Första klassens lektion i trafiksäkerhet

En lastbil på skolgården låter kanske inte som det bästa sättet att minska riskerna för barn i trafiken, men när det är trafiksäkerhetsprojektet ”Stanna, titta, vinka” som besöker Storsjöskolan i Holmsund kan det faktiskt vara det. – Vi vill lära ut säkerhet och skapa förståelse för hur försiktig man ska vara kring lastbilar, säger Göran Danielsson, branschföreträdare på Sveriges Åkeriföretag som ligger bakom projektet.

Först ut för dagen är klass 1C som spöregn till trots glatt samlas kring den besökande lastbilen. Huruvida det beror på en passion för trafiksäkerhet eller för en förkärlek för jättestora fordon får vara osagt.
Mats Andersson från Sveriges Åkeriföretag Norr visar farorna med att vistas kring lastbilar, ur både fotgängares och förares perspektiv. Att se åt alla håll som lastbilschaufför är inte alltid så enkelt och finns det små barn kring bilen blir det än svårare. Mycket av vad ”Stanna, titta, vinka” vill lära barnen är just att göra sig synligare för lastbilarna. Stanna innan man korsar vägen, titta efter trafiken och vinka så att man märks tydligare.
– Vi vill ge en känsla för hur svårt det är att se från en lastbil, säger Mats Andersson.
Det verkar som om han har lyckats.
– Man såg jättedåligt när man satt i lastbilen, säger Selma som i likhet med sina klasskompisar fick chansen att sitta i lastbilens förarsäte.
Mats Anderssons lektion fokuserar på de situationer där skolbarn mer eller mindre bokstavligt riskerar att stöta ihop med lastbilar, framförallt på väg till och från skolan, och vad de kan göra för att minska riskerna.

24 000 mjölkpaket
Förutom praktiska tips försöker Mats Andersson och hans kollega Göran Danielsson också på ett begripligt sätt förmedla hur farlig en lastbil faktiskt kan vara. Siffror blir ju lätt abstrakta för såväl barn som vuxna men alla förstår nog att något som utan släp väger som tjugofyratusen mjölkpaket eller med släp som sextio elefanter är något att se upp för.
– Vi försöker visa på riskerna. Det är mycket lastbilstransporter här och i princip överallt annars. Allt måste ju transporteras, säger Mats Andersson.
Projektet har pågått sedan 2007 runt om i landet och startades av Sveriges Åkeriföretag och Volvo Lastvagnar, inspirerade av ett liknande projekt i Danmark.
När alla barnen i 1C fått klart för sig hur svårt det är att se något från en lastbil och hur roligt det är att sitta bakom ratten på en bär det av in i skolan där Göran Danielsson har hand om den mer teoretiska delen av säkerhetslektionen.

”Får med sig mycket hemifrån”
Med hjälp av en leksakslastbil fortsätter han förklara hur de ska förhålla sig till lastbilar samtidigt som han så smått förhör dem på vad de nyss lärt sig. Barnen är ivriga att svara på frågorna, men om deras nya kunskaper och säkerhetsentusiasm ska hålla i sig är det förstås en fördel om deras föräldrar och andra vuxna är säkerhetsmedvetna. I Göran Danielssons erfarenhet är det oftast fallet:
– Som jag upplever det är det många som jobbar på säkerheten hemma. Till exempel att man är noga med att barnen ska ha cykelhjälm och varningsväst när det behövs. Oftast har barnen fått med sig ganska mycket hemifrån.
Det verkar ligga något i det – åtminstone om man frågar barnen själva.
– Jag visste det mesta, säger Victoria självsäkert och får medhåll av flera klasskompisar som också anser sig ha kunnat mycket sedan innan.
Men oavsett hur det är med den saken är det nog ingen av dem som velat hoppa över besöket av ”Stanna, titta, vinka”, för på frågan om det varit roligt är de helt överens.
– Jaa! säger klass 1C i munnen på varandra.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!