Foto: Viktor Lagerborg

Umeåföretag årets återförsäljare i Sverige

Motorcentralen i Umeå har av Volkswagen utsetts till årets återförsäljare för sin verksamhet under 2014. Det är inte första gången Motorcentralen får utmärkelsen men det gör den inte mindre uppskattad. – Det är förstås jätteroligt, säger Sune Joelsson, försäljningschef på Motorcentralen.

Av omkring 80 Volkswagenåterförsäljare i Sverige var det alltså Motorcentralen som för andra gången utsågs till årets återförsäljare. Det är alltså först nu under sommaren som Volkswagen delat ut utmärkelsen för förra året, då det varit många faktorer att bedöma.
– Jag tror de tar in en massa saker och tittar på helheten. Dessutom har vi varit ganska överlägsna marknadsledare i Umeå i flera år, säger Sune Joelsson som också är mycket nöjd med sin och sina kollegors insats under förra året.
– Vissa år är man helt enkelt på topp och allt klaffar. Vi var i zonen helt enkelt, summerar han.
Utmärkelsen kommer som en bekräftelse på att Sune och kollegorna gjort rätt, något som han naturligtvis uppskattar:
– Alla blev förstås väldigt glada och stolta när vi fick reda på det och det är inget som går obemärkt förbi.
En sak som Sune Joelsson har i fokus och som han också tror spelat in starkt i Volkswagens bedömning är samma faktor som avgör praktiskt taget alla försäljares framgång: kundnöjdheten. Sune Joelssons princip i frågan är ganska rakt på sak.
– Det handlar om att sätta sig in i vad man själv skulle vilja som kund och fråga sig hur man uppnår det. Det är som i Jönssonligan, ha en bra plan och följ den, konstaterar han.
Planen i fråga utgår från en checklista som Motorcentralens försäljare använder för att försöka göra kunderna nöjda under såväl försäljning som leverans och användning av sin nya bil.
Sune Joelsson är noga med att påpeka att utmärkelsen från Volkswagen i högsta grad är resultatet av en gemensam ansträngning.
– Vi är som ett idrottslag. Vi har haft en väldigt bra laguppställning och det vinner man på, säger Sune Joelsson och menar att det är på samma sätt om någon inte delar de andras målsättning:
– Det blir som när ett idrottslag går till anfall och en spelare springer åt det andra hållet. Tycka olika kan man göra men man måste gå åt det håll man bestämt tillsammans.
Även om de uppenbarligen gjort det mesta rätt vill Motorcentralen förbättra sig ytterligare och till våren kommer deras ombyggda och dubbelt så stora lokaler stå klara för kunderna.
Lite av äran för försäljningsframgångarna som lett till utmärkelsen vill Sune Joelsson också ge tillbaka till Volkswagen själva:
– Volkswagens produktutveckling och modellflora har gjort att vi tagit mark varje år. De lägger stora summor på produktutveckling och det känns bra att ha något sådant bakom ryggen.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!