Foto: Viktor Lagerborg

En utmaning hålla bilen ren på vintern

Årets vinter med dess blandning av slask, snö, salt, regn och grus tilltalar nog inte många. Inte minst bilägare som vill hålla bilen någorlunda ren står inför en näst intill omöjlig uppgift. – Jag tvättar själv bilen minst en gång i veckan på vintern, säger Erik Johansson på Bilvårdsspecialisten i Umeå som delar med sig av sina kunskaper om smuts och hur man slipper den.

Att tvätta bilen kan kännas nästan meningslöst i slaskigt före som snabbt smutsar ner bilen igen, men även för de som inte bryr sig om bilens utseende är det bäst att tvätta bilen regelbundet.
– Tvättar man inte bort sådant som sav, fågelspillning och insekter resulterar det så småningom i permanenta lackskador, säger Erik Johansson och fortsätter:
– Får smutsen ordentligt fäste blir bilen sträv som sandpapper och det blir hemskt svårt att få bort. Det är ju som med allt annat, städar du inte spisen blir det ju till slut rätt jobbigt att laga mat.
Att hålla bilen ren på vintern kan vara en utmaning men enligt Erik Johansson är det inte minusgrader som är det värsta:
– Det blir ju inte så mycket bättre än en torr, fin vinterväg. Men temperaturer mellan noll och fem plusgrader är det bästa för rost och korrosion. Då har du ju dessutom salt, sot, olja och dubbstänk i en blandad cocktail.
Han tror inte att körstilen påverkar nedsmutsningen i någon större mån och inte heller bilmärket. Däremot kan tillverkningsdatum avgöra hur bra det går att polera bort de skador som ändå uppstår av nedsmutsning.
– I princip alla biltillverkare idag har ett tunnare lacklager än för tio år sedan. Det blir så att säga mindre åker att plöja när man ska rätta till felaktigheter i lacken. I vissa fall är polering nästan omöjligt, säger Erik Johansson.

Handtvätt eller automattvätt
Att Erik Johansson kan mycket om biltvätt beror nog mycket på att Bilvårdsspecialisten bland annat erbjuder handtvätt av bilar. Det blir naturligtvis dyrare än automatalternativet men speciellt på vintern och andra extrasmutsiga perioder kan det vara värt det.
– Automatiska biltvättar idag är ju faktiskt väldigt bra men det är ändå stor skillnad, speciellt om bilen är riktigt ordentligt smutsig. Dels kommer vi ju åt bättre men i första hand handlar det nog om tid. Kör du in bilen i en automattvätt är det ju klart på kanske fem, sju minuter men beroende på årstid jobbar vi mellan trettio och sextio minuter med varje bil så kemikalierna får mycket längre tid på sig att verka, säger Erik Johansson.
Handtvätta bilen kan man naturligtvis göra på egen hand också men många väljer ändå att lämna det till proffsen, oavsett om det är för resultatets eller fritidens skull.
– Folk har ofta mindre tid idag och värdesätter sin fritid mer. Sen är det ju inte så lätt att polera en bil alla gånger.

Koll på kemikalier
Men för de som ändå har tid och lust att göra det finns det ett och annat att tänka på.
– Först av allt borde folk inte tvätta bilen på garageuppfarten, då går kemikalierna rakt ner i grundvattnet. Måste man absolut tvätta bilen hemma är det bättre om man ställer den på gräsmattan eller en grusgång så det filtreras på vägen ner, men helst ska man uppsöka en tvätthall med oljeavskiljare, säger Erik Johansson.
Men även om man håller kemikalierna borta från grundvattnet är det ju inte så lätt att veta vad man ska använda alla gånger.
– Det vanligaste felet de flesta bilägare gör när de ska tvätta bilen är att de inte har koll på kemin. Men kunder som köper en lackförsegling hos oss får också en timmes grundkurs i biltvätt.
Just lackförsegling tycks vara Erik Johanssons hetaste tips för de som vill skona sig själva och sin bil från smuts och skador. Det är en behandling med kiseloxid som hindrar smutsen från att fästa ordentligt vilket naturligtvis gör tvätten enklare.
– Om man vill ha ett bekymmersfritt bilägande ... eller ja, bekymmersfritt är det väl aldrig men åtminstone ett bekvämare bilägande, då ska man vaxa bilen regelbundet, minst två gånger per år och helst göra en lackförsegling.
Nej, helt bekymmersfritt blir nog aldrig bilägandet. Hur mycket kemikalier, vax och förseglingar en bilförare än använder är det nog omöjligt att helt slippa smutsen i vinterslasket.
– Jag brukar säga att om du vill skona bilen så mycket som möjligt är den bästa lösningen att ställa in den i garaget och låsa dörren, konstaterar Erik Johansson.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!