Foto: Viktor Lagerborg

Umeåbesök för framtidens bränslecellsbilar

Hyundai har mjukstartat sin produktion av vätgasdrivna bilar med tusen exemplar. Bara tre finns än så länge i Sverige och när två av dem var på besök i Umeå passade Bil & Bostad på att ta en provtur – och naturligtvis provsmaka avgaserna.

I likhet med vanliga elbilar drivs en bränslecellbil av elektricitet med allt vad det innebär av tystnad och miljövänlighet. Skillnaden ligger i var strömmen kommer ifrån, medan vanliga elbilar har ett kraftfullt batteri som kan ta timmar att ladda upp utvinner bränslecellsbilar som Hyundais ix35 Fuel Cell sin egen elektricitet med hjälp ur vätgas. Prestandamässigt är den med sina 134 hästkrafter fullt jämförbar med en bensindriven bil när det gäller både hastighet och acceleration.
Bilspektrums Per Oscarsson som har hand om de besökande bilarna ser två stora fördelar med bränslecellsteknologin:
– Det ena är ju räckvidden, på en full tank kommer man över sextio mil. För det andra går den att tanka upp på bara nån minut.
Fulltankad rymmer den fem och ett halvt kilo vätgas vilket går på kring 400 kronor, alltså betydligt billigare än en fulltank bensin. Men i nuläget kanske vinsten naggas lite i kanten av resan till Malmö. Där finns nämligen Sveriges än så länge enda tankstation för vätgas. Det problemet verkar dock vara på väg att lösas:
– Just nu byggs tankstationer i Stockholm, Göteborg och Sandviken och det är projekterat på flera andra orter, säger Per Oscarsson som önskar sig mer politisk aktivitet i frågan:
– Jag skulle vilja att politiska beslutsfattare tog till sig informationen om det här och tog ett aktivt beslut. Den här tekniken kommer att lösa mycket av problemet med koldioxidutsläpp men det behövs hjälp med infrastrukturen.
Någon koldioxid eller andra skadliga utsläpp ger bilen nämligen inte i från sig. De enda restprodukterna är värme – som används för att värma upp kupén – och fullt drickbart vatten, även om det kanske smakar lite för plastigt för att rekommendera som måltidsdryck.
Hemtjänsten först i Sverige
Priset ligger i dagsläget på ganska saftiga 65 000 euro – drygt 600 000 kronor – men Hyundai tror att det kommer att sjunka väsentligt när de påbörjat en fullskalig produktion av bilen och inte kosta mer än motsvarande dieselmodell. Prislappen och bristen på tankmöjligheter håller kanske de flesta privatpersoner borta men enligt Per Oscarsson saknas absolut inte intresse för bilen:
– Vi har sett mycket intresse från stora organisationer med miljöintresse som taxibolag, kommuner och energibolag.
Faktum är att de två vätgasbilarna – närmast unika i Sverige – till vardags används av hemtjänsten i Skåne. Men Per Oscarsson tror inte att bränslecellsbilar kommer att vara ovanligt länge till:
– Även om bara Hyundai har bränslecellsbilar just nu så tror jag att hela branschen tycker att den här tekniken är framtiden.
VIKTOR LAGERBORG

Fler Artiklar
Klicka och läs!