Bilar från A till Ö: Allen – alla möjliga bilar

En Allen kunde se ut nästan hur som helst. Det kunde vara en minibil som bara var en dryg meter bred och kostade 450 dollar. Men det kunde också vara en svulstig lyxbil som vägde flera ton och kostade hundratusentals dollar. Man kan tycka att detta bilmärke hade ett imponerande brett modellprogram, men Allen var faktiskt inget bilmärke. Det var många.

Många bilar är uppkallade efter personer. Det kan röra sig om den person som konstruerat bilen, den som grundat det företag som tillverkar bilen, den som ställt upp med pengar för att möjliggöra tillverkningen eller någon ovanstående närstående. Några få har fått personernas förnamn, som Edsel och Mercedes, men den överväldigande majoriteten är efternamn. Ett efternamn som av någon anledning varit särskilt vanligt som bilnamn är Allen. Bilar från A till Ö berättar i dag för tredje och sista gången om amerikanska bilar som bär detta namn.
Låt oss börja i staden Port Hueneme som ligger vid Stillahavskusten utanför Los Angeles i delstaten Kalifornien. Här bodde Charles F. Allen, som under år 1896 byggde en bil som han kallade Allen. Om Charles F. Allen vet vi inte så mycket, men han verkar ha arbetat som fyrvaktare i Port Huenemes fyr vid den tid då han byggde sin Allen. Ett av de dokument som berättar om Charles F. Allen är ett rekommendationsbrev från 1901. I brevet berättar Allens överordnade inom förvaltningen att han har god hand med maskiner. Denna bild bekräftas av att Allen gjorde flera uppfinningar och tog flera patent, bland annat ett från 1901 som avser ett stålskott däck för automobiler (en förbättring av det pneumatiska däcket, som skotten John Boyd Dunlop tagit patent på tretton år tidigare).
Från den amerikanska västkusten tar vi oss raskt till östkusten, eller åtminstone till en delstat vid östkusten. I Massachusetts, ungefär 15 mil väster om staden Boston, ligger nämligen den lilla staden Adams. Där tillverkades under år 1901 en Allen av Allen Iron Works (”Allens järnverk”). Både bilen och järnverket var uppkallade efter James A. Allen, som grundade företaget 1871. I samma delstat finns staden New Bedford, och nu kan vi verkligen säga att vi är på östkusten, för New Bedford ligger alldeles vid Atlanten. Här byggdes en annan Allen av plåtslagaren George C. Allen. Denna bil verkar ha varit ångdriven och tillverkades troligen endast under 1902.
Ytterligare en Allen tillverkades under åren 1913 och 1914 av Allen Iron & Steel Company (”Allens järn- och stålföretag”), som fanns i staden Philadelphia i delstaten Pennsylvania. Det är okänt varifrån företaget fick sitt namn. En rimlig förklaring är förstås att firman grundades av en person (eller flera personer) vid namn Allen, men det var i så fall inte grundaren som ägde firman vid den tid då bilen byggdes. Företagets ägare vid denna tid hette nämligen Philip M. Maloney. Bilen Allen tillverkades under endast två år.
Den Allen som tillverkades i Philadelphia hade ett axelavstånd på 274 cm, vilket innebär att den hade ungefär lika långt mellan framaxel och bakaxel som en nutida Mazda 6. Den var dock en smal sak – spårvidden var bara 112 cm. Den första årsmodellen, 1913, hade en tvåcylindrig luftkyld motor, men 1914 års Allen hade fyra cylindrar och var vattenkyld. Kraften överfördes till bakhjulen via kardanaxel. Bilen uppges ha kostat 450 dollar.
Från förkrigstidens Philadelphia förflyttar vi oss till Fort Lauderdale, Florida. Där bodde Jerry Allen. Han var återförsäljare för bilmärket Excalibur, som byggde enormt dyra lyx- och sportbilar under 1960-, -70- och -80-talen. Till utseendet skulle Excalibur-bilarna likna europeiska 1920- och -30-talssportbilar, men chassierna var om inte moderna så i alla fall modernare. De kom nämligen från General Motors och var i stort sett samma chassier som användes i Chevrolet Corvette. Med inspiration från Excalibur grundade Jerry Allen bilmärket Allen, som utvecklade modellen Pursuit. Detta var en mycket speciell bil. Liksom Excalibur byggdes den på ett Corvette-chassi, men den handbyggda glasfiberkarossens utseende gjorde bilen unik. Det är svårt att tänka sig en bilintresserad person betrakta en Allen Pursuit med likgiltighet; detta måste rimligen vara en bil som man antingen älskar eller hatar. Eklektisk, elegant och kraftfull, skulle säkert någon säga. Svulstig, vulgär och smaklös, skulle kanske bli omdömet från någon annan. Det berättas att Jerry Allen fick inspiration till karossformerna från 1930-talsbilar från de franska bilmärkena Talbot och Delahaye. Detta stämmer säkert, men nog kan man se lite Rolls-Royce och Lamborghini i den också.
Allen Pursuit hade en 5,7 liters V8 som gav 190 hästkrafter. Bilen var förstås gjord för att glida runt i och dra till sig beundrande blickar. Att den absolut inte var avsedd för buskörning antyds bland annat av att den hade automatisk växellåda och att den vägde mycket mer än en Corvette, delvis på grund av att det krävdes väldigt mycket glasfiber för att skulptera de böljande skärmarna.
Efter förserieprotypen byggdes det så vitt man vet sex exemplar av Allen Pursuit under åren 1978 till 1980. Därefter var Allens saga all.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!