Nu är det dags för sommardäck på bilen

Snön smälter, knoppar brister och fåglarna sjunger. Våren smyger sig på och bland många trevliga vårtraditioner följer en del vårplikter – som att byta till sommardäck på bilen. För nyblivna eller glömska bilägare har Bil & Bostad några tips om saken.

Så vad är egentligen skillnaden mellan sommar- och vinterdäck? Dubbar är förmodligen det mest uppenbara men även dubbfria vinterdäck bör bytas ut på sommaren. En stor men osynlig skillnad är den gummiblandning som används när däcken tillverkats. Ett vinterdäck är mjukt och flexibelt i kylan men om temperaturen stiger över sju plusgrader stelnar de och fungerar därför sämre medan ett sommardäck är som bäst vid samma temperatur men stelnar i kylan.
Att slippa byta däck helt och hållet skulle nog de flesta tycka var rätt skönt och somliga däck marknadsförs också som just åretruntdäck. Men enligt branschkunskapen är det inget att rekommendera, åtminstone inte för oss i Norden. Dubbfria vinterdäck – så kallade friktionsdäck – är visserligen lagliga på sommaren men inte alltid speciellt lyckade. Bromssträckan blir längre, risken för vattenplaning ökar och till råga på allt slits de snabbare än vanliga sommardäck.
Så tills vidare verkar det som bilägare är så illa tvungna att byta däck två gånger om året. Så varför inte slå två flugor med ett fälgkors och byta plats på dem samtidigt? Som många känner till slits däcken olika mycket beroende på var de sitter och på vilken sorts bil, på en framhjulsdriven bil slits till exempel framdäcken ofta dubbelt så snabbt som bakdäcken. Därför är det praktiskt att byta plats på dem samtidigt som man byter mellan sommar och vinter.

Tänk på förvaringen
Sedan ska ju däcken förvaras fram till nästa byte också. Många tänker kanske inte närmare på saken utan slänger in däcken i garaget, förrådet eller vad som nu råkar finnas till hands, men det kan löna sig att fundera lite extra på saken. Till att börja med bör de förvaras svalt och torrt, och det kanske de flesta förvaringsplatser lever upp till, men sedan ska det helst vara rent också. Framförallt olja och kemikalier kan förkorta däckens livslängd avsevärt. Att stapla dem går bra så länge de ligger på ett plant underlag – helst inte direkt på golvet – utan tunga föremål på sig. Givetvis bör de också tvättas noggrant innan de läggs på plats. Smutsiga däck är som smutsiga tänder – det gör kanske inte så mycket för stunden men i längden kan det lätt leda till många problem och höga kostnader.
Men vårt förmodligen allra viktigaste – om än självklaraste – tips är att den här tidningen ges ut den 15 april vilket också är den sista dagen det är tillåtet med dubbdäck – om det inte fortfarande råder vinterväglag. Så sitter vinterdäcken kvar på bilen – lägg ifrån dig tidningen ta fram domkraften.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!