Bilar från A till Ö: Aerodeck – lastrum med lågt luftmotstånd

Avant, Variant, Break, Touring, SportCombi och Aerodeck. Gemensamt för dessa fantasieggande namn är att de betecknar personbilar som har lite större bagageutrymme bakom baksätet än sina slankare sedansyskon. Biltillverkarnas uppfinningsrikedom känner inga gränser när det gäller att få en praktisk biltyp att låta spännande, exotisk och äventyrlig.

En personbil med extra stort bagageutrymme kallas i Sverige oftast ”kombi” (eller ”combi”, om man gillar Saabs stavning). Biltillverkare har också försökt lansera det mer pretentiösa ”herrgårdsvagn”, men det finns nog ingen kombiägare som på allvar säger så om sin bil. Ordet ”stationsvagn” (från engelskans ”station wagon”) förekommer också, men inte heller det har blivit vidare framgångsrikt. Biltillverkare vill gärna ta chansen att framhäva att just deras kombi inte är någon vanlig kombi, utan en alldeles speciell sorts bil. Denna speciella bil kan heta exempelvis Avant (Audi), Break (Peugeot), Touring (BMW och Toyota) eller Variant (Volkswagen).
Det speciella kombi-ord som kommit att förknippas med den japanska biltillverkaren Honda är Aerodeck. Men när Honda introducerade namnet var det egentligen inte som en synonym till ”kombi”. Åtminstone inte om man med kombi menar en bil med fem dörrar. Den första aerodecken var Accord Aerodeck, som kom i samband med att Honda 1985 lanserade den tredje generationens Accord. (Modellen Accord kunde man läsa om i Bilar från A till Ö den 6 augusti.) Accord Aerodeck var snarare en låg coupé med förlängt tak än en traditionell herrgårdsvagn. Denna karosstyp kallas på engelska ”shooting-brake” och det verkar inte finnas någon bra svensk översättning. När svenska biltidningar skriver om företeelsen (vilket inte är så ofta, för den representerar verkligen ingen stor andel av det totala antalet bilar) skriver de helt enkelt ”shooting brake” eller försöker med olika omskrivningar förklara vad företeelsen innebär.
Senare fick Accord fem dörrar och mer traditionella kombiformer. När så Civic Aerodeck kom var den en ”riktig” stationsvagn redan från början. Det är också så Maria Johansson, informationsansvarig på Honda Sverige, vill beskriva Aerodeck: som kombiversionen av Accord och Civic.
Däremot kan hon inte svara på vad namnet betyder eller varför Honda valde att använda det. Johansson berättar att hon trots noggranna efterforskningar inom koncernen inte har lyckats få fram någon information om saken. Hon tror dock inte att det beror på att detta skulle vara särskilt känsliga uppgifter, och hon tror att om det skulle finnas någon dokumentation om hur Hondas ledning tänkte så skulle hon få ta del av den.
Vad vi kan komma fram till är alltså egentligen bara att Aerodeck är ett besynnerligt namn. Det ger sken av att vara ett engelskt ord, men det finns inte i några engelska ordböcker. Den grekiska förleden ”aero” förekommer i lånord i många språk och antyder att något har med luft att göra. Den andra delen är av allt att döma hämtad från det engelska ordet ”deck”, som kan vara både substantiv och verb och som är släkt med de svenska orden ”täcke” och ”täcka”. En av betydelserna är ”däck”, alltså en övertäckning över det inre av fartyg och båtar. Ordet deck kan visserligen också betyda ”kortlek”, men det var nog inte en kortlek som Honda ville att bilköparna skulle tänka på. Min gissning är att man tänkte sig ”deck” just som en övertäckning, ett förlängt tak över lastutrymmet, och att man samtidigt ville leda bort tankarna från den traditionella, kantiga och lite tråkiga kombin genom att använda ”aero”, som ger associationer till luft och lätthet. Kanske ville man också på ett subtilt sätt framhäva att Accord Aerodeck tack vare karossformen hade ett ovanligt lågt luftmotstånd.
Det fantasifulla namnet Aerodeck hör nu hur som helst till Honda-historien. Enligt Maria Johansson kommer vi att få vänja oss vid att företaget kallar sina kombibilar för ”Tourer”.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!