Foto: NAIAS

A-Ford – en berättelse om två bilar

Att det har funnits en bilmodell som hette T-Ford, det vet nästan alla människor. Många vet också att det funnits en A-Ford. Men om du vet att Ford Model A var namnet på två helt olika bilmodeller som tillverkades med 24 års mellanrum, då har du nästan passerat gränsen mellan allmänbildad och Ford-fantast.

Det har funnits två uppsättningar bilar som båda burit namnet Ford Model A (som på svenska brukar kallas A-Ford). Men även om namnet var identiskt när den nya Ford Model A kom kan man inte säga att de båda A-Fordarna var samma bilmodell.
År 1899 startade Henry Ford (1863-1947) Detroit Automobile Company (på svenska ungefär ”Detroits automobilföretag”), som kan ha varit det första biltillverkningsföretaget i det som senare skulle bli USA:s bilstad nummer ett. Men produktionen levde inte upp till hans förväntningar. Bilarna blev dåliga, men ändå dyra. Företaget upphörde att existera 1901.
1903 grundade han företaget Ford Motor Company. Nu hade han bestämt sig för att inte krångla till det i onödan. Han ville att Ford-bilarna skulle vara enkla att tillverka, billiga att köpa samt lätta att köra och underhålla. Samma inställning verkar ha fått råda när bilmodellerna skulle få sina namn. Den första bilen fick helt enkelt alfabetets första bokstav och blev alltså Model A. Det var en tvåsitsig bil som kunde göras fyrsitsig genom att en extra sätesrad ”hängdes på” där bak. Den tvåsitsiga grundversionen kostade 750 dollar och för extrasätena fick man betala 100 dollar till. För ytterligare 30 respektive 50 dollar kunde man få ett löstagbart tak, klätt med gummiduk respektive läder. Den tvåcylindriga boxermotorn på åtta hästkrafter var monterad under förarsätet och drev bakhjulen via en kedja.
Efter Model A arbetade sig Ford fram genom alfabetet. Vissa bilar blev bara prototyper och kom aldrig att tillverkas. När en bokstav använts till ett nedlagt projekt ansågs den förbrukad och man fortsatte till nästa. De bokstäver som verkligen blev serietillverkade bilar var A, B, C, F, K, N, R, S och – naturligtvis – T, den modell som blivit så intimt förknippad med Fords tidiga historia att vissa blir förvånade när de får veta att Ford byggde bilar före T-Forden.
Under T-Fordens tid introducerades det löpande bandet i Ford-fabriken. Tack vare detta kunde bilarna tillverkas i stora volymer till låga kostnader. Bilen blev en försäljningssuccé och även efter att produktionen upphört var T-Forden under många år den bilmodell som tillverkats i flest exemplar i världen. Model T förkroppsligade allt det som Henry Ford såg som en bils främsta dygder: lågt pris och enkel men hållbar konstruktion.
Med tiden blev dock enkelheten en nackdel. Andra bilmärken hade börjat utöka sina sortiment med lyxigare och mer avancerade bilar för att möta efterfrågan från den växande skaran nyrika amerikaner på det glada tjugotalet. Men även bilköpare med tunnare plånböcker började vända sig till Fords konkurrenter, som ansågs ha modernare bilar. Henry Ford, däremot, tyckte att han redan hade byggt den perfekta bilen och att det inte fanns behov av några större förändringar i den nästan 20 år gamla konstruktionen. Från 1924 till 1926 minskade Fords andel av den amerikanska bilmarknaden från två tredjedelar till en tredjedel. Henrys son, Edsel (som vi kommer att få se mer av längre fram i Bilar från A till Ö), försökte förgäves få sin far att inse att något måste göras.
Till slut insåg dock Henry Ford situationens allvar. Han bestämde sig för att bygga en helt ny bil med ett mer avancerat chassi, en ny, fyrcylindrig motor, en modernare kraftöverföring och ett nytt elsystem. För att understryka att den nya modellen, som kom 1927, inte var mer av samma, utan snarare stod för en renässans inom företaget, fick bilen inte namnet Model U utan Model A.
Fords pånyttfödelse blev en lycklig tilldragelse. Vid lanseringen stod miljoner människor i kö för att få se den nya bilen och försäljningen tog fart redan från början. Trettiotalets djupa lågkonjunktur satte visserligen sina spår även hos Ford, men om inte A-Forden hade anlänt i rättan tid hade allt kunnat bli mycket värre för företaget.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!