Foto: Viktor Lagerborg

Fordon och motorer drog storpublik

Stora Noliamässan pågår för fullt med otaliga utställare och ännu fler besökare. Med motorer, hantverk, mat, uppträdanden och mycket mer blir mässan än en gång något av en folkfest för umeåbor och turister.

I söndags var Noliamässans tema för dagen motor och snö. Det sista kändes förmodligen ganska avlägset för de flesta när vädret för en gångs skull var synnerligen somrigt men de som sökte sig till skoterdelen av utställningsområdet fick en försmak av vintern. På skoterförsäljarna BRP Swedens lekplats kunde besökarna provköra skoter som de är menade att köras – på just snö.
Fordon handlade det också om på Campingscenen, omgiven av utställda husbilar och husvagnar, när Husbilsklubbens ordförande Leif Edström talade om ställplatser. Eller snarare bristen på dessa då han menade att Sverige, nu ett av de husbilstätaste länderna per capita, ligger långt efter andra delar av Europa på den punkten.
– Bristen är ett problem och vi jobbar hårt med det här, konstaterade Leif Edström.
Inte ens begreppet ställplats är speciellt väletablerat i Sverige men i korthet innebär det helt enkelt en plats där husbilar kan stå under en eller några dagar med tillgång till sådant som vatten och möjlighet att tömma sina tankar.

Boom för husbilar
Längre ned i Europa är det inte ovanligt att se de vägskyltar föreställande husbilar som märker ut ställplatser men i Sverige är inte ens skyltarna i användning och alla regler för ställplatser är upp till enskilda markägare, något som Leif Edström menar kan skapa stor förvirring bland husbilsägare. I takt med att husbilsägarna blir fler blir också problemet större.
– Husbilar är relativt nytt i Sverige så vi saknar en del traditioner men nyregistreringarna ökar mycket. 2010 var det en ordentlig boom och de tre senaste åren har det registrerats fler husbilar än husvagnar här, berättar Leif Edström.
Han avslutade med några enkla tips för nyblivna husbilsägare, framför allt genom att understryka hur viktigt det är att lära känna sitt fordon – såväl boendemässigt som körmässigt.
– Är man inte van vid stora fordon kan det definitivt vara på sin plats att övningsköra lite, säger han.
För de som vågar sig utanför landets gränser rekommenderar Leif framförallt att ha sina papper i ordning. Körkort, pass, registreringsbevis och – i de länder det behövs – internationellt körkort.
– Och tänk på att inte köra alltför långt. Man ska ju hinna se något också.

Stort intresse för små skotrar
Många utställare hade färdats långt men även lokala förmågor fanns på plats för att visa framfötterna och nå ut till nya kunder. Som röbäcksbaserade Barnskoter.se. Att döma av den näst intill ständiga rusningen av barn som ville provsitta de skotrar i barnstorlek som företaget säljer lyckades även de locka en hel del nya kunder under sitt första besök på Noliamässan.
– Vi har märkt ett fruktansvärt stort intresse. Vi konkurrerar nog starkt med Leklandet längre bort, konstaterar Thomas Karlsson med ett leende.
Skotrarna i fråga ser ut som normala skotrar som krympt i tvätten och är anpassade för barn mellan fyra och tio år. Långsammare än vuxenskotrar naturligtvis – men hur mycket är upp till förarens föräldrar.
– I original går de ungefär tretton kilometer i timmen men det går ju att öka i takt med att barnet blir äldre, säger Thomas Karlsson.
Med en prislapp på mellan femton och trettio tusen är det förstås en ganska dyr leksak men användningstiden kan åtminstone bli mer än vinter om man köper till och sätter på hjul istället för skidor.
– I framtiden skulle jag tro att de som köper både en skoter och en fyrhjuling till barnen nöjer sig med en skoter, säger Thomas Karlsson.
Men Thomas Karlsson och Leif Edström är bara två av hundratals utställare som i ytterligare några dagar befolkar Noliaområdet tillsammans med tusentals besökare, och även om motordagen är över utgör alla bil-, camping- och skoterutställare mer än tillräckliga skäl för motorentusiaster att kosta på sig ett besök.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!