Från mekaniker till kändismekaniker

Mekanikern Bo Anderssons namn ringer nog inte många klockor men Bosse Bildoktorn är välkänd och omtyckt av praktiskt taget alla, från bilexperter till billösa. Nu är han aktuell med sin nya bok ”Fixa bilen med Bosse Bildoktorn”, till hjälp för bilägare oavsett om deras bil är gammal och billig eller ny och dyr. Och kanske är det de senare som behöver det mest. – Idag verkar många tro att köper man en sprillans ny bil behöver man inte tänka på olja och annat underhåll, säger Bosse Bildoktorn.

Med den nya boken vill bildoktorn vända sig till praktiskt taget alla bilägare, även de som inte själva mekar så mycket.
– Den vänder sig till den vanlige bruksbilsägaren och passar oavsett om du har en bil från 1988 eller en alldeles ny. Jag har varit på radio sen nittiosex och samlat på mig människors undringar om att köpa bil, underhålla sin bil och mycket annat. Det är ett destillat efter att ha vaskat guld i tjugo år, förklarar han.
Speciellt om man äger en modern bil med massor av knappar och datorer kan det vara avskräckande för amatören att försöka laga något, men bildoktorn uppmanar till att åtminstone kontrollera några grundläggande saker:
– Många tror att man inte själv kan göra något åt moderna bilar. Men det är ju samma sak som med en modern TV. Du kanske inte kan laga den men åtminstone kolla om sladden sitter i.

Datorer och motorer
Dessa datorer i nya bilar skulle nog många säga är den största förändringen men Bosse, som spenderat ett halvt århundrade under huven, håller inte med:
– Oavsett vad många tror är datorer i bilar inte den största förändringen. Det har funnits sedan 1967 även om de så klart blivit fler och mer komplicerade. Den största skillnaden idag är snarare att man konstruerar motorerna mycket mer kompakt.
Just de kompakta motorerna tror han är något som kan leda till obehagliga överraskningar för de som köper modernt, då det kan vara svårare att åtgärda fel. Han uppmanar rent allmänt ägare av nya bilar att tänka mer på underhållet av ögonstenen.
– Idag verkar ju många tro att köper man en sprillans ny bil behöver man inte tänka på olja och annat underhåll.
Ju finare bil, desto större anledning att hålla vakt efter eventuella problem, kan man säga. På samma spår är hans tankar om det vanligaste misstaget människor gör när de köper bil – övertro till rostskyddsgarantin. Denna täcker nämligen oftast bara hål och vill man ha ett mer omfattande skydd ordinerar doktorn att genast lämna in bilen för en riktig rostskyddsbehandling.
– Det är inte alltid en dyr bil har bättre rostskydd. Just nu är det faktiskt rumänska Dacia som har bäst.
En väldigt ung mekaniker
En medicinsk doktor påbörjar ju sällan sin träning före tjugoårsåldern men en bildoktor kan börja betydligt tidigare.
– Mitt motorintresse går tillbaka riktigt, riktigt långt. Första gången jag mekade med en förbränningsmotor var jag sju år gammal. Min pappa blev allvarligt sjuk så han slutade jobba och skaffade sig en invalidmoped. Men sjukdomen gjorde att han inte kunde meka själv så istället satt han på en stol och förklarade för mig hur jag skulle byta tändstift och sånt. Sen hade jag massor av tekniskt intresserade människor omkring mig plus en entusiastisk bibliotekarie som letade fram böcker åt mig. Hon är nittiotvå nu och vi är fortfarande kompisar.
Men hur går man då från mekaniker till kändismekaniker? Åtminstone i Bosse Bildoktorns fall var det en kombination av skicklighet och sammanträffanden. Först fick han i egenskap av mekaniker hoppa in och vikariera som fordonslärare.
– Det var en helt fantastisk once in a life time-klass som bara ville lära sig mer och mer, minns han.
Upplevelsen gav mersmak och han började utbilda sig till fordonslärare i Göteborg där han bodde hos sin morbror och moster. Morbrodern var pensionerad journalist som fortfarande skrev en del kåserier och som boende i hans arbetsrum kunde Bosse följa skrivprocessen på nära håll.
– Då insåg jag att om till och med ett geni som han svettades över bokstäverna så kanske jag också kunde skriva.
Det kunde han mycket riktigt och så småningom blev han reguljär skribent på tidningen Automobil.

Radio och TV
Senare visade han runt lokalradion på en utställning vilket ledde till ett nytt medium som i sin tur ledde till ännu ett.
– De märkte väl att jag kunde prata och kunde bilar så jag blev Bildoktorn på Sveriges Radio och sedan var det en TV-producent som lyssnade på programmet så jag hamnade på TV också, säger han.
De flesta mekaniskt begåvade människor blir väl då och då utfrågade om sånt som konstiga motorljud och annat, och är man Bildoktorn från TV utgörs ju ”bekantskapskretsen” av var och varannan svensk.
– Vart jag mig än i världen ... eller i Sverige i alla fall ... än vänder så får jag frågor. Det ingår ju i att vara Bildoktorn och jag brukar försöka svara så gott jag kan, säger han.
Till vardags kör Bosse en Volvo V50 men om smaken får styra blir det helst brittiskt.
– Jag är helt sjuk på brittiska bilar. Den bästa är nog en Morgan även om man brukar säga att den är ett njutningsmedel för självplågare. Att köra den är lite som att flyga ett flygplan från andra världskriget.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!