Bilar från A till Ö: Allion – big in Japan

En profet har inget anseende i sin hemtrakt, påstås Jesus ha sagt. För biltillverkare verkar det vara tvärtom. Många bilmärken har hemlandet som sin bästa marknad.

Bland förra årets vanligaste nyregistrerade personbilar i Sverige hamnar Volvo-modeller på första, tredje, femte och sjätte plats. Det finns säkert flera anledningar till detta, men en del av förklaringen torde vara att Volvo en gång i tiden var ett svenskt personbilsmärke (och att många fortfarande betraktar det som svenskt). På samma sätt är Škoda den i särklass vanligaste bilen i Tjeckien, Volkswagen den vanligaste i Tyskland, Lada populärast i Ryssland och Renault det bilmärke som säljer bäst i Frankrike.
I Sverige nyregistrerades förra året
20 363 bilar av märkena Toyota och Toyotas prestigebilsvarumärke Lexus. Det låter som väldigt många bilar. Men i jämförelse med bilmärkets hemland, Japan, är det nästan ingenting. Toyotas och Lexus gemensamma andel av den svenska personbilsmarknaden är knappt sju procent. I Japan är nästan varannan personbil en Toyota. Enligt Bengt Dalström, som är informationschef på Toyota Sweden AB, såldes 1 554 318 Toyota- och Lexus-bilar i Japan under 2014.
Den som vill köpa en ny Toyota i Sverige går till en Toyota-handlare och väljer mellan tolv olika personbilsmodeller eller två modeller av transportbilar. I Japan kan Toyota-köparen välja mellan fler än femtio olika personbilsmodeller och ett tiotal minibussar och lastbilar. Men det är inte bara floran av olika modeller som är mer artrik i Japan. Bilköparen kan där dessutom välja mellan olika sorters Toyota-återförsäljare och gå till den butikskedja som verkar mest tilltalande. Det finns Toyota-butiker, Toyopet-butiker, Netz-butiker och Corolla-butiker (som absolut inte bara säljer Corolla).
Att det finns så många olika sorters bilaffärer kan förefalla förvirrande och kanske lite onödigt, men enligt Bengt Dalström fyller återförsäljarstrukturen sin funktion. Enligt Dalström har alla dessa återförsäljare ett brett utbud av modeller i olika prisklasser och han tror till och med att detta är en viktig orsak till att Toyota har en så stor marknadsandel i Japan.
Många av de Toyota-modeller som säljs i Japan finns bara där. För två veckor sedan handlade Bilar från A till Ö om en av dessa ”endemiska” modeller: Allex. En annan sådan Toyota är Allion, en fyradörrars sedanmodell som lanserades 2001 och som fortfarande tillverkas.
Allion är en liten bil. I Japan delas personbilar in i olika storleksklasser, som bland annat påverkar fordonsskatten. Allmänt gäller att ju mindre bil, desto enklare och billigare att äga. Det är bilens längd, bredd, höjd och motorvolym som avgör vilken klass den hamnar i. Toyota Allion är utformad för att på alla punkter passa in i den näst minsta storleksklassen, ”små passagerarbilar”. Första generationens Allion klarade gränsen med fem millimeter till godo vad gäller bredden och med två milliliter i fråga om motorvolymen.
I den japanska Toyotafamiljen har Allion ett syskon som heter Premio. De båda modellerna har samma yttermått, samma chassi och även i övrigt stora likheter, men Premio ska framstå som elegantare och mer påkostad, medan Allion anses ha en ”ungdomligare” framtoning. (Det ”ungdomliga” verkar framför allt bestå i att priset är lägre.) För att betona skillnaden säljs de i olika butikskedjor. Premio säljs i Toyopet-affärerna och Allion i Toyota-butikerna.
På den japanska marknaden ersatte Allion modellen Carina, som slutade tillverkas 2001. Bland de bilar vi är vana att se på svenska vägar är nog Toyota Avensis den modell som är närmast släkt med Allion.
Enligt Toyota är namnet en förkortning av de engelska orden ”All in One” (på svenska ”allt i ett”). På en av Toyotas webbplatser förklarar företaget att man ville ”förena alla fordonstypers fördelar i denna bil”. En ambitiös målsättning, med andra ord. Men det verkar faktiskt som om Toyota anser sig ha lyckats med sin föresats. På en annan webbsida slår företaget nämligen fast att Allion har ”den kombination av egenskaper som skapar ett superbt fordon”. Men denna superbil kan vi i Sverige alltså bara drömma om.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!