Foto: Swincar

Spindelbilen som kan klättra överallt

För den som tycker att vanliga terrängbilar och fyrhjulingar har för dåliga offroadegenskaper har det franska företaget Swincar lösningen. Spider är namnet på deras terrängmodell – ett fordon som beskrivs som ”en mekanisk spindel på hjul” och inte liknar något annat.

Lutande fordon – som alltså lutar inåt, inte utåt, när man svänger – har vi sett tidigare. Bland annat finns den bilklassificerade Piaggio MP3 och den snarlika mopeden Yamaha Tricity, samt bil- och motorcykelhybriden Carver One. Men medan dessa är tänkta för urbana asfaltsmiljöer är Swincar Spider framtagen för terrängkörning.
Att Spider heter just Spider är ingen slump. Den är skapad för att obehindrat kunna klättra fram i de allra flesta miljöer. Varje hjul sitter på en egen ”arm” och drivs av separata elmotorer, och fjädringen agerar oberoende av övriga hjul. Tillsammans med fyrhjulsstyrningen och bromsarna som även de agerar separata för varje hjul, innebär detta att fordonet ska klara av sjuttiogradiga upp- eller nerlutningar och femtiogradiga lutningar i sidled, utan att chassit och föraren lutar åt något håll. Förutom att klara av branta backar går det också att köra fordonet diagonalt över diken. Något som vanliga terrängbilar eller fyrhjulingar inte klarar av. På rak väg självlutar fordonet likt trehjuliga fordon à la Piaggio MP3. Även om Spider har fyra motorer är dock kraften måttlig – 1-1,5 kWh per motor – och topphastigheten låg.
Bakom Swincar finns fransmännen Pascal Rambaud, Jerome Arsac och Thierry James som arbetat på projektet i åtta år. Nu närmar sig produktionsstart, och slutet på året har nämnts som när man ska kunna köpa en egen Spider. Det är dock inte klart vad den kommer att kosta. Så det återstår att se om Spider också kan klättra på försäljningslistorna.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!