Bilar från A till Ö: Albatross – flådig fågel som aldrig flög

Albatrosser är experter på att flyga. Dessutom blir de ovanligt gamla för att vara sjöfåglar. Men de bilar som uppkallats efter albatrosser har inte blivit särskilt långlivade. Och inte har de fått särskilt mycket luft under vingarna.

Minst tre bilar har fått fågelns namn. På franska stavas det med ett S och den första Albatros-bilen var en fyrcylindrig bil som tillverkades av en viss Henri Villouin i Paris under 1912. Om denna bil är tyvärr inte mycket känt.
Något mer finns att säga om den Albatros som tillverkades i engelska Coventry under åren 1922 till 1924. Den första modellen kallades Ten (”tio”) eftersom motoreffekten var tio hästkrafter. Dessa kom från en sidventilmotor på 1,3 liter som köptes in från motortillverkaren Coventry-Climax. Motorn drev bakhjulen via kardanaxel och växellåda med tre växlar. Bromsar fanns endast på bakhjulen. Albatros Ten fanns i flera olika versioner. Den version som hade det enklaste chassiet hette Utility (”användbarhet”). Motorn startades med vev och bakaxeln saknade differential. Utility fanns endast som öppen, tvåsitsig bil.
Den lite mer påkostade versionen hette Special Touring. Översatt till svenska blir namnet ungefär ”särskilt resande”, och det låter ju lite konstigt. Bakgrunden är att ”touring car” (”turistbil”) vid denna tid betecknade en öppen bil med plats för fyra (eller fler) resande. Tillägget ”Special” skulle troligen signalera att detta var den något mer avancerade modellversionen. Motorn hade elstart och det fanns differential. Ordet ”touring” var emellertid lite missvisande, eftersom denna version av Ten erbjöds med flera olika typer av karosser, både med och utan tak, och både som tvåsitsig och fyrsitsig bil. Bilen kunde dessutom köpas utan kaross. Kunden byggde då sin egen bil eller lämnade in chassiet till en karossmakare, som utformade bilen i enlighet med bilköparens önskemål.
Utility-versionen kostade 200 pund. Priserna på Special Touring varierade beroende på vilket karosseri kunden valde. Billigast blev förstås att inte köpa någon kaross alls. Enbart chassi kostade 190 pund och det mest påkostade karosseriet 275 pund.
Året efter Ten kom modellen Eight (”åtta”) som hade en 1,1-liters sidventilmotor på åtta hästkrafter. Eight fanns i två olika karossversioner som kostade 165 respektive 190 pund.
År 1924 kom nästa Ten. Den hade en något större motor på 1,4 liter, men motoreffekten uppgavs fortfarande vara tio hästkrafter. Priset var 210 pund. Företaget gick i konkurs strax efter att den nya Ten hade lanserats. Det är okänt hur många Albatros-bilar som tillverkades, men man känner bara till två bevarade exemplar.
Bilmärket grundades av H. T. W. Manwaring. Att han uppkallade sin bil efter något som flyger är nog inte så konstigt. Manwaring hade varit officer i det brittiska flygvapnet och deltagit i luftstrider under första världskriget. Men varför just albatrossen? En förklaring är att namnet är en ordlek, en variant på ”Albert Ross” (om man säger namnen ”Albatros” och ”Albert Ross” snabbt så låter de ungefär likadant). Albert Ross ska ha varit Manwarings före detta chef och tydligen gjort ett så gott intryck på honom att han fick en bil uppkallad efter sig. (Många av oss kanske hellre skulle uppkalla en kompostbehållare, en dörrmatta eller en sandsäck för boxningsträning efter någon chef vi haft, men det är ju trevligt att Manwaring var så nöjd med sin.) Albert Ross-hypotesen förklarar emellertid inte varför Manwaring valde att stava namnet med ett S. På engelska stavas ”albatross” precis som på svenska. Och det finns ju två S i ”Ross”. Stavningen med ett S förekommer i franska, men också i tyska. Kanske tänkte Manwaring på det tyska krigsflygplanet Albatros, som användes i första världskriget.
En Albatross med två S försökte några år senare bli flygfärdig i New York, på andra sidan Atlanten. Detta var en tid då amerikanska biltillverkare hade lyckats övertyga den bilköpande allmänheten om vikten av aerodynamik. Det nya bilmärket Albatross skulle därför få en karossform med mycket lågt luftmotstånd. Idén till Albatrossen hade kläckts av den amerikanske tecknaren Peter Arno (1904-1968) och det var också han som hade ritat bilen. Han gillade snabba bilar och enligt författaren Iain Topliss hade myndigheterna i Rhode Island förbjudit Arno att köra i denna delstat på grund av hans hastighetsöverträdelser.
Inspirationen till den långa, låga cabrioleten kom från Mercedes-Benz 540K. Att aerodynamiken var viktig (och att namnet Albatross således var passande) understryks av att karossen skulle byggas hos flygplanstillverkaren Brewster Aeronautical. Karossen skulle monteras på ett standardchassi från Mercury men axelavståndet skulle utökas med en dryg halvmeter för att ge plats för de långa, svepande linjerna. Det förlängda chassiets axelavstånd blev 137 tum (348 cm), vilket gav upphov till modellbeteckningen Albatross 137.
Bilmärket Albatross blev aldrig flygfärdigt. Endast en bil byggdes, den som Peter Arno själv körde omkring i. Detta exemplar sades ha kostat 75 000 dollar att bygga. Karossen var extravagant, med konstfulla aluminium-inläggningar. Även chassiet var påkostat. Det utökade axelavståndet åstadkoms genom att man kapade av ramen och fäste skarvstycken som var gjutna i brons. Man kan ana att kostnaden per tillverkad enhet skulle ha sjunkit om bilen hade kommit i serietillverkning, men priset för den överdådiga sportbilen skulle troligen ändå ha överstigit vad bilköparna var beredda att betala.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!