Foto: Maria Wall

Goda idéer är en god idé

Om du läser det här betyder det att nog att vi alla börjat jobba igen. Du är inte i Benidorm eller i Kroatien, inte på Österlen eller i stugan i Sörmjöle heller. Kanske är klockan 07.30 just nu och du är snart på väg, eller så har du kanske lunch precis och kopplar av med lite B&B-läsning. I vilket fall som helst har vardag ersatt semester, rutiner har klivit in igen där vind-för-våg nyss var rådande. Bennys första fråga till mig under höstsäsongen är passande – en mjukstart: Hur kommer IKEA att påverka staden och handeln och hur ska vi få in tillresta till city? Kan gratis P-platser kan vara en god idé?

Jag har, precis som Karlsson, jobbat en hel del med idéer i mitt yrkesliv (men å andra sidan, vem har inte det?) och har lärt mig i alla fall en del om vilka processer som funkar, och vilka miljöer och konstellationer som är gynnsamma för den typen av utveckling. Den mest tydliga lärdomen genom alla år har dock varit att de allra flesta idéer inte blir nånting av.
Det blir inte ens en fingerborg.
Goda idéer som inte genomförs finns alltså i överflöd. Lika vanliga är dessvärre motsatsen – det vill säga dåliga idéer som faktiskt blir till verklighet.
Som nån Murphys lag, där all skit som teoretiskt kan drabba oss också kommer att göra det. I den här kontexten kommer ju idén om ett bolag som heter Q-Park direkt upp i skallen, eller Wy Wallet, Cashkortet, klimatskeptiker, automatiserad börshandel, Bosman, planerat åldrande, mellanmjölksrasister, K-Mart ... och så vidare.
Varför verkar vi oförmögna att strypa tendenser och utveckling som de flesta av oss inte gillar och varför verkar goda idéer ha så svårt att slå igenom? Enkla saker som; slösa inte så förbannat mycket av jordens resurser i onödan, var juste mot tjejer (och killar förstås), behandla alla människor som dina gelikar, tvinga inte på någon annan din religion… med mycket mera.
Men, hur har vi det då med veckans fråga, mikroidén om gratis parkering? Mnja – jag har ju nått den ålder, som i trafiksammanhang mycket väl skulle kunna rendera i ett Motormännen-medlemsskap. Det betyder i praktiken att jag ofta anser att folk kör ”onödigt fort”, att jag försöker dressera och inspirera mina medtrafikanter med min fläckfria körning och även att jag betalar mina P-platser med överdriven noggrannhet.
Och det är inte bara ordning-och-reda-argumentet som gör mig tveksam. Fri parkering låter kanske som en skön hippielösning, men är inte risken stor att inte bara vi som jobbar i stan utan snarare ALLA kommer att ta bilen till centrum i en sån värld? P-avgifter är ju lika mycket ett sätt att påverka beteenden som en intäktskälla. Kostar det 30 kronor i timmen är ju det synonymt det en skylt det står ”STICK och BRINN” på.
Någonting jag tror mer på då är gratis lokaltrafik – inte bara mellan IKEA och stan – utan för alla, i alla riktningar. Det vore på ett sätt motsatsen till fri parkering. Gratis lokaltrafik är egentligen en no-brainer. Det skulle skicka moderna signaler till resten av landet och världen, nämligen de att staden i fråga, Umeå eller Skellefteå, gillar att göra saker på nya sätt, att staden är en plats som trots sina Big Brother-möjligheter vill vända sig mot det konventionella. Dessutom skulle den idén göra en rejäl insats för miljön – inte minst luftkvaliteten, som i alla fall Umeå har stora problem med i city.
En annan god idé som jag skulle vilja realisera dyker upp ur en mapp djupt nere i min egen hårddisk när jag skriver den här texten – den om att döpa om alla linjer på lokalbussarna. Varför ska de heta tråkiga saker som Ettan och Sjuan när vi borde kunna döpa dem till vadsomhelst? Vad sägs om att Reaggebusschaufförens linje (som ofta är Sjuan tror jag) blir Reaggelinjen där det alltid spelas reaggemusik i högtalarna. Ytterligare linjer blir förstås Jazzlinjen, Poplinjen, Rocklinjen, Danslinjen och så vidare.
Det skulle inte bara bli roligare att åka buss, det skulle även bli roligare att guida turister rätt: ”Först tar du Jazzlinjen in till stan och sen byter du till Dansbandslinjen till Umedalen”.
Är inte det en bra idé?

Benny; rivaliteter är ju både roliga och engagerande. Som den till exempel mellan Löven och SAIK. Vilka rivaliteter från alla tänkbara områden minns du helst? Och har du varit inblandad i någon själv? Du och Ling mot han från Hajk?
NICKLAS BERGLUND

Fler Krönikor
Klicka och läs!