Bilar från A till Ö: Agila – fräsch och anständig

Praktisk? Jo för all del, men det behöver vi väl inte orda så mycket om? Den är ju framför allt fräsch. Nu ska vi bara se till att den inte heter något olämpligt. Så kan man sammanfatta processen när Opels lilla bil skulle få sitt namn.

Opels minibil Agila (som heter Vauxhall Agila i Storbritannien) kom 2000. Modellen är ett resultat av ett samarbete med den japanska biltillverkaren Suzuki. Detta gör att första generationens Agila, som kom 2000, och Suzukis Wagon R+ är mycket lika varandra. Och precis samma sak gäller för andra generationens Agila, som kom 2008, och Suzuki Splash. Båda bilarna är små, framför allt korta – bara tre och en halv meter långa – men ändå relativt rymliga inuti.
När biltidningarna skrivit om Agila har det mest handlat om att den är så praktisk: billig att äga, enkel att parkera och lätt att lasta. Men 1998, när modellen skulle få sitt namn, var det inte det funktionella hos bilen som Opels och Vauxhalls namngivningskommitté ville framhäva. Det man ville understryka var bilens ”känslomässiga” sida, att den var ”fräsch”, inte att den var praktisk, berättar Jean-Philippe Kempf, som är chef för internationell produkt- och varumärkeskommunikation på Opel-koncernens huvudkontor i Rüsselsheim i Tyskland.
– Så vi tog bort namn med funktionella konnotationer, som ”van” och ”space” och koncentrerade oss på namn som framkallade det dynamiska med en liten, snabb sak på väg in i en stad, minns Kempf.
Men detta var förstås inte det enda kravet på det nya namnet. Det måste ju också passa in bland de övriga namnen i Opels modellprogram, som exempelvis Astra, Corsa, Frontera, Omega och Vectra.
– För en Opel var det på den tiden ett måste att ha ett namn som slutade på A, konstaterar Jean-Philippe Kempf.
Många moderna bilmodeller – inte bara från Opel – har haft namn som slutat på A eftersom namnen är konstruerade för att se ut som latinska ord i feminin form. Detta bruk kan förstås ha olika orsaker hos olika biltillverkare, men en förklaring är väl att man vill att det klassiska språket ska ge bilen en aura av klass. Den som vill skapa ett internationellt gångbart ord får ju dessutom en del gratis genom att utgå från latinska ordstammar, som ju förekommer i många språk.
– Genom åren har det varit naturligt för oss att söka inspiration hos latinet. Tänk bara på våra bästsäljare Corsa och Astra, påpekar Kempf.
Man skulle kunna invända att ordet ”corsa”, som betyder ”kapplöpning” har mer med italienska att göra än med latin (det latinska ordet är ”cursus”). Men att ”astra” är latin, det kan ingen förneka. Det är en böjd form av ”astrum”, som betyder ”stjärna”.
Alltså: Opel behövde ett känsloladdat namn som slutade på A och det fick gärna komma från latin. Med hjälp av denna önskelista skapades namnförslaget Agila, där basen var det latinska ordet ”agilis”, som betyder bland annat ”lättrörlig”, ”lättstyrd”, ”behändig”, ”flink”, ”vig”, ”snabb”, ”livlig”, ”verksam” eller ”rörlig”. Och man behöver inte ens kunna latin för att förstå detta – de flesta som hör namnet torde associera till engelskans ”agile”, som betyder bland annat ”vig”, ”rörlig” och ”snabb”.
Namngivningskommittén gick grundligt till väga. Namn efter namn som inte höll måttet sorterades bort. Till slut fanns bara två kandidater kvar. Det som till slut avgjorde striden var enligt Kempf att namnet Agila kunde accepteras i alla länder och på alla språk.
– Vilket inte var fallet med det alternativa namnet som, om jag minns rätt, inte blev så väl mottaget i Spanien och Tyskland, tillägger han.
Med detta lyckas den god Jean-Philippe väcka åtminstone min nyfikenhet. Men alla följdfrågor är förgäves – han får inte avslöja vilket det andra namnet var. Under den vecka som förflutit sedan intervjun har jag varje dag grunnat på detta. Ett latininspirerat namn som framkallar känslor, som slutar på A och som var så olämpligt på tyska och spanska att man tvingades skrota det – vad kan det vara? Åtminstone för undertecknad har funderingarna varit förgäves. Så med denna svårlösta gåta och med förhoppningen om att ha satt lagom många myror i huvudet på läsaren önskar nu Bilar från A till Ö: Gott nytt år.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!