnad som gjorts av Märta Måås-Fjetterström men jag skulle då aldrig i livet vilja ha en sådan hemma. Däremot skulle jag gärna ha några porslinsägg från Fabergé. Hur jag nu skulle komma över sådana?
Jag har varit på Bukowskis konstauktioner och vet att varenda tavla är ordentligt synad och värderad av experter. En del av konsten åker ut och in på dessa auktioner och går upp eller ner i värde. Tavlor av Sigrid Hjertén, Helmer Osslund, GAN eller Olle Baertling. Jo-jo-konst säger jag. Konst som folk investerar i ett tag till nästa försäljning. ”Barnen behöver pengar till en insats på Östermalm, serru.” ”Men akta dig för Bengt Lindström, det kan vara förfalskat!”

Hur läser du av en loppis?
Jag kan en del om hur man värderar prylar på auktioner och det har jag lärt mig av eget intresse. Jag tror de flesta av er också har den förmågan. Hela grejen med auktioner och second-hand eller marknader och loppis är ju då att räkna ut: Är jag som kund smartare och mer kunnig än den som säljer? Däri ligger hela hemligheten.
Ta de här unga paren som hängs ut i teveprogrammet Lyxfällan och som får sälja ut sina prylar för att kunna betala räkningarna. Ja vill du ha en Playstation 2 kan du fynda här.
En baklucke-loppis på Umåker kan erbjuda målade stentroll från en ABF-kurs, udda porslin från Café Dungers i Malå eller Lars Matsons målningar av hästar som drar timmer. Tips: Försök att hitta tavlor med andra motiv än hästar ur Lars Matsons produktion!

Tips. Packa fyndkartonger!
När du själv ska ordna loppis kan det se ut på illustrationen här ovan som Maria Wall har gjort. Du har dragit fram all bråte du samlat på dig i garage, källarutrymmen, skåpar och garderober för att bli av med allt skräp och kanske tjäna en slant på försäljning. Men vem vill rota i det?
Mitt tips är: Gör fyndkartonger! Packa ner skräpet i kartonger och sätt olika priser på dem: Fyndlåda för 40 kronor, 80 kronor, 120 kronor. För en del kan det kännas skämmigt att handla på loppis och nu slipper de skylta med vad de köper. Alla vill dessutom fynda något så låt de få bli överraskade när de kommer hem! Bästa säljargumentet för dig som säljer är att säga att det är en del arvegods du vill bli av med. Men du har inte haft tid att kolla vad det är.
Jo, en sak till. Skriv på lådorna: RETRO. För dig som tänker hållbart och vill rädda världen.

Ja du Nicklas. Här fick du en lektion i hur man värdesätter konst och annat krafs. Har du själv någon gång värdesatt dina egna prylar i förråd och skåpar? Har du något liv att försäkra?
BENNY KARLSSON

Fler Krönikor
Klicka och läs!