Bilar från A till Ö: AJS – MC-märke på bilutflykt

Brittiska A.J.S. är mest känt som motorcykelmärke. Men det mångsidiga familjeföretaget tillverkade under en kort tid också bilar.

Albert Johns Stevens föddes 1881 i en familj som hade många järn i elden. Fadern Joseph var smed i Wednesfield, i utkanten av Wolverhampton. Som sådan tillverkade han förstås hästskor och annat som behövdes för hästhållning. Men han reparerade också det mesta som var gjort av metall och som kunde behövas i det dagliga livet i en engelsk landsortsstad i slutet av 1800-talet, som skottkärror och cyklar. Dessutom tillverkade han bland annat gångjärn och trädgårdsredskap. År 1874 startade han företaget J. Stevens Company. De flesta av Joseph Stevens nio barn hamnade i familjeföretaget och när Albert John (som kallades Jack) var tretton år stod han på tur.
Vid denna tid började förbränningsmotorer bli allt vanligare. Joseph Stevens insåg tidigt att bensinmotorer kunde användas till det mesta och förstod att efterfrågan på sådana motorer skulle kunna bli hur stor som helst. Han hade själv köpt en encylindrig fyrtaktare av det amerikanska märket Mitchell. Tanken var att den skulle driva fläkten som blåste in luft i ässjan. Men äldste sonen Harry tyckte att motorn var opålitlig och orkeslös, så han byggde en egen. Den hembyggda motorn fungerade utmärkt. Familjen Stevens bestämde sig för att smida medan järnet var varmt och bildade därför – vid sidan av den existerande firman – Stevens Motor Manufacturing Company (på svenska ungefär ”Stevens’ motortillverkningsföretag”).
Den motor som ratats i smedjan fick en ny uppgift när Harry monterade den på en cykel. Som motorcykelmotor verkar Mitchell-motorn ha fungerat bättre än som bälg. Harrys motorcykel blev riktigt bra och väckte intresset hos chefen för cykelfabriken Wearwell i Wolverhampton. Cykelfabriken var sedan tidigare kund hos familjeföretaget, som tillverkade ekrar och skruvar till Wearwell-cyklarna. Nu kom man överens om att Wearwell skulle börja bygga motorcyklar och att Stevens Motor Manufacturing Co. skulle tillhandahålla motorerna. Den första motorcykeln av märket Wearwell-Stevens kom 1901.
År 1909 bestämde sig fyra av syskonen Stevens för att bygga egna motorcyklar. De grundade företaget A. J. Stevens & Company, uppkallat efter Albert John. Eftersom bröderna hade firman tillsammans kan det verka konstigt att den fick sitt namn från endast en av bröderna – och att denne broder dessutom var Albert John, som inte var äldst och som hade byggt den första motorcykeln. Förklaringen är helt enkelt att Albert John var den enda av bröderna som hade tillräckligt många förnamn för att man skulle kunna bilda en snygg förkortning.
Brödernas motorcykelmärke fick namnet A.J.S., som en är en förkortning av ”A. J. Stevens”. Försäljningen gick strålande under flera år men i slutet av 1920-talet kom en djup lågkonjunktur som minskade efterfrågan på nästan alla sorters fordon. Därför var bröderna Stevens mycket nöjda när de 1927 fick uppdraget att tillverka karosser till den lilla bilen Clyno Nine. Karosserna bestod dock tyvärr av tygklädda träramar, vilket var ungefär så dåligt som det låter. Bilhandlarna ville inte befatta sig med bilen och företaget Clyno försvann 1929. Därmed hade bröderna Stevens både minskande motorcykelförsäljning och en stillastående bilkarossfabrik. I ett försök att rädda situationen bestämde de sig för att tillverka en egen bil. Brödernas bilmärke fick – liksom motorcyklarna – heta A.J.S. Den bilmodell som tillverkades fick – liksom Clyno-bilen – modellbeteckningen Nine (på svenska ”nio”) eftersom motorn gav nio hästkrafter. Det var en enliters sidventilmotor med 12 volts elsystem och Solex-förgasare. Men det var inte A.J.S. som tillverkade motorn. Trots företagets stolta historia som konstruktör och underleverantör av motorer fick bröderna nu finna sig i att köpa motorer från Coventry Climax, den motortillverkare som också hade levererat motorerna till Clyno Nine. Det var ju en karossfabrik bröderna hade byggt upp. Någon bilmotor hade de inte hunnit ta fram när A.J.S.-bilen började tillverkas 1930. Visserligen kom de året efter igång med att göra egna motorer, men dessa var i stort sett kopior av dem som kom från Coventry Climax.
A.J.S. Nine erbjöds i två olika karossvarianter, ”tourer” (tvåsitsig öppen bil med extrasäte) och ”saloon” (täckt fyradörrars, fyrsitsig bil). Den hade tre växlar framåt och backväxel. Bilen sålde bra, men lågkonjunkturen slukade slutligen även A. J. Stevens & Co. Biltillverkningen övertogs av Crossley Motors och motorcyklarna flyttade till Matchless.
Det är okänt hur många A.J.S. som byggdes. Det högsta chassinummer som finns bevarat är 1064. Geoff Stevens, som dog 2008 och som uppges ha varit den sista Stevens som arbetade i företaget, var dock övertygad om att det tillverkats ungefär 3300 A.J.S.-bilar.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!