Bilar från A till Ö: All-British – en alltigenom brittisk bil

Han var troligen både den förste skotten som ägde en bil och den förste som byggde en bil. George Johnston var verkligen en nytänkare, även om hans bilmärke All-British inte blev bilhistoriens bästa.

Den skotske ingenjören George Johnston är känd för framför allt för att han 1) importerade den första bilen till Skottland, och 2) var den förste som byggde en bil i Skottland. Visserligen hade det redan på 1700-talet byggts självgående vagnar utrustade med ångmaskiner, men när det gäller bilar av den typ som blev dominerande under 1900-talet (och som fortfarande är det), alltså fordon med förbränningsmotorer, var Johnston med största sannolikhet först med både ägandet och byggandet.
George Johnston föddes 1855. Han verkar ha varit en man som mötte många motgångar men sällan gav upp. När han var femton år började han som lärling i ett företag som tillverkade ånglok i Glasgow. Senare studerade han teknik vid universitetet i Glasgow samtidigt som han fortsatte gå i loklära. Han tog under sitt yrkesliv flera patent, inte bara inom järnvägsteknik utan även inom helt andra branscher som textilindustri och bageri. När de styrande i Glasgow i början av 1890-talet ville ersätta stadens hästdragna spårvagnar med självgående farkoster var det George Johnston som fick uppdraget att konstruera en ångdriven spårvagn. Projektet lades dock ned efter att prototypen börjat brinna under en provtur.
När Johnstons karriär inom kollektivtrafiken gick upp i rök var det kanske inte så konstigt att han växlade spår och började intressera sig för automobiler i stället. År 1895 beställde han från Frankrike en bil av märket Panhard. Den 28 oktober 1895 anlände det efterlängtade fraktfartyget från Antwerpen till Edinburghs hamn, där man lastade av Johnstons bil samt ett fat med bensin till den. Därmed borde George Johnston ha kunnat fylla tanken, starta sin Panhard och kalla sig Skottlands förste bilist. Det fanns bara ett problem: Han kunde inte köra bil. Panharden fick fraktas med tåg till Glasgow och därefter bogseras med häst till föräldrahemmet, prästgården Mosesfield House i byn Springburn, nordost om staden.
Där plockade Johnston isär bilen och konstaterade därefter sturskt att han minsann kunde bygga en bättre. För att möjliggöra detta kontaktade han William Arrol. Denne man var också ingenjör, men framför allt hade han pengar och det var detta som blev hans huvudsakliga bidrag när han och Johnston bildade företaget Mo-Car Syndicate Ltd. Översatt till svenska blir namnet ungefär ”Mo-Car-konsortiet AB”, där ”Mo-Car var en förkortning av ”motor car” (”motorvagn” eller ”automobil”).
På prästgårdens gårdsplan byggde Johnston den första bensindrivna bil som tillverkats i Skottland, kanske den första i Storbritannien. Han gjorde långa provturer genom Glasgow. En natt blev han tagen av polisen och bötfälld för att han hade framfört sin ”hästlösa vagn” vid otillåten tid på dygnet.
Mo-Car Syndicate Ltd bytte namn 1906 och blev Arrol-Johnston Car Company Ltd (”Bilföretaget Arrol-Johnston AB”). Men ironiskt nog fanns då varken Arrol eller Johnston kvar i firman. Fabriken som byggde bilarna hade totalförstörts i en brand 1901, och trots att Arrol och Johnston hade lyckats bygga upp verksamheten igen drogs företaget med ekonomiska bekymmer. År 1905 köptes firman upp av stadens store industrimagnat, William Beardmore. Arrol-Johnston fortsatte sedan – utan Arrol och Johnston – att tillverka bilar fram till 1931.
George Johnston hade lämnat företaget redan 1903 och bildat Johnston Car Company (”Johnstons bilföretag”), som 1906 blev All-British Car Company (”Alltigenom brittiska bilföretaget”) och då började tillverka lyxbilen All-British. Företaget existerade endast under några få år och bör inte förväxlas med det engelska All British Engine Company (”Alltigenom brittiska motorföretaget”) som startades 1912 och som tillverkade motorer. All British Engine Company bytte 1920 namn till ABC Motors Ltd (”ABC Motors AB”) och började tillverka bilen ABC, som man kunnat läsa om i en tidigare del av Bilar från A till Ö.
Det verkar inte finnas någon dokumentation som visar hur George Johnston tänkte när bilen All-British fick sitt namn. Men troligen var det meningen att de brittiska bilköparna skulle känna sig som goda patrioter när de köpte en helt brittisk bil.
Det mest anmärkningsvärda med bilens konstruktion var motorn. Att den hade åtta cylindrar var väl inte så konstigt med tanke på att bilen var avsedd för en välbärgad kundkrets. Inte heller torde någon tappa hakan av att höra att motorn hade två rader cylindrar bredvid varandra och varje rad bestod av fyra cylindrar. Men det uppseendeväckande var att detta inte innebar att motorn var en V8. Bägge cylinderradernas lopp var nämligen helt vertikala. Det fanns alltså inga vanliga vevstakar som möttes i en gemensam vevaxel, som det brukar vara på motorer som har två rader cylindrar. Kolvarna påverkade i stället parvis vipparmar så att när en kolv i ena raden befann sig överst var kolven mitt emot nederst. Kraften överfördes till vevaxeln med hjälp av vevstakar som satt fast i respektive vipparms ena ände.
Den ovanliga motorn gav enligt uppgift 54 hästkrafter. Man måste förstås ge Johnston en eloge för kreativt tänkande, men med facit i hand kan man också konstatera att den säregna konstruktionen inte var helt lyckad. Detta var antagligen en starkt bidragande orsak till att All-British inte blev särskilt långlivad. Endast tolv bilar tillverkades under åren 1906 till 1908. Företaget upplöstes och Johnston gick i konkurs. År 1910 lämnade han Skottland. Mot slutet av sitt liv kom han tillbaka till Skottland men ville inte återvända till Glasgow utan tillbringade sina sista år i Edinburgh, där han förde en undanskymd tillvaro och dog 1945.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!